تحریم‌های جدید شکننده نیست/ اقتصاد مقاومتی؛ راهکار مقابله با تحریم‌ها
کد خبر: 3763877
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳

تحریم‌های جدید شکننده نیست/ اقتصاد مقاومتی؛ راهکار مقابله با تحریم‌ها

گروه سیاست و اقتصاد- عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان گفت: تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تأثیر می‌گذارد، ولی این تأثیرات، شکننده و مهم نخواهد بود، ضمن اینکه باعث همراهی و هماهنگی بیشتر مردم با نظام سیاسی می‌شود.

تحریم‌های جدید شکننده نیست

نوذر شفیعی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان با اشاره به دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران اظهار کرد: چون اقتصاد ایران نفتی است، هر گونه تحریم در حوزه انرژی بر اقتصاد ایران تأثیرگذار خواهد بود و از آنجا که رفاه مردم با مشروعیت نظام سیاسی ارتباط مستقیم دارد، چون تحریم‌ها باعث تضعیف اقتصاد می‌شود، در نگاه مردم به نظام سیاسی نیز تأثیرگذار است.
وی افزود: حلقه مفقوده‌ای که در این میان می‌توان به آن اشاره کرد، این است که مردم ایران در چهل سال گذشته نشان داده‌اند که نگاهی ایدئولوژیک و نه مادی‌گرایانه به نظام سیاسی دارند؛ بنابراین این موضوع باعث شده زمانی که کشور تحت تحریم قرار می‌گیرد، مردم بیشتر با نظام سیاسی همراه و هماهنگ باشند، به همین دلیل علی‌رغم فشارهای مادی که بر مردم وارد می‌شود، پیوند آنها با نظام سیاسی تحکیم یافته باقی خواهد ماند.
عضو هیئت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تأثیر می‌گذارد، ولی بر نوع نگاه مردم به نظام سیاسی نه تنها تأثیر منفی نمی‌گذارد، بلکه تأثیر مثبت نیز دارد، ضمن اینکه می‌توان با دور زدن تحریم‌ها مسائل و مشکلات اقتصادی مردم را حل‌وفصل کرد.
شفیعی ادامه داد: کشور از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون تحت تحریم بوده و در شرایط تحریمی زندگی کرده است، لذا از راه‌های دور زدن تحریم‌ها آگاهی دارد. از طرف دیگر، تحریم‌هایی که به تازگی اعمال شده، از زمان خروج آمریکا از برجام، آثار روانی خود را نشان داد، لذا در عمل بیش از سه ماه است که آثار تحریم‌های آمریکا را تجربه می‌کنیم و این تجربه به ما می‌آموزد که تحریم‌های جدید تأثیرات شکننده و مهمی نخواهد داشت؛ ضمن اینکه هشت کشور از تحریم‌های آمریکا معاف شده‌اند و بسیاری از کشورها مثل اتحادیه اروپا، چین و روسیه با تحریم‌های آمریکا مخالف هستند، بنابراین بخش مهمی از جامعه بین‌المللی با تحریم‌های آمریکا همراه نیست و از طرف دیگر، در عصر جهانی شدن به سر می‌بریم و در دنیای جهانی شده کنونی که سرمایه، جهانی شده، دور زدن تحریم‌ها برای کشورها ساده شده و ایران به راحتی می‌تواند آثار تحریم‌ها را کاهش دهد.
اقتصاد مقاومتی؛ راهکار مقابله با تحریم‌ها
وی بیان کرد: در شرایط تحریمی دولت باید حل مشکلات اقتصادی مردم را در دستورکار قرار دهد، البته لازم بود پیش از این با اعمال سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به تقویت بنیان‌های اقتصادی می‌پرداخت تا اقتصاد کشور کمتر آسیب‌پذیر باشد؛ بنابراین در شرایط فعلی باید خط‌مشی‌های اقتصاد مقاومتی یعنی اتکا به توانمندی‌های داخلی کشور را در پیش بگیریم.
این نماینده سابق مجلس با بیان اینکه در عرصه روابط بین‌الملل کشورها به دنبال کسب اعتبار نیز هستند، اضافه کرد: اروپایی‌ها برجام را با ایران امضا کرده و تعهد دادند که آن را اجرا کنند و اکنون نیز با خروج آمریکا از برجام، سازوکارهایی برای اجرایی شدن آن ارائه داده‌اند. اگر اروپا این سازوکارها را اجرا کند، به اعتبار خود در عرصه بین‌المللی می‌افزاید و اگر اجرا نکند، به اعتبار خود لطمه می‌زند. به نظر من آنها انگیزه لازم را برای انجام این کار دارند، البته ما نیز باید به اشکال مختلف اروپا را به انجام این کار تشویق کنیم، یعنی علائمی از داخل ایران به بیرون درز نکند که دست اروپایی‌ها را برای همکاری با ایران ببندد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا در صورت عدم تأیید کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم، ایران با تحریم‌های بیشتری مواجه می‌شود، گفت: ممکن است برخی از کشورهایی که تاکنون با تحریم‌ها علیه ایران مخالف بودند، در صورت عدم تصویب CFT به جرگه کشورهای تحریم‌کننده ایران بپیوندند. حداقل این است که عدم تصویب CFT به بهانه‌ای برای آنها تبدیل می‌شود تا با آمریکا همراه شوند.
انتهای پیام

captcha