تدوین نظام‌نامه قرآنی بسیج تا پایان سال/ میزان مشارکت بسیجی‌ها در برنامه‌های قرآنی
کد خبر: 3766400
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۸
رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین بیان کرد:

تدوین نظام‌نامه قرآنی بسیج تا پایان سال/ میزان مشارکت بسیجی‌ها در برنامه‌های قرآنی

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس دارالقرآن بسیج مستضعفین با بیان اینکه نظام‌نامه قرآنی بسیج تدوین شده و تا پایان سال نهایی می‌شود به تبیین میزان مشارکت اعضای بسیج در برنامه‌های قرآنی پرداخت.

محمد ذوالفقاری

محمد ذوالفقاری، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ با بیان فعالیت‌های این مرکز در طول سال، گفت: بسیج و تشکیلات آن، که به فرمان امام(ره) پایه‌ریزی شده، مولود تفکر قرآنی است؛ یعنی اگر در زمینه واقعیت و عملیاتی‌ شدن فرامین قرآنی بخواهیم جایی را در عرصه‌های مختلف میان آحاد مردم در نظر بگیریم، آن تفکر بسیج است که در تمام عرصه‌ها وارد شده و موفق بوده است.

وی با بیان اینکه بسیج را یک نهاد خاص نمی‌دانیم و بسیجی فردی که کارت داشته باشد نیست، بلکه یک تفکر است، افزود: در تعریف ما اساساً افرادی که سرشت بسیجی دارند و دلسوز نظام و انقلاب و مردم باشند بسیجی به شمار می‌روند. در این تعریف حتی افرادی که دلسوزان و زحمت‌کشان نظام باشند نیز بسیجی هستند؛ بنابراین بسیج یک تفکر است و هر کسی که سرشت بسیجی داشته باشد عضو این تشکیلات است.

ذوالفقاری با بیان اینکه دارالقرآن سازمان بسیج از ۱۳۷۲ را‌ه‌اندازی شده است، گفت: راه‌اندازی این مرکز باعث شد تا اتفاقات خوبی در تمامی پایگاه‌ها و نواحی مقاومت بسیج شکل بگیرد و این نهاد در عرصه قرآنی فعالیت ویژه‌ای داشته باشد. فعالیت‌هایی که در اوایل دهه هفتاد به صورت ویژه در تمامی مساجد و نواحی برگزار می‌شد به اهتمام بسیج بوده است.

رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین در ادامه به بخشی از فعالیت‌های ویژه این دارالقرآن پرداخت و اظهار کرد: یکی از کار‌های محوری و ویژه‌ای که در دست اقدام است تدوین نظام‌نامه قرآنی بسیج براساس منویات مقام معظم رهبری است. شاید این سؤال پیش بیاید که مگر تمام فعالیت‌های بسیج براساس منویات مقام معظم رهبری نیست! پس چرا این نظام‌نامه تهیه شده است؟ بله این گونه است، اما اگر بخواهیم یک نگاه دقیق تحلیلی و تشکیلاتی به منویات مقام معظم رهبری و حوزه تمدن اسلامی بیندازیم، بهترین فعالیت آن است که خروجی‌اش نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی باشد. نظام‌نامه قرآنی بسیج با چنین دیدگاهی تدوین می‌شود و قرار است تا پایان سال این عملیات نهایی شود تا در سال آینده رونمایی شود.

وی با بیان اینکه تدوین این نظام‌نامه برعهده کارشناسانی از بدنه و خارج از بدنه بسیج است، افزود: تلاش شده است تا از کارشناسانی که شناخت کافی به نظام فکری مقام معظم رهبری دارند و علاوه بر آن با بسیج نیز مأنوس هستند استفاده شود.

شنبه/////تدوین نظام نامه قرآنی بسیج تا پایان سال / میزان مشارکت بسیجی ها در برنامه های قرآنی
ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از فعالیت‌ها شناسایی آسیب‌ها و چالش‌های موجود است، گفت: یکی از چالش‌های مهمی که با آن روبه‌رو بوده‌ایم حفظ قرآن کریم است. همیشه این سؤال وجود داشته است که چرا بعد از هفت سال از مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم هنوز کار خاصی انجام نشده و به نتیجه مشخصی نرسیده‌ایم؟ یکی از مجموعه‌هایی که در این عرصه باید فعالیت می‌کرد و پاسخگو می‌بود خود بسیج است. ضمن اینکه مجموعه‌های دیگر نیز باید به همین میزان پاسخگو باشند.

