جلسه فوق‌العاده برای اتحادیه قرآنی بلاتکلیف
کد خبر: 3767646
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۱
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته/

جلسه فوق‌العاده برای اتحادیه قرآنی بلاتکلیف

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ طی هفته اول آذرماه 97 چند خبر و رویداد از جمله افتتاح دارالقرآن چند نقطه شهر تهران، برپایی جلسه فوق العاده شورای توسعه فرهنگ قرآنی که تاکنون هیچ مصوبه‌ای از آن به صورت رسمی منتشر نشده است و در پایان هفته، برگزاری همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه را شنیده و شاهد برگزاری آن بودیم.

جلسه فوق‌العاده برای اتحادیه قرآنی بلاتکلیفبه گزارش ایکنا؛ در این هفته خبر از افتتاح چند دارالقرآن منتشر شد و آخر هفته با برگزاری پانزدهمین همایش بانوان قرآن‌پژوه پایان یافت. در ادامه نگاهی گذرا به برخی رویدادهای قرآنی اولین هفته آذرماه در گوشه و کنار کشورمان داشته‌ایم.

مدیران قرآنی اعتقادی به مشورت و خرد جمعی ندارند

تاکنون طی سلسله نشست‌هایی با دعوت از مدیران دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی کشور چون سیدعلی سرابی، قائم مقام شورای عالی قرآن، محمدرضا مسیب‌زاده، مدیر قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش و حجت‌الاسلام سیدحسین کوششی، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی ـ مردمی کشور گفت‌وگو داشتیم. کوششی در این باره معتقد است که یک مدیر چه اینکه مدیر بخش قرآنی باشد چه مدیر بخش فرهنگی باید خصوصیاتی داشته باشد. نخستین خصوصیت یک مدیر خوب از جمله مدیر قرآنی، انگیزه است. فردی که قرار است مجموعه‌ای را اداره کند، ضروری است تا به آن کار علاقه، انگیزه و عشق داشته باشد. دومین خصوصیت این است که یک مدیر به کاری که می‌خواهد انجام دهد شناخت و تخصص نسبی داشته باشد تا بداند باید چه کاری انجام دهد. سومین توانمندی برنامه‌ریزی و اجراست.
مرحله مقدماتی مسابقات قوه قضاییه

مرحله مقدماتی ششمین دوره مسابقات قرآن کریم قوه قضائیه در استان تهران هشتم آذرماه در محل مجتمع قضایی حضرت امام خمینی(ره) (کاخ دادگستری) برگزار شد. این مرحله از مسابقات در استان تهران با حضور متقاضیان دو بخش کتبی (شامل رشته‌های مفاهیم و حفظ موضوعی) و شفاهی (شامل رشته‌های قرائت، اذان و اجزاء مختلف حفظ) برپا شد.

دارالقرآن و حسینیه نبی‌اکرم(ص) افتتاح شد

مراسم افتتاحیه دارالقرآن و حسینیه نبی‌اکرم(ص) ناحیه بسیج شهید رجایی به مناسبت دهه وحدت یکم آذرماه، برگزار شد. این دارالقرآن در تهران، خیابان شهید رجایی، میدان بهشت، ۱۸ متری تختی، فلکه دوم، کوچه ۵۴، پلاک ۳۵ واقع شده است.

افتتاح دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره)

مراسم افتتاح دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) بازار تهران، همراه با انتصاب قاری و یا مؤذن راتب(به صورت ثابت در مسجد) شنبه، ۱۰ آذرماه با حضور آیت‌الله حسن عالمی، امام جماعت مسجد، قاریان و پیشکسوتان قرآنی برگزار می‌شود. در این مراسم عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی حضور خواهد داشت و احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی آیاتی از کلام‌الله مجید را تلاوت می‌کند. اجرای هم‌خوانی و تواشیح توسط گروه محمد رسول(ص) از دیگر برنامه‌های افتتاحیه دارالقرآن مسجد امام خمینی(ره) است. همچنین شبکه رادیویی قرآن اقدام به پخش زنده مراسم خواهد کرد و مراسم پس از ضبط از شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.

تدوین نظام‌نامه قرآنی بسیج

محمد ذوالفقاری، رئیس دارالقرآن سازمان بسیج مستضعفین، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان فعالیت‌های این مرکز در طول سال، گفت: بسیج و تشکیلات آن، که به فرمان امام(ره) پایه‌ریزی شده، مولود تفکر قرآنی است؛ یعنی اگر در زمینه واقعیت و عملیاتی‌ شدن فرامین قرآنی بخواهیم جایی را در عرصه‌های مختلف میان آحاد مردم در نظر بگیریم، آن تفکر بسیج است که در تمام عرصه‌ها وارد شده و موفق بوده است.

