زلزله کرمانشاه را لرزاند
کد خبر: 3766948
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

زلزله کرمانشاه را لرزاند

گروه جامعه ــ دقایقی پیش زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۶.۴ ریشتر استان کرمانشاه را لرزاند.

به گزارش ایکنا؛ این زلزله در مناطقی از غرب کشور از جمله کردستان، همچنین در شهرهایی از استان ایلام، تبریز، ارومیه، اصفهان، اهواز، ساوه و رشت نیز احساس شده است.

زلزله کرمانشاه را لرزاند

مؤسسۀ ژئوفیزیک دانشگاه تهران بزرگی این زلزله را ۶.۴ ریشتر و  محل وقوع آن را استان کرمانشاه - حوالی سر پل ذهاب در عمق ۷ کیلومتری زمین اعلام کرده است. این زلزله ساعت ٢٠:٠٧ دقیقه واقع شده است.  این زمین‌لرزه در ۲۷ کیلومتری گیلانغرب، ۳۲ کیلومتری سر پل ذهاب و ۳۳ کیلومتری قصر شیرین رخ داده است.

مشخصات این زمین لرزه:

بزرگی: 6.4
 محل وقوع: استان کرمانشاه - حوالی سرپل ذهاب
 تاریخ و زمان وقوع به وقت محلی: 1397/09/04 20:07:31
طول جغرافیایی: 45.7
عرض جغرافیایی: 34.38
عمق زمین‌لرزه: 7 کیلومتر

 نزدیک‌ترین شهرها:
17 کیلومتری سرپل ذهاب (کرمانشاه)
18 کیلومتری قصر شیرین (کرمانشاه)
33 کیلومتری گیلانغرب (کرمانشاه)
     
 نزدیکترین مراکز استان:
106 کیلومتری ایلام
127 کیلومتری کرمانشاه

مطابق اعلام منابع محلی، خساراتی به مناطق مختلف روستایی در سرپل‌ذهاب و قصر‌شیرین وارد شده و موجب ریزش دیوار برخی منازل شده است. مقامات محلی از اعزام تیم‌های ارزیاب هلال احمر به مناطق زلزله‌زده خبر می‌دهند.

سرپرست اورژانس کشور از اعزام 6 تیم امدادی به مناطق زلزله‌زده خبر داد. هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه از استقرار هلال احمر، ارتش و سپاه در منطقه خبر داد و گفت: نیمی از برق سرپل ذهاب بر اثر زلزله قطع شده بود که با تلاش‌های صورت گرفته در حال حاضر برق منطقه وصل شده است. تاکنون تلفات جانی از منطقه گزارش نشده است و چند مصدوم مراجعه کننده به مراکز بهداشتی هم به صورت سرپایی معالجه شده‌ است.

جمالی‌نیا فرماندار سرپل ذهاب با بیان اینکه در پی این زلزله برق شهرستان سرپل ذهاب قطع شده بود، تصریح کرد: مردم به دلیل از ترس زلزله منازل را ترک کرده و به خیابانها آمدند. نیروهای امدادی و عوامل ستاد بحران به منطقه سرپل ذهاب اعزام شدند.

علی مرادی، رئیس مرکز لرزه‌نگاری نیز با بیان اینکه 4 پس‌لرزه بعد از زلزله رخداد یکی بزرگی یکی از این پس لرزه‌ها 5 ریشتر بوده است، افزود: احتمال تخریب برخی روستاهای کوچک به دلیل شدت زلزله وجود دارد.

سالاری، معاون عمرانی استاندار کرمانشاه از مراجعه 75 مصدوم به مراکز درمانی خبر داد و گفت: 30 نفر در گیلانغرب و 45 نفر در سرپل ذهاب به بیمارستان مراجعه کرده اند. برق سه شهر استان که قطع شده بود با تلاش تیم‌های امدادی وصل شد.

استاندار کرمانشاه با بیان اینکه تا این لحظه گیلانغرب 50 مصدوم، سرپل ذهاب 50 مصدوم و قصرشیرین 15 مصدوم داشته‌اند، اظهار کرد: تا این لحظه گزارشی در خصوص تلفات احتمالی به ما گزارش نشده است.

وی با بیان اینکه ستاد بحران تشکیل شده و اوضاع تحت کنترل است، افزود: تیم‌های بررسی تخریب نیز در محل مستقر هستند.
امداد و نجات هلال احمر از اعزام 18 تیم ارزیاب از کرمانشاه، 8 تیم آنست و 8 تیم آوار از استان‌های لرستان، کردستان، همدان و ایلام به مناطق زلزله زده خبر داد.

فرمانده سپاه حضرت نبی‌اکرم (ص) استان کرمانشاه اظهار کرد: از دقایق اولیه پس از زلزله با تشکیل ستاد بحران و آماده‌باش نیروهای سپاه اوضاع مناطق زلزله‌زده تحت کنترل بوده و همه ظرفیت‌های امدادی و درمانی سپاه و بسیج در کنار مردم است.

همچنین پیرحسین کولیوند، سرپرست اورژانس کشور در گفت‌وگو با ایکنا، ازافزایش تعداد مصدومان در مناطق زلزله زده به اورژانس تا ساعت 1و 18 دقیقه بامداد دوشنبه خبر داد و افزود: 260 نفر در سرپل ذهاب، 126 نفر در گیلان‌غرب، 97 نفر در قصر شیرین، 12 نفر در روانسر، 6 نفر در دالاهو، 47 نفر در اسلام آباد غرب و 5 نفر در ثلاث باباجانی مصدوم شدند.

کولیوند یادآور شد: همگی این مصدومان دچار تروما و شکستگی در هنگام فرار شدند. ضمن اینکه تا کنون خسارتی ناشی از ریزش آوار وجود نداشته و به هیچ عنوان کشته‌ای از مراجع رسمی گزارش نشده است.

وی بیان کرد: همچنین اورژانس استان‌های همجوار به حالت آماده باش در آمده است.

انتهای پیام

captcha