رئیس دارالقرآن بسیج نداشتن عزم و عمل در اجرای برنامه‌ها و نقشه‌های راه در عرصه‌های قرآنی را یکی از چالش‌های این عرصه بیان کرد و افزود: در عرصه اقتصادی کشور تا حدودی عزم وجود دارد اما نقشه راهبردی نیست. در بحث امنیت هم راهبرد و هم عزم کافی برای عملیاتی کردن آن هست. نتیجه آن نیز امن‌ترین کشور در بین ناامن‌ترین منطقه جهان بودن است. در بحث فرهنگی و قرآنی برخلاف بحث اقتصادی نقشه و راهبرد وجود دارد، اما عزم کافی برای اجرا نیست. تا زمانی که عزم شکل نگیرد جزم ایجاد نخواهد شد؛ بنابراین مشکل در مسائل قرآنی و به صورت ویژه در بحث تربیت 10 میلیون حافظ قرآن این است که نقشه وجود دارد، اما عزمی که آن نقشه را عملی کند هنوز شکل نگرفته است.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه مقام معظم رهبری بعد از طرح مطالبه 10 میلیون حافظ قرآن، هر سال در دیدار با قرآنیان این موضوع را مطالبه کرده‌اند، اظهار کرد: عزمی که در مقام معظم رهبری در زمینه فعالیت‌های قرآنی وجود دارد اگر در بین دیگر مسئولان نیز بود وضعیت قرآنی به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. تجربه نشان داده است در هر عرصه‌ای براساس منویات قرآنی عمل کرده‌ایم و به موفقیت رسیده‌ایم و دستاوردی داشته‌ایم و هر جا این گونه نبوده به موفقیت نرسیده‌ایم.

وی در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار ایکنا اجرای طرح صراط را از سوی دارالقرآن بسیج از دیگر برنامه‌های کلیدی این مرکز بیان کرد و گفت: این طرح طی یک فرایند پنج ساله اجرا می‌شود. در این طرح علاوه بر قرآن کریم، در حوزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه نیز فعالیت‌هایی در نظر گرفته شده است. پیوند این سه و ایجاد گفتمانی برگرفته از این سه کتاب شریف می‌تواند جریان‌سازی در حوزه سبک زندگی قرآنی را به دنبال داشته باشد؛ لذا این طرح را از ابتدای سال در قالب یک برنامه محوری و اساسی پنج‌ساله به اجرا درآورده‌ایم.

رئیس دارالقرآن بسیج افزود: در طرح صراط و برای آموزش اعضا کتابچه‌ای آموزشی برگرفته از محتوای این سه کتاب تدوین شده و در 62 هزار جلد در کشور توزیع شده است. براساس استقبال متقاضیان، این محتوا در بسته‌های غیرمکتوب از جمله الکترونیک نیز تهیه و در چند مرحله توزیع شده است. نوع کار در این طرح فقط وابسته به کتاب نیست. در بسیج از سال 88 حلقه‌های تربیتی صالحین را شکل دادیم که نزدیک به 150 هزار حلقه فعال در سراسر کشور داریم و در تمامی مساجد کشور شبکه آنها گسترده است. محتوایی که برای طرح صراط در نظر گرفته شده است در اختیار اعضای حلقه‌های صالحین قرار می‌گیرد تا مربیان آن را آموزش دهند. مرحله اول این طرح در هفته بسیج و در تمامی مراکز بسیج و چهار هزار و 700 حوزه مقاومت بسیج کشور برگزار می‌شود.

شنبه/////تدوین نظام نامه قرآنی بسیج تا پایان سال / میزان مشارکت بسیجی ها در برنامه های قرآنی

وی همچنین درباره خروجی و هدف‌گذاری‌های این طرح بیان کرد: نگاه ما در تمامی فعالیت‌ها و از جمله طرح صراط این است که تربیت قرآنی شکل بگیرد. در این طرح یک متن و یک مربی داریم و به دنبال این هستیم که اولاً تغییر نگرش و اصلاح باور به قرآن، نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه ایجاد شود و سپس این تغییر نگرش در حوزه جزم و اندیشه به یک رفتارسازی و نقش‌آفرینی تبدیل شود؛ بنابراین موضوعات انتخاب شده کاربردی و با زندگی روزمره مردم در ارتباط است. در این طرح در مرحله تغییر نگرش هستیم تا در ادامه این تغییر نگرش به رفتارسازی و تکامل تبدیل شود.
 
