نیایش صورت زیبای پرستش است
کد خبر: 3769816
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲
رئیس جمهور:

نیایش صورت زیبای پرستش است

گروه اجتماعی - دکتر حسن روحانی در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز نیایش را صورت زیبای پرستش دانست و گفت: دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است.

نیایش صورت زیبای پرستش است

به گزارش ایکنا از سمنان، دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور امروز، 14 آذرماه در بیست و هفتمین اجلاس سراسری نماز در دانشگاه سمنان با بیان اینکه نماز یک عبادت صرف نیست، گفت: نماز همه چهره و صورت اسلام است؛ زیرا جوهر دین، ایمان به خدا و عمل به دستورات الهی است.

وی افزود: نماز باطن دین و حقیقت دین است و نیایش صورت زیبای پرستش است. نماز یک عبادت صرف یا یک فرع دین مثل سایر فروع دین نیست. نماز همه چهره اسلام است؛ صورت اسلام نماز است. «لکل شیء وجه و وجه دینکم الصلاة»، جوهر دین ایمان به خدا و اعتقاد به حق است، عمل به دستورات الهی است اما پرچم دین نماز است.

رئیس جمهور گفت: کشور را با پرچم می‌شناسید دین بدون نماز قابل شناخته شدن نیست نماز همان اصل عبودیت در کنار توحید است عبودیت بدون توحید معنا ندارد و توحید بی‌عبودیت ما را به سرمنزل مقصود نمی‌رساند. تعبیرات قرآن مجید نه نسبت به نماز در اسلام، در همه ادیان الهی مشهود است. «إِنَّنِي أَنَا اللَّهُ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنَا ...»، (طه/14) آنجایی که خداوند با حضرت موسی(ع) حرف می‌زند می‌فرماید «...فَاعْبُدْنِي وَأَقِمِ الصَّلَاةَ لِذِكْرِي» (طه/14)، آغاز دیدار با موسی کلیم(ع) که افتخار موسی(ع) کلیم‌الله شدن است، و از خود قرآن هم پیداست که خداوند یک لطف خاصی نسبت به موسی(ع) داشتند، همه انبیای عظام و بزرگ در پیشگاه خداوند عزیز بودند اما بیش از 135 نوبت در قرآن نام موسی آمده،  این موسی کلیم و عزیز اولین دستوراتش این است که نماز را به پا دارد.

روحانی ادامه داد: «قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا ﴿۳۰﴾ وَجَعَلَنِي مُبَارَكًا أَيْنَ مَا كُنْتُ وَأَوْصَانِي بِالصَّلَاةِ وَالزَّكَاةِ مَا دُمْتُ حَيًّا ﴿۳۱﴾»، (مریم/30 و 31)، آن کودک هم که سخن می‌گوید و حقانیت خود را و طهارت مادر را به جهانیان اعلام می‌کند او هم می‌گوید به من امر به نماز شده، پس مسئله نماز مسئله اسلام نیست، مسئله دین است؛ حقیقت دین و واقعیت دین اتصال به خداوند است و چهره درخشان دین نماز است.

وی گفت: وقتی هم ابراهیم(ع)، هاجر(س) را می‌گذارد و کودکش اسماعیل(ع) را در بیابان بی آب و علف و خشک می‌گذارد آنجا هم باز از نماز یاد می‌کند.

رئیس جمهور بیان کرد: نماز برای این نیست سر خدا یا دین اسلام منتی بگذاریم، حیات ما سکون ما و آرامش ما در کنار نماز به وجود می‌آید. امام صادق(ع) می‌فرماید: امام علی(ع) همیشه برای رفع مشکلات نماز می‌خواندند.

آیت‌الله بهشتی؛ مدیر انسان‌شناس

وی ادامه داد: جا دارد یاد کنیم از شهید آیت‌الله بهشتی که برای ساختن انسان‌های ارزشمند و مدیر زحمت کشیدند و جزو شخصیت‌هایی هستند که جایشان خالی است، مدیر انسان‌شناسی که می‌دانست مدیریت یعنی چه. ما نیاز به نماز داریم زیرا خداوند از ما انتظار دارد که با او حرف بزنیم و خواسته‌هایمان را بگوییم.

روحانی با بیان اینکه نماز از مکان‌شناسی و پاکی جسم و جان شروع می‌شود، گفت: همه مسلمانان در نماز از رحمت و رحمانیتش یاد می‌کنند. از این دین خشونت و بد اخلاقی و تهمت در نمی‌آید زیرا نماز را داریم. اگر زمانی اخلاق ما با نماز نمی‌خواند یک جای کار مشکل دارد که باید حل شود. اولین نکته‌ای که قرآن برای ما بیان می‌کنداین است که در مشکلات جزع و فزع نکنیم و در راحتی‌ها و دستاوردها، حرص ما را نگیرد.

وی با ذکر این نکته که با تکیه بر لطف و رحمت خداوند ملت بزرگ ما در برابر ابرقدرت‌ها حفظ شده است، بیان کرد: در سطح دنیا یکی نماز یکی هم حجاب است که بروز و ظهور می‌کند. یک خانمی که حجاب اسلامی دارد نشان‌دهنده دین‌داری اوست و نماز اهمیت فوق العاده‌ای برای او داشته که بدین وسیله آن را ترویج می‌دهد.

رئیس جمهور به فشار اقتصادی اشاره و تصریح کرد امروز که روز فشار اقتصادی دنیا بر ماست، با تکیه بر خداوند مقاومت می‌کنیم، در انقلاب آدم‌هایی داشتیم مذهبی و غیر مذهبی؛ آن‌هایی که پای انقلاب ماندند متکی به خداوند و اصل برپا داشتن نماز بودندو خالصانه در دین و دفاع از آن و دفاع مقدس تلاش خالصانه کردند. مردان مخلص و باایمانی مانند شهید بابایی. همه ایمان و اسلام در شهید بابایی خلاصه می‌شد.

نماز باید از خانواده شروع شود

وی گفت: با اعتماد به حق، حسن ظن به خداوند اگر مطمئن به حق شدیم و اگر متسل شدیم ما از مشکلات عبور کرده‌ایم. ستاد اقامه نماز زحمات زیادی کشیدند اما نماز باید از خانواده شروع شود پدر و مادر اساس تربیت نماز هستند. تحکیم خانواده، ایمان خانواده، عزت و عظمت خانواده در ترویج و عمل به نماز است.  

نماز نباید ابزاری برای استخدام باشد

روحانی ادامه داد: نماز نباید ابزاری برای پست، گزینش و ... شود. خیلی ناراحتم از این قضیه که در گزینش‌ها از بحث نماز سؤال می‌شود و به‌عنوان ابزار و وسیله از آن استفاده می‌کنند.

وی گفت: خانواده، مدرسه، آموزش و پرورش در زمینه ترویج نماز بزرگترین وظیفه را بر دوش دارند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی همیشه گفته‌ام اعتبارات بیشتر به دبستان‌ها داده شود چون شاکله و اساس شخصیت‌ها از دبستان ساخته می‌شود. اساس دین ما انتخاب است و اصل اعتقاد به خدا و نماز، نیت است. برای معنویت، دنیا و آخرت، قدرت روحی، توان و مشکلات زندگی، برای همه این‌ها پناه ما باید نماز باشد.

انتهای پیام

captcha