طریقیت و موضوعیت پیغمبر(ص) رهگذر رسیدن به خداوند
کد خبر: 3765785
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

طریقیت و موضوعیت پیغمبر(ص) رهگذر رسیدن به خداوند

گروه معارف ـ مدیر حوزه‌های علمیه بانوان خوزستان با بیان اینکه برای رسیدن به خداوند متعال، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) هم طریقیت دارد و هم موضوعیت، گفت: برای اینکه به این هدف نائل شویم بهترین وسیله برایمان وجود مبارک حضرت رسول‌الله(ص) است.

طریقیت و موضوعیت پیغمبر(ص) رهگذر رسیدن به خداوند

حجت‌الاسلام عبدالامیر رجب‌پورقاسمی مدیر حوزه‌های علمیه بانوان خوزستان در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، در ارتباط با هفته وحدت گفت: کامل‌ترین و بهترین کلام درباره هفته وحدت سخن خداوند متعال در قرآن کریم است که فرمود: «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا؛ و همگى به ريسمان خدا چنگ زنيد و پراكنده نشويد»(آل عمران، 103) این آیه بهترین پیام‌ها را دارد و بیشترین نکات در آن نهفته است.

وی با اشاره به تأکیدات موجود در آیه گفت: در این آیه علاوه بر کلمه «جمیعا» فعل «اعتصموا» نیز به صورت جمع است؛ یعنی همگی باید به این ریسمان چنگ بزنند؛ اما این همگی چنگ زدن به ریسمان الهی ممکن است به شکل جدا جدا و فردی اتفاق بیفتد؛ به عبارتی افراد خودشان به تنهایی این تکلیف را انجام دهند؛ اما نکته‌ای که در آیه شریفه وجود دارد کلمه «جمیعاً» است یعنی همگی با هم به ریسمان الهی چنگ بزنید. نه اینکه هر کس برای خود، در زمانی و  به صورت جداگانه.

این مدرس حوزه توضیح داد: لذا آیه شریفه تأکید دارد که همه با هم و در کنار هم به سمت توحید بروند. پیام‌رسان توحید هم وجود مقدس حضرت رسول‌الله(ص) هستند که از جانب خداوند متعال مؤید هستند. لذا برای ما انسان‌ها بهترین الگو، خود حضرت هستند. اگر بتوانیم ایشان را به عنوان الگوی خود در نظر بگیریم یقیناً بهترین نتیجه‌ها حاصل خواهد شد؛ نتایجی که مطلوب خداوند متعال است.

رجب‌پور توضیح داد: آنجا که خداوند می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَطِيعُوا اللَّهَ وَأَطِيعُوا الرَّسُولَ؛ اى كسانى كه ايمان آورده‏‌ايد خدا را اطاعت كنيد و پيامبر را»(نساء، 59) اطاعت رسول‌الله(ص) طریقت و مسیر را برای ما مشخص می‌کند و در جایی دیگر می‌فرماید: «وَمَا آتَاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَمَا نَهَاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا؛و آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگيريد و از آنچه شما را باز داشت بازايستيد»(حشر، 7) این آیه برای ما موضوعیت رسول‌الله(ص) را مطرح می‌کند.

مدیر حوزه‌های علمیه بانوان خوزستان گفت: برای رسیدن به خداوند متعال، وجود مقدس پیامبر اکرم(ص) هم طریقیت(کشف حکم واقعی) دارد و هم موضوعیت و برای اینکه به این هدف نائل شویم بهترین وسیله برایمان وجود مبارک حضرت رسول‌الله(ص) است.

وی با بیان اینکه حضرت رسول‌الله(ص) در میان مسلمانان محور وحدت هستند و این محوریت از قرآن فهمیده می‌شود، اظهار کرد: ما مجموعه زندگانی آن بزرگوار را از قول و فعل و تقریر ایشان الگو می‌دانیم؛ پیمان برادری که پیامبر اکرم(ص) اصرار داشتند بین مسلمانان ایجاد کنند و عقد اخوتی که بین مسلمان‌ها ایجاد کردند زمینه‌سازی برای وحدت مسلمانان بود.

انتهای پیام

captcha