رئیس سازمان دارالقرآن بسیج در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره میزان مشارکت بسیجیان در برنامه‌های قرآنی این نهاد بر اعلام این میزان مشارکت در آینده پرداخت و گفت: در حال حاضر امکان اینکه رقم دقیقی را اعلام کنم نیست. بسیاری از اتفاقاتی که در مجموعه‌ها رخ می‌دهد مرهون فعالیت بسیجیان دستگاه‌هاست، اما اینکه اکنون بتوان آمار دقیقی را ارائه داد امکان‌پذیر نیست، چراکه هنوز احصاء نشده است.

ذوالفقاری با تأکید بر اینکه محوریت تمامی فعالیت‌ها در بسیج تربیت حافظان قرآن کریم است، افزود: با توجه به اهمیت بحث حفظ قرآن کریم، تمامی دستگاه‌هایی که براساس قانون وظیفه اجرای برنامه قرآنی را برعهده دارند، باید اهتمام بسیار ویژه‌ای به قرآن کریم داشته باشند. اگر دو نهاد بسیج و آموزش و پرورش در امر حفظ قرآن کریم فعالیتی پیگیر و مداوم داشته باشند، مطمئناً فعالیت‌های قرآنی با استقبال مواجه خواهد شد.

رئیس دارالقرآن بسیج در ادامه این گفتگو به رشد کمی دارالقرآن‌ها در مقایسه با گذشته اشاره و اظهار کرد: امسال در ماه مبارک رمضان مقرر شد که شناسنامه دارالقرآن بسیج تمامی نواحی کشور، که حدود ۵۰۰ ناحیه است، تکمیل شود؛ لذا در همین راستا تاکنون شناسنامه ۲۵ استان تکمیل شده و به مرور شناسنامه سایر نواحی نیز تهیه خواهد شد.

ذوالفقاری در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره اظهارنظر یکی از مسئولان فرهنگی بسیج که از تربیت چندین میلیون بسیجی حافظ قرآن طی پنج سال خبر داده بود، گفت: قبلاً معاون تعلیم و تربیت بسیج از تربیت سه و نیم میلیون حافظ قرآن طی پنج سال سخن گفته بود. زمانی که گفته می‌شود راهبرد ما تربیت ۱۰ میلیون حافظ قرآن است، براساس شعار محقق نمی‌شود، بلکه نیاز به سازوکاری دقیق و هم‌افزایی تشکیلاتی در بدنه بسیج و سایر نهاد‌ها دارد؛ لذا نظر ما این است که نه‌تنها تلاش خواهیم کرد تا آن سه و نیم میلیون حافظ قرآن محقق شود، بلکه حتی رقمی از این بالاتر را هدف‌گذاری می‌کنیم.

وی درباره چالش‌های پیش‌ روی فعالیت‌های قرآنی نهاد‌ها و از جمله نهاد بسیج نیز گفت: یکی از چالش‌ها این است که تاکنون هم‌افزایی تشکیلاتی ویژه‌ای بین نهاد‌های قرآنی شکل نگرفته است. وقتی هم‌افزایی شکل نگیرد موازی‌کاری به وجود می‌آید که باعث اتلاف هزینه‌ها از نیروی انسانی تا هزینه‌های مادی می‌شود. چالش دیگر هم محدودیت اعتبارات است.
وی در پایان درباره بودجه دارالقرآن بسیج نیز گفت: براساس جمعیتی که بسیج دارد، بودجه‌های تعریف شده بسیار اندک است. اصولاً بودجه‌های قرآنی بسیار محدود است، اما در عین حال برخی دستگاه‌ها هستند که بودجه‌های خوبی دارند و کار‌های بزرگ هم انجام می‌دهد. ما به آن‌ها پیشنهاد داده‌ایم که حاضر هستیم همان فعالیت را با نصف هزینه انجام شده اجرا کنیم. می‌توانیم با بودجه یکی از همین دستگاه‌ها انقلاب بزرگی را در حوزه قرآنی بسیج به وجود بیاوریم.
انتهای پیام
captcha