مسئولین، جریان دانشجویی راکد و بی‌حرکت می‌خواهند
کد خبر: 3770213
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

مسئولین، جریان دانشجویی راکد و بی‌حرکت می‌خواهند

گروه اجتماعی- دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی گفت: نوع نگاه برخی از مسئولین به جریان دانشجویی به گونه‌ای است که غالبا جریان دانشجویی را راکد و بی‌حرکت می‌خواهند و سعی می‌کنند دانشجویان را از فعالیت‌های جانبی باز داشته و به کسب مدرک مشغول کنند.

رکود و عدم تحرک؛ چالشی در برابر جنبش دانشجویی

حامد فدایی در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، در خصوص ویژگی‌های شخصیتی دانشجو اظهار کرد: دانشجو ویژگی‌هایی دارد که او را تا حدودی از سایر افراد جامعه تمیز می‌دهد. دانشجو نه خامی فضای دبیرستان و بی‌اطلاعی آن زمان و نه وابستگی به میز و قدرت و سایر وابستگی ها را دارد.
وی ادامه داد: دانشجو جوان، پر انرژی، نقاد و فعال است که وارد دانشگاه با محیط روشنگری و نواندیشی می‌شود. به گفته حضرت امام(ره)، دانشگاه مبدا همه تغییرات است و مجموع این ویژگی‌ها، شخصیت یک دانشجوی اصیل را شکل می‌دهد.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی افزود: دانشجو علاوه بر وظیفه اصلی خود که همان رشد علمی است، باید به سایر ابعاد زندگی خود نیز پرداخته و استفاده کاملی از فضای دانشجویی ببرد.

مهمترین وظیفه دانشجو، خودآگاهی و آگاه‌سازی دیگران است
فدایی با اشاره به دیگر وظایف دانشجو گفت: شهید مظلوم دکتر بهشتی می‌فرماید «دانشجو موذن جامعه است، یعنی جایی باید داد بزند، جایی باید قیام کند، جایی باید به موقع فعال باشد تا نماز امت قضا نشود». بنابراین مهمترین وظیفه دانشجو، آگاه بودن خودش و آگاه‌سازی دیگران است.
وی خاطرنشان کرد: دانشجو برای آگاهی‌بخشی به دیگران ابتدا باید به مبانی و پایه‌های فکری خودش استحکام بخشیده و گوشش به دهان ولی امر مسلمین باشد، تا در مطالبه‌گری‌های خود به بیراهه نرود و بتواند کلام ولی را برای مردم تبیین کند؛ بنابراین دو وظیفه اصلی جریان دانشجویی، تبیین گفتمان‌های اصلی کشور برای مردم و پیگیری مطالبات از مسئولین است.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی تصریح کرد: در برهه‌هایی از زمان جریان دانشجویی توانست به این رسالت خود عمل کند؛ مثلا در سال‌های 83 و 84 جامعه اسلامی دانشجویان توانست وظایف خود را به نحو احسن انجام دهد.
وی در ادامه گفت: نتیجه عمل به این رسالت را می‌توان در بحث تحقق گفتمان عدالت اجتماعی مشاهده کرد که البته این مسئله نیز فراز و نشیب‌هایی داشته است و حتی در مواردی بعضی از جریانات دانشجویی از این رسالت‌ها دور شده‌اند که علت آن را می‌توان در کمرنگ شدن ویژگی‌های دانشجو که در ابتدا مطرح شد، جست‌و‌جو کرد.
فدایی بیان کرد: اگر دانشجو استقلالش را از دست داده و خود را وابسته به جریانات سیاسی، ارگان‌ها و احزاب مختلف ببیند، به پیاده نظام احزاب تبدیل شده و حریت خود را از دست خواهد داد.
وی اضافه کرد: در بعضی از موارد نیز جریان دانشجویی به اشتباه می‌افتد، یعنی به جای اینکه پازل تمدن نوین اسلامی را کامل کرده و آن را برای مردم تبیین کند، به اشتباه به مسائل حاشیه‌ای می‌پردازد که ناشی از عدم بصیرت کافی در میان آنها است.
این فعال دانشجویی خاطرنشان کرد: در میان مسئولین افرادی هستند که معتقدند دانشگاه باید از هر گونه فعالیت جانبی دست بکشد. مقام معظم رهبری می‌فرماید:«خدا لعنت کند آن دست‌هایی را که تلاش کرده و می‌کنند تا قشر جوان و دانشگاه ما را غیر سیاسی کنند». این مسئولین در حال حاضر هم در دانشگاه و هم در سطوح بالاتر حضور دارند.

مسئولین، جریان دانشجویی را راکد و بی‌حرکت می‌خواهند

وی در خصوص تراز یک دانشجوی مسلمان گفت: دانشجو اولا باید جایگاه خود را شناخته و از میزان تاثیرگذاری‌اش آگاه شود. دانشجو باید با آرمان‌های انقلاب اسلامی آشنا شده و در راستای تحقق آنها گام بردارد، برای مثال دانشجویان باید در تبیین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت پیشگام باشند، یعنی ابتدا باید خود تفاوت‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را با برنامه‌های توسعه درک کرده و بعد آن را برای سایر افراد نیز تبیین کنند.
فدایی با تاکید بر اینکه دانشجویان امروز در رابطه با اتفاقات مهم روز به‌هنگام عمل کرده‌اند، گفت: تفاوت نسل‌ها و رویکردها همیشه وجود داشته است، ولی امروز دانشجوان اتفاقا بیدارتر و آگاه‌تر از گذشته هستند. نوع مشکلات جامعه امروز و کثرت آنها باعث شده تا عملکرد دانشجویان کمتر به چشم بیاید.
وی تصریح کرد: نوع نگاه مسئولین به جریان دانشجویی به گونه‌ای است که غالبا جریان دانشجویی را راکد و بی‌حرکت می‌خواهند و سعی می‌کنند دانشجویان را از فعالیت‌های جانبی باز داشته و به کسب مدرک مشغول کنند و این دردی است که ما در دانشگاه‌ها می‌کشیم.
دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های اصفهان و علوم پزشکی در پایان گفت: جریان دانشجویی می‌تواند با بصیرت کافی و همت بالا، عزتمندی دانشگاه و دانشجویان را حفظ کند و آن را در سطح جامعه گسترش دهد.
انتهای پیام

captcha