هویت متفاوت کودکان در فضای مجازی/ گریز راه درستی نیست
کد خبر: 3769036
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۱

هویت متفاوت کودکان در فضای مجازی/ گریز راه درستی نیست

گروه اجتماعی ـ یک استاد علوم‌ تربیتی با بیان اینکه کودکان در فضای مجازی هویتی متفاوت پیدا می‌کنند، گفت: باید در نظام‌های رسمی و غیررسمی از بدو تولد برنامه‌های مدونی را برای کودکان و نوجوانان کشور طراحی کنیم تا فرزندانمان را برای آینده و مدیریتی بهتر تربیت کنیم.

عدم مدیریت صحیح در استفاده از «فضای مجازی» روابط خانوادگی را تغییر می‌دهد

فاطمه پورجمشید، ‌استاد گروه علوم‌تربیتی دانشگاه بوعلی‌سینا، در گفت‌وگو با ایکنا از همدان، در خصوص عوامل مؤثر بر روابط خانوادگی و بررسی تغییر روابط اعضای خانواده در زندگی‌ عصر کنونی، مهم‌ترین عامل مؤثر بر روابط خانواده‌ها را فضای مجازی دانست و اظهار کرد: فضای مجازی مانند شمشیر دولبه می‌تواند مثبت و منفی باشد. این فناوری باعث تغییر بسیاری از مناسبات خانواده‌ها شده است، چراکه این امر «عدم مدیریت صحیح» روابط خانوادگی را تغییر داده است.
پورجمشید بیان کرد: یکی از عواملی که نمی‌توانیم فضای مجازی را در خانه کنترل کنیم عدم توجه و وقت گذاشتن والدین برای اوقات فراغت فرزندان خود است که این امر آنها را به روی آوردن به فضای مجازی ترغیب می‌کند.
وی افزود: دنیای مدرنیته مجازی مسبب اختلاف‌نظر بین قشر جوان هر خانواده با قشر قدیمی آن می‌شود که نتیجه‌ای جز انزوای افراد ندارد و هرکس به گونه‌ای در این دنیا غرق شده است.

فضای مجازی پرکننده اوقات فراغت
پورجمشید با تأکید بر آنکه کودکان در فضای مجازی هویتی متفاوت پیدا می‌کنند، گفت: به این دلیل والدین ترجیح می‌دهند که بی‌پرده راجع به بسیاری از مسائل با کودکان خود صحبت نکنند که همین امر سبب سردی روابط آنان می‌شود.
وی با بیان اینکه عدم آموزش‌های صحیح شهروندی مهم‌ترین عامل استفاده نادرست از فضای مجازی است، اظهار کرد: اگر آموزش شهروندی در جامعه به درستی ایجاد می‌شد و افراد مسئولیت‌های خود را می‌شناختند کنترل فضای مجازی به سادگی امکان‌پذیر بود.
این استاد علوم تربیتی افزود: هر شهروند حتی دانش‌آموزان باید با نقش، حقوق و ارزش‌های خود آشنا شوند چراکه این عامل بسیار در آرامش و سلامت روان خانواده مؤثر است.
وی بیان کرد: بعد از آموزش‌های رسمی و غیررسمی که دولت‌ها در زمینه فرهنگ‌سازی استفاده صحیح از فضای مجازی باید انجام دهند نقش بعدی را رسانه‌ها ایفا می‌کنند. اگر این آموزه‌ها مفید و امیدبخش باشند، جوانان و نوجوانان بی‌هدف و ناامید زندگی نمی‌کنند، اما متأسفانه جوانان امروز فقط به فکر گذراندن زمان خود هستند.
پورجمشید یادآور شد: هر فردی اگر به درستی آموزش‌ ببیند، طبیعتاً نقشش را به درستی در جامعه ایفا می‌کند، در غیر این صورت جرایم بسیاری را برای آینده‌ کشور به ارمغان می‌آورد.
تأثیر انسجام ملی در حل آسیب‌های اجتماعی ‌
پورجمشید با ارائه پیشنهادی که سریع‌ترین راه برای جلوگیری از سرد شدن روابط خانواده‌هاست، بیان کرد: متولیان فرهنگی در کشور مانند سازمان تبلیغات اسلامی، دانشگاه‌ها، صداوسیما، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، فرهنگسراها و... در زمینه‌ مسائل فرهنگی، برای مثال مسئله حجاب، هر کدام کار خود را انجام می‌دهند و در مواردی موازی‌کاری می‌کنند در صورتی‌ که اگر همفکری وجود داشته باشد و کارگروه‌هایی را با مشارکت همدیگر برگزار کنند حتماً به نتایجی خواهند رسید.
این استاد علوم تربیتی ادامه داد: با تشکیل کارگروه‌های مشترک می‌توان با تقسیم کار از اتلاف وقت و هزینه‌های هنگفت و موازی‌کاری‌ها جلوگیری کرد. بنابراین در برنامه‌های اجتماعی ـ فرهنگی باید انسجام ملی باشد تا نتایج هرچه بهتری را شاهد باشیم.
وی با بیان اینکه همکاری صحیح این مراکز در تمام زمینه‌‌ها می‌تواند راهگشا باشد، افزود: همکاری نه تنها در مسائل فرهنگی، بلکه در زمینه‌ مدیریتی کشور نیز می‌تواند نتیجه‌‌ مطلوب را به بار آورد.
تطابق محتوای فضای مجازی ‌با علایق جوانان ‌
این استاد گروه علوم تربیتی در ادامه بیان کرد: در فضای مجازی حجم بسیار زیادی از اطلاعات هستند که صحت و درستی آنها مشخص نیست و برخی از این اخبار نادرست باعث سطحی‌نگر شدن مردم می‌شود. این محتواها باید با علایق و سلیقه‌‌ جوانان امروزی مطابقت داشته باشد.
وی ادامه داد: بخش اعظم اتفاقاتی که در خانواده برای ما رخ می‌دهد و امروزه به بحران تبدیل شده و باعث سردی و فروپاشی خانواده‌ها از هم می‌شود، نتیجه‌ برنامه‌های پیش‌بینی کسانی (دشمنانی) است که ما را به آن سمت سوق می‌دهند.
پورجمشید در ادامه بیان کرد: باید خود را با تغییرات جامعه هماهنگ کنیم. گریز راه درستی نیست، بلکه استفاده درست از آن  اهمیت دارد. مهم‌ترین مسئله این است که آموزش‌ها درخور فرهنگ و شرایط کشور ما نیست و باید متناسب با مقتضیات هر منطقه و هر فردی راه انتقال آموزش را انتخاب کنیم.
وی در پایان اظهار کرد: باید در نظام‌های رسمی و غیررسمی از بدو تولد برنامه‌های مدونی را برای کودکان و نوجوانان کشور طراحی کنیم، برای مثال فرهنگ‌سازی برای رانندگی باید از دوران ابتدایی انجام شود و با برنامه‌ریزی صحیح، منسجم و اهداف پیش‌بینی شده پیش رویم تا فرزندان این کشور را برای آینده و مدیریتی بهتر تربیت کنیم.
انتهای پیام

captcha