فعالیت 170 رسانه خارجی در ایران/ تقدیر از 5 فیلم حاوی ارزش‌های سواد رسانه‌ای
کد خبر: 3763005
تاریخ انتشار : ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۷

فعالیت 170 رسانه خارجی در ایران/ تقدیر از 5 فیلم حاوی ارزش‌های سواد رسانه‌ای

گروه سلامت ــ در دومین روز از همایش سواد رسانه‌ای و اطلاعات از سه برنامه تلویزیونی و 5 فیلم سینمای حاوی ارزش‌های سواد رسانه‌ای تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، دومین همایش سواد رسانه‌ای از صبح امروز 20 آبان‌ماه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز به کار کرد.

فعالیت 170 رسانه خارجی در ایران/ تقدیر از 5 فیلم سینمای حاوی ارزش‌های سواد رسانه‌ای

در پنل رسانه‌های خارجی و سواد رسانه‌ای که ظهر امروز در این همایش برگزار شد، علیرضا شیروی، مدیر رسانه‌های خارجی معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه 170 دفتر رسانه خارجی در ایران فعالیت می‌کنند، گفت: این رسانه‌ها اخبار خود را روزانه به 15 زبان بین‌المللی منعکس کرده‌اند و علاوه بر آن سالیانه میزبان 100 خبرنگار هستیم که به صورت مستقل یا به همراه کشورهای متبوع خود به تهیه گزارش از ایران می‌پردازند.

وی تاکید کرد: رفت و آمد خبرنگاران موجب می‌شود هراس اشتباه از ایران کم شود و تعلق خاطر نسبت به مردم ایران افزایش پیدا کند.

سیدضیاء هاشمی، مدیر عامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران و رئیس این پنل نیز با تاکید بر ضرورت توجه به سواد رسانه‌ای گفت: این توجه به دانش و قدرت ارزیابی رسانه‌ها به بهره‌مندی حداکثری از قدرت رسانه‌ای کمک می‌کند.

هاشمی با بیان اینکه همزمان با افزایش قدرت رسانه‌ها نیاز به سواد رسانه‌ای نیز در حال رشد است، گفت: امروز اثر رسانه‌ها در فرهنگ عمومی و خانواده را می‌بینیم و رسانه در حال حاضر بخشی از زندگی ما است.

وی یاد آور شد: استفاده از دانش روز و تجربه رسانه‌ای جهان یک ضرورت است و خوشبختانه دانش رسانه و ارتباطات از سطح خوبی برخوردارند، اما ما نباید راضی باشیم و باید بتوانیم خود را قوی‌تر کنیم.

عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران تاکید کرد: در ایران توجه به فرهنگ، خبرگیری و خبردهی یک ارزش است و بر همین اساس ارزشمندی رسانه به عنوان منبع تولید دانش و مبادلات دانش بسیار حائز اهمیت است.

فعالیت 170 رسانه خارجی در ایران/ تقدیر از 5 فیلم سینمای حاوی ارزش‌های سواد رسانه‌ای

در ادامه این پنل، مدیران خبرگزاری‌های «افه» اسپانیا در تهران، مدیر شبکه «المیادین» لبنان و مدیر عامل شبکه «خبر فوری» نیز به برخی از تجربیات کاری خود در ایران پرداختند.

سیدمرتضی موسویان، رئیس انجمن سواد رسانه‌ای نیز در حاشیه این همایش در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با اشاره به برگزاری این همایش از روز گذشته اظهار کرد: همایش امسال با موضوع خانواده و در محورهای توانمندسازی و خانواده؛ دین، اخلاق و خانواده؛ مهارت‌های سواد رسانه‌ای خانواده و آموزش برگزار می‌شود.

وی افزود: آنچه مهم است افزایش 9 درصدی مشارکت‌کنندگان در این همایش بدون سازمان‌دهی خاصی بوده است.

موسویان ادامه داد: این همایش برای ارتقای سواد رسانه‌ای بخش‌هایی از جامعه ما یعنی دانشجویان، اساتید و معلمان آموزش و پرورش بسیار مهم است و این افراد مخاطبان همایش را تشکیل می‌دهند.

رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد با بیان اینکه سازمان‌های مختلفی در برگزاری این همایش مشارکت کرده‌اند، گفت: دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها، وزارت بهداشت، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت ارتباطات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بسیاری از رسانه‌ها یاری دادند که این همایش برگزار شود. این وفاق نشان از علاقه‌مندی برای توسعه سواد رسانه‌ای در بین اقشار مختلف را می‌رساند.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری پنل‌های تخصصی در روز دوم همایش گفت: انجمن سواد رسانه‌ای در زمان جشنواره فیلم فجر داوری بخشی را بر عهده داشت که به سواد رسانه‌ای می‌پرداخت. در این راستا 5 فیلم جشن دلتنگی، لاتاری، به وقت شام، خجالت نکش و اتاق تاریک از منظر پرداختن به سواد رسانه‌ای حائز رتبه شده و در این همایش مورد تقدیر قرار می‌گیرند. از سوی دیگر در پنلی که برای این موضوع اختصاص پیدا کرده است، معلمان و کارشناسان آموزش و پرورش با حضور تهیه‌کنندگان، کارگردانان و منتقدین این فیلم‌ها به طرح مباحث انتقادی در رابطه با فیلم‌های یاد شده می‌پردازند.

فعالیت 170 رسانه خارجی در ایران/ تقدیر از 5 فیلم سینمای حاوی ارزش‌های سواد رسانه‌ای

موسویان تاکید کرد: ما از فیلمسازان کشور می‌خواهیم که به مسئله سواد رسانه‌ای توجه کنند و فعالیت خود را در این حوزه افزایش دهند.

رئیس انجمن سواد رسانه‌ای با بیان اینکه سه برنامه تلویزیونی مورد تقدیر قرار گرفتند، گفت: از تهیه‌کنندگان برنامه‌های تارگت، گل و بلبل و رسانش نیز که با هدف ارتقای سواد رسانه‌ای در میان اقشار مختلف جامعه ساخته شده بودند نیز تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به حضور رسانه‌های خارجی در این همایش عنوان کرد: ما امروز میزبان خبرگزاری‌های خارجی، خبرنگاران، مدیران و نمایندگان برخی از رسانه‌های حاضر در ایران بودیم و در پنل برگزار شده به تبادل تجربیات در این حوزه پرداختیم.

انتهای پیام

captcha