نهضت دینی کارکرد اجتماعی دارد
کد خبر: 3763828
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳
محمدرضا بهشتی:

نهضت دینی کارکرد اجتماعی دارد

گروه معارف - استاد دانشگاه تهران گفت: نحوه بازیابی از یک نهضت دینی به نام اسلام فقط محدود به دینداری شخصی نیست، بلکه وارد دینداری اجتماعی نیز می‌شود و در مواجهه با اجتماع هم ایفای نقش می‌کند.

نهضت دینی کارکرد اجتماعی دارد

به گزارش ایکنا از اصفهان، محمدرضا بهشتی عصر روز گذشته، 22 آبان‌ماه در مراسم نکوداشت سالروز تولد شهید آیت‌الله دکتر بهشتی با عنوان «من بهشتی‌ هستم»، پیرامون دین از منظر شهید بهشتی و موفقیت حکومت دینی، با طرح این سؤال که دین و مسائل دینی در جامعه ایرانی مسلمان ما چه تأثیر و جایگاهی در زندگی و جهت‌دهی به آن دارد، اظهار کرد: این موضوع را می‌توان با بهره‌گیری از کتاب «محیط پیدایش اسلام» شهید بهشتی بررسی کنیم. این کتاب حاصل گفتارهای سال ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ در آلمان در جمع دوستان دانشجوست که برای مطالعه بسیار ارزشمند است.
وی افزود: مسئله مطرح شده در ابتدای این کتاب، با عنوان این سؤال که اسلام در کدام محیط پیدا شد؟ مطرح شده است و یا اینکه اگر بخواهیم به‌وسیله دین اسلام با ادیان مواجه شویم، لازم است چه رویکردی داشته باشیم؟ آیا این رویکرد، باید رویکردی علمی و تجربی باشد؟
این استاد دانشگاه بیان کرد: در این کتاب به طور کامل فضایی که اسلام در شبه جزیره عربستان به وجود آورد و همچنین عوامل موفقیت این نهضت را پس از شکل‌گیری بررسی می‌کند. دکتر بهشتی عوامل موفقیت نهضت اسلام را عوامل عادی می‌داند، یعنی مشیت الهی و خواست خداوند را یک طرف، اما علت موفقیت نهضت اسلام را تحت روند عادی آن هم پیگیری می‌کند.
بهشتی ادامه داد: عوامل اشاره شده در کتاب «محیط پیدایش اسلام» شامل محورها و موضوعاتی نظیر ایمان قاطع پیامبر اکرم(ص) به کار خود، لیاقت و کاردانی پیامبر(ص)، عدم درماندگی ایشان در مواجهه با فراز و نشیب‌های این نهضت در طول ۲۳ سال تبلیغ دین، شرایط خاص و خلا موجود در آن فضاست و دیگر اینکه این حرکت و نهضت در مواجهه با مسائل روز به رسمیت شناخته شده و پاسخگوی تمام مسائل و مشکلات بود و در آخر عنصر منادی آزادی بودن در اسلام هست که موجب می‌شد مردم احساس کنند این نهضت و حرکت، بندهای محدودیت بی جا را از آن‌ها جدا کرده و انسان را انسانی آزاد معرفی می‌کند.
بهشتی با بیان اینکه دیدگاهی وجود دارد که در آن مطرح می‌شود که آیا دینداری مربوط به جنبه شخصی اشخاص است یا اجتماعی را هم شامل می‌شود؟ گفت: نحوه بازیابی از یک نهضت دینی به نام اسلام فقط محدود به  دینداری شخصی نیست، بلکه وارد دینداری اجتماعی نیز می‌شود و در مواجهه با اجتماع هم ایفای نقش می‌کند.
وی تصریح کرد: در هر نهضتی اگر ایمان وجود داشته باشد، باعث موفقیت آن نهضت می‌شود و اگر آن ایمان وجود نداشته باشد، آن نهضت دچار تلاطم‌ شده و به موفقیت نخواهد رسید و در واقع ایمان داشتن به یک هدف و نهضت ارزشمند است و تزلزل در این موضوع مشکلات بسیاری در برخواهد داشت.
بهشتی ادامه داد: اینکه پیامبر(ص) توانستند رهبر یک نهضت باشند، دلایلی داشت، از جمله اینکه پیامبر(ص) بسیار فرد توانمند و لایقی برای این نهضت بودند و ویژگی‌های پیامبر باعث می‌شد که هم خود ایشان راهبر باشند و هم مردم با او ارتباط برقرار کنند که در نهایت همه این‌ها باعث موفقیت این نهضت شدند. در واقع از همان مقطع به نظر می‌رسید که این نهضت مسائل مردم جامعه خود را طوری پاسخ می‌دهد که مردم حس می‌کردند راه را پیدا کرده‌اند.
انتهای پیام

captcha