شهید «سعید هادی‌مقدم»؛ خلبانی با ۲۵۰۰ ساعت پرواز در عملیات‌های مهم
کد خبر: 3771769
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵
نگاهی بر رزومه کاری شهید شاخص پایگاه هوایی شهید نوژه همدان؛

شهید «سعید هادی‌مقدم»؛ خلبانی با ۲۵۰۰ ساعت پرواز در عملیات‌های مهم

گروه فرهنگی ـ شهید سعید هادی‌مقدم در زمره خلبانانی بود که از لحظه آغاز جنگ تحمیلی، همواره برای رفتن به مأموریت‌های سخت آماده بود، به طوری که تا زمان شهادتش بیش از ۲۵۰۰ ساعت پرواز و چندین مأموریت مهم در کارنامه حرفه‌ای و درخشانش دارد.

شهید سعید هادی مقدم؛ خلبانی با 2500 ساعت پرواز در عملیات‌های مهم

به گزارش ایکنا از همدان، «شهدای همدان جزء برجسته‌ترین‌ها هستند» جمله‌ای که رهبر معظم انقلاب در وصف شهدای مؤمن و انقلابی همدان در چند سال اخیر بیان کردند.

زندگینامه و خاطرات شهدا حاوی نکاتی است که همچون چراغی راه را برای بازماندگان روشن می‌کند، شهید خلبان سعید هادی‌مقدم در سال جاری به‌عنوان شهید شاخص ارتش در استان همدان معرفی‌ شده است. این شهید بزرگوار در سال 1331 در ملایر متولد شد، کودکی و نوجوانی‌اش را در همان شهر سپری کرد، در سال 1350 در رشته علوم طبیعی دیپلم گرفت و وارد دانشکده خلبانی نیروی هوایی شد.
پس از گذراندن دوره‌های مقدماتی خلبانی با هواپیمای ملخ دار یک موتوره سسنا در پایگاه قلعه مرغی تهران، در سال 1351، برای ادامه تحصیل و تکمیل دوره به تگزاس آمریکا اعزام شد، او طی دو سال تحصیل و اقامت در آمریکا موفق به دریافت گواهینامه تخصصی زبان پرواز از پایگاه لکلند و پرواز با هواپیمای تی-41 (سسنا) از پایگاه هوایی مدینا و فرودگاه هوندو شد.
پس از مدتی، به پایگاه کلومبوس، پایگاه هواپیماهای جت در ایالت می‌سی‌سی‌پی آمریکا منتقل شد و گواهینامه پرواز با هواپیمای جت تی-37 و جت مافوق صوت تی-38 را دریافت کرد و بارتبه عالی نشان خلبانی گرفت.
سال 1353 به ایران بازگشت و پس ازگذ‌راندن دوره آموزش پرواز با هواپیمای جنگنده مافوق صوت اف-4 (فانتوم) درپایگاه هوایی بوشهر و سپس درگردان 11 شکاری پایگاه مهرآباد مشغول به خدمت شد، پس ازانقلاب اسلامی و باشروع جنگ تحمیلی، او از خلبانانی بود که در آزادسازی کردستان از