برپایی نمایشگاه «میراث ماندگار» در دانشگاه کردستان
کد خبر: 3770161
تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۷

برپایی نمایشگاه «میراث ماندگار» در دانشگاه کردستان

گروه فرهنگی- نمایشگاهی با عنوان «میراث ماندگار» شامل بیش از ۳۰۰ عکس تاریخی و تصاویر نسخ خطی دیواندره‌شناسی و هورامان‌شناسی 24 آذرماه در دانشگاه کردستان برپا خواهد شد.

برپایی نمایشگاه «میراث ماندگار» در دانشگاه کردستان

به گزارش ایکنا از کردستان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان؛ دومین نمایشگاه عکس‌های تاریخی و نسخ خطی هورامی کردستان هم از تاریخ ۲۴ تا ۲۸ آذرماه در دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.
اولین نمایشگاه عکس‌های تاریخی و نسخ خطی هورامی کردستان با عنوان میراث ماندگار کردستان فرهنگی در گستره ایران فرهنگی با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان، نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از اساتید دانشگاه به کوشش مظهر ادوایی و سیف‌الله کرمی در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برپا شد.
در این نمایشگاه مجموعه ای شامل بیش از ۳۰۰ عکس تاریخی و تصاویر نسخ خطی دیواندره شناسی و هورامان شناسی موجود است.
بخشی از عکس‌ها از مجموعه‌های شخصی و بخشی هم از آرشیو کتابخانه زاکسن آلمان تهیه شده‌اند که شامل زندگی عشایری، مشاغل، اقلیت‌های دینی (کلیمی و مسیحی)، سران طوایف و تفنگچی‌ها می‌شوند.
تصاویر نسخ خطی هم شامل نسخه‌های منظوم تاریخی، دینی، حماسی به زبان هورامی‌اند‌ و بیشتر از کتابخانه‌های داخلی مانند کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس، دانشگاه تهران، گلپایگانی و کتابخانه‌های خارج از ایران مانند کتابخانه دولتی برلین، کتابخانه بریتانیا، کتابخانه ملت ترکیه، کتابخانه کپنهاگ دانمارک و بنکه ژین اقلیم کردستان و برخی هم از تصاویر نسخ شخصی انتخاب شده‌اند.
این نمایشگاه با همکاری دانشگاه تهران، پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان، اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان، دانشکده هنر و معماری دانشگاه کردستان و کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کردستان برگزار شد.
سید محسن علوی، مدیرکل میراث فرهنگی استان پیرامون اهمیت، نقش و جایگاه عکس‌های تاریخی و نسخ خطی در شناخت بهتر و دقیق‌تر از تاریخ و زندگی گذشتگان در اولین نمایشگاه عکس‌های تاریخی و نسخ خطی هورامی کردستان، سخنرانی کردند.
انتهای پیام

captcha