عوامل دین‌گریزی جوانان چیست؟
کد خبر: 3768675
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۰

عوامل دین‌گریزی جوانان چیست؟

گروه معارف ـ یک جامعه‌شناس در خراسان‌جنوبی گفت: يكی از عواملی كه باعث دین‌گریزی جوانان می‌شود، تبلیغات گسترده و تحریف در منابع مختلف است که فضای مجازی این رویداد را در دستور کار قرار می‌دهد تا نوجوانان و جوانان ‌مسلمان را منحرف کند.

عوامل دین گریزی جوانان چیست؟

 

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، دين گريزي و گرايش جوانان به فرهنگ غرب همواره دغدغه‌هايي را براي رهبران ديني، دين داران و خانواده‌هاي متدين به وجود آورده و تهديدي براي نسل جوان محسوب مي‌شود.

اين پديده در سده‌هاي اخير، به ويژه در قرن بيستم، بخش عظيمي از جهان را فرا گرفت و حتي موجب به وجود آمدن مكاتب فلسفي الحادي و ايدئولوژي‌هاي دين ستيز يا دين گريز شد.

در دين الهي هيچ عنصر گريزاننده وجود ندارد، اگر انسان‌ها به دريافت معارف ديني و درك صحيح از دين حق نايل آيند، هرگز از دين نمي‌گريزند.

محمد برفی، یک جامعه‌شناس در خراسان‌جنوبی در گفت‌و‌گو با ایکنا، با اشاره به پیشرفت تکنولوژی و فناوری‌ها گفت: هر یک از ابزارها و وسایل از جمله تلفن‌‌ همراه و فضاهای مجازی دارای مزایا و معایبی هستند و این فضاها با استفاده از تبلیغات گسترده، زمینه وسیعی را برای دین‌گریزی نوجوانان فراهم می‌کند.
این جامعه‌شناس گفت: اگر نوجوانان تفکری مناسبی را در سطح عالی دنبال کنند، می‌توانند جلوی این گونه تأثیرات و عواقب را بگیرند.
وی افزود: علاوه بر عقل و تجربه، فرد نیازمند منبع مناسبی برای پاسخ به پرسش‌های خود است که اگر این منابع در اختیار وی قرار نگیرد، فساد و فحشا ‌بین نوجوانان زیاد می‌شود که این امر مخالف دستورات دین است.
سیستم آموزشی پاسخی برای پرسش‌های بنیادی ندارد
برفی گفت: دانش‌آموزان نوجوان به این دلیل نمی‌تواند ذهن خود را توسعه دهند که شرایط تحصیلی مناسبی را ندارند به گونه‌ای که در سیستم آموزشی، پاسخ پرسش‌های بنیادی فرد داده نمی‌شود.
این کارشناس و جامعه‌شناس اظهار کرد: در حال حاضر، دانش‌آموزان با رویکرد حفظ‌ محور مطالب درسی را فرا‌می‌گیرند اما نمی‌توانند دانش‌های فراگرفته شده را در مقام عمل به کار برند.
وی افزود: در صورتی که علوم تعلیم داده شده به دانش‌آموز، کاربردی باشد نوجوان دیگر نیازی به منابع متفرقه نخواهد داشت و به کاربردن علوم، باعث می‌شود که او به روشنگری فکری برسد و دیگر عاملی که باعث دین‌گریزی نوجوان می‌شود، تبلیغات گسترده و تحریف در منابع مختلف است که فضای مجازی این رویداد را در دستور کار قرار می‌دهد تا نوجوان مسلمان را منحرف کند.
وی یادآور شد: منابع اسلامی بهترین مآخذ برای دانش‌آموزان هستند، زیرا کتاب قرآن جامع و کامل بوده و جوانب زندگی را دربرمی‌گیرد و اگر نوجوان به قرائت روزانه قرآن و همچنین به ترجمه قرآن توجه کند، تا حد بسیار زیادی موفق خواهد بود.
انتهای پیام

captcha