وقف چگونه «قرض حسن» می‌شود/ ضرورت احصای فتاوای وقف
کد خبر: 3763086
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳
هادوی کاشانی تبیین کرد:

وقف چگونه «قرض حسن» می‌شود/ ضرورت احصای فتاوای وقف

گروه جامعه ــ مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد با تأکید بر اینکه انفاق، صدقه و وقف زمانی ارزشمندتر می‌شود که دارای مشخصه‌های «قرض حسن» باشد، گفت: قرض حسن باید از مال حلال و جزو بهترین دارایی‌های فرد خیر باشد. همچنین مالی که انفاق می‌کند مورد علاقه وی بوده و دل کندن از آن دشوار باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین اصغر هادوی کاشانی، مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد در گفت‌وگو با ایکنا؛ وقف را از مصادیق انفاق دانست که ماندگاری و منفعت آن سبب می‌شود در زمینه‌های مختلف همچون اشتغال و کارآفرینی با رشد روبرو شویم.

وی با اشاره به کلام خداوند در آیه 245 سوره مبارکه بقره که می‌فرمایند: «مَنْ ذا الَّذِى یُقْرِضُ اللّهَ قَرْضَاً حَسَناً فَیُضاعِفَهُ لَهُ؛ كیست كه به خدا قرض حسن بدهد تا خداوند آن را برایش چندین برابر كند»، اظهار کرد: برخی گمان مى‌كنند كه منظور از این آیات، همان مالى است كه مردم به یکدیگر وام مى‌دهند؛ اما باید توجه كرد كه منظور اصلى از قرض دادن به خدا در این آیات، همان صدقه دادن و انفاق كردن است و خداوند براى تشویق مردم به انفاق و دادن صدقه، از این تعبیر استفاده كرده است تا به مردم بفهماند كه مالى كه صدقه مى‌دهند، از بین نمى‌رود، بلكه آن را به خدا قرض مى‌دهند و نزد خدا محفوظ است و هنگامى كه به شدت به آن نیاز دارند، از او پس خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام هادوی کاشانی با تأکید بر اینکه انفاق، صدقه و وقف زمانی ارزشمندتر می‌شود که دارای مشخصه‌های «قرض حسن» باشد، در تبیین این مشخصات که در آیه 11 سوره مبارکه حدید نیز بدان اشاره شده است، گفت: قرض حسن باید از مال حلال و جزو بهترین دارایی‌های فرد خیر باشد. همچنین مالی که انفاق می‌کند مورد علاقه وی بوده و دل کندن از آن دشوار باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد با اشاره به اینکه منت نهادن و ریا با قرض حسن در منافات است و هدف احسان کنند باید جلب رضای خداوند باشد، گفت: فرد احسان کننده باید به ادامه حیات خود امیدوار باشد؛ این قرض نوعی احسان است و زمانی که در زمان جاری می‌شود از آن با عنوان وقف نام می‌بریم. جاری شدن در زمان، احسان صورت گرفته را از آسیب دور نگه می‌دارد و ثمرات آن را چندین برابر می‌کند.

تبلیغی برای وقف در رسانه ملی دیده نمی‌شود

وی به راهکارهای ترویج سنت حسنه وقف در کشور  اشاره و عنوان کرد: پویا شدن وقف همچون سایر موضوعات به بازاریابی و تبلیغات نیاز دارد اما در رسانه ملی به عنوان مهم‌ترین و بزرگترین ابزار تبلیغاتی کمتر اثری از تبلیغ سنت وقف و معرفی ابعاد مختلف آن به چشم می‌خورد؛ این در حالی است که عموم مردم ساعت‌ها از برنامه‌های تلویزیون بهره‌مند می‌شوند و این رسانه می‌تواند ظرف مناسبی برای ارائه و تبلیغ این سنت نبوی باشد.

وی آگاهی عمومی مردم را نسبت به موضوع وقف، ابعاد مختلف آن و همچنین تأثیری که بر جامعه و زندگی دنیوی و اخروی واقف می‌گذارد، محدود ارزیابی و اظهار کرد: مفهوم وقف در کنار انفاق و صدقات معنا می‌یابد و موضوع پیچیده‌ای نیست، بلکه تنها تفاوت آن استمرار یافتن در تاریخ و ماندگار شدن آثار و برکات آن است، به همین دلیل از وقف با عنوان صدقه جاریه نام می‌برند؛ اما عموم مردم تصویر واضحی از وقف در ذهن ندارند و گمان می‌کنند وقف دارای پیچیدگی‌هایی است که آنان را به دشواری می‌اندازد، به همین دلیل رو به سوی دیگر ابزارهای انفاق همچون مؤسسات خیریه می‌برند، در حالی که با بهره‌مند شدن از ابزار وقف می‌توان تأثیرگذاری مادی و معنوی عمل خیر را چندین برابر و مستمر کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد از راهکارهای ترویج سنت حسنه وقف را ساده‌تر کردن ساز و کارها و روند اداری آن دانست و گفت: تجلیل از خادمان و معرفی آنان و همچنین بیان برکاتی که وقف برای جامعه داشته است نیز می‌تواند به پویایی وقف و تبلیغ آن کمک کند.

سوق دادن وقف به بخش‌های تخصصی

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شاهد بر ضرورت سوق دادن وقف به بخش‌های تخصصی نیز تأکید و تصریح کرد: می‌توان قشرهای مختلف جامعه همچون علما و اساتید دانشگاهی، مهندسان، پزشکان و ... را به صورت تخصصی با سنت وقف آشنا و از برکاتی که این امر می‌تواند در صنف تخصصی خودشان داشته باشد و به رشد و توسعه آن کمک کند، سخن گفت تا اقشار مختلف نسبت به این صدقه جاریه متمایل شوند و ضمن بهره‌مندی فردی از برکات دنیوی و اخروی آن، به جامعه تخصصی خود نیز یاری رسانند.

حجت‌الاسلام هادوی کاشانی با اشاره به اینکه علما در موضوعات مرتبط با وقف با  یکدیگر اختلاف نظر دارند، بیان کرد: سازمان اوقاف باید نسبت به احصای نظرات مراجع تقلید در زمینه وقف اقدام و فتواها را به یکدیگر نزدیک کند. این اقدام از سوی سازمان حج و زیارت نیز صورت گرفته است و می‌تواند از پراکندگی نظرات جلوگیری کند.

انتهای پیام

 

captcha