ذوالفقاری با بیان اینکه دارالقرآن سازمان بسیج از ۱۳۷۲ را‌ه‌اندازی شده است، گفت: راه‌اندازی این مرکز باعث شد تا اتفاقات خوبی در تمامی پایگاه‌ها و نواحی مقاومت بسیج شکل بگیرد و این نهاد در عرصه قرآنی فعالیت ویژه‌ای داشته باشد. فعالیت‌هایی که در اوایل دهه هفتاد به صورت ویژه در تمامی مساجد و نواحی برگزار می‌شد به اهتمام بسیج بوده است.

تفاهم‌نامه رادیو قرآن با مسئولان عتبه حسینیه

نشستی با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن، مدیران گروه‌های برنامه‌ساز این شبکه با مدیر رادیو قرآن کشور عراق و مسئولان عتبه حسینیه در رادیو قرآن برگزار شد. در ابتدای این جلسه ابوالقاسمی به بخشی از فعالیت‌ها، چشم‌انداز و برنامه‌های رادیو قرآن اشاره کرد و خواستار توافقات و همکاری‌های بیشتر بین این دو مجموعه شد. طی توافقات انجام شده مقرر شد، محافل انس با قرآن در حرم امام حسین(ع) با حضور قاریان برجسته ایرانی برگزار و به صورت زنده از رادیو قرآن پخش شود. توافق دیگر انجام شده در این دیدار ضبط تلاوت از قاریان ممتاز و بین‌المللی کشورمان در استودیوی رادیویی داخل حرم است.

انتشار بیانیه‌

اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور با انتشار بیانیه‌ای برپایی هرگونه مجمع عمومی با عنوان مجمع عمومی ادغام دو اتحادیه را که بدون حضور نمایندگان این اتحادیه برنامه‌ریزی شده است غیرقانونی و فاقد وجاهت حقوقی دانست.

البته این مجمع روز گذشته، هشتم آذرماه در شهر قم تشکیل شد، اما هنوز مصوبات آن اعلام نشده است.

داوران جشنواره مجازی نهاوند معرفی شدند

جشنواره قرآنی نهاوند با قضاوت اساتیدی چون هاشم روغنی، وحید مجتهدزاده، احمد خالدی و سلیمان عباسی انجام می‌شود. همچنین ناظر فنی جشنواره حسین شریفیان و دبیر اجرایی آن نیز پیام بحیرایی است.
جشنواره قرآنی نهاوند با مشارکت واحد تخصصی قرآن و عترت کانون فرهنگی و هنری اندیشه نهاوند در دو بخش زیر ۱۸ و بالای ۱۸ سال ویژه آقایان برگزار می‌شود. شرکت‌کنندگان تا ۱۵ بهمن‌ماه فرصت دارند، آثار خود را در قالب فایل MP۳ به پیام‌رسان سروش به نشانی khabar_qurani@ارسال کنند. متقاضیان برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی جشنواره به نشانی www.jqkbn.ir مراجعه کنند.

قدردانی ایکنا از «محمدحسین محمدزاده»

محمدحسین محمدزاده، مدیر سابق شبکه قرآن و معارف سیما و دبیر شورای معارف سیما که هفته پیش به دلیل بازنشستگی، مدیریت این شبکه قرآنی را واگذار کرد، امروز، ششم آذرماه به دعوت خبرنگاران ایکنا در تحریریه این خبرگزاری حضور یافت.
مدیرعامل، مدیران، دبیران و خبرنگاران ایکنا از حمایت‌های معنوی وی از خبرگزاری و نیز تلاش‌هایش در شبکه قرآن و معارف سیما و سال‌ها مدیریت شبکه رادیویی قرآن و همچنین همت او برای ایجاد ارتباط بیشتر و مؤثرتر رسانه‌های قرآنی با دیگر نهادهای فرهنگی و قرآنی کشور قدردانی و تجلیل کردند. همچنین کارت خبرنگار افتخاری خبرگزاری بین‌المللی قرآن نیز به وی اعطا شد.

۱۵ ایرانی و ۴ خارجی در همایش بانوان قرآن‌پژوه تجلیل شدند
پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه هشتم آذرماه، با محوریت قرآن و امام جواد(ع) به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه در مشهد مقدس برگزار و از 15 بانوی پژوهشگر، هنرمند و حافظ و قاری قرآن ایرانی و چهار خارجی از کشورهای عراق و افغانستان تجلیل شد.
انتشار اخبار غیررسمی از جلسه شورای توسعه

چهل‌ و دومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی ششم آذرماه، با حضور اعضای این جلسه و به منظور بررسی مهم‌ترین مسائل روز فعالیت‌های قرآنی کشور به صورت فوق‌العاده برگزار شد. جلسه‌ای بدون حضور اصحاب رسانه که تاکنون با پیگیری‌های فراوان هنوز هیچ خبر رسمی از آن منتشر نشده است. البته شنیده‌ها از بررسی انحلال و یا تغییر رویکرد هیئت رسیدگی به امور مؤسسات قرآنی بوده است و در آن برگزاری هر مجمع عمومی اتحادیه‌های قرآنی غیر قانونی اعلام شده است.

انتهای پیام

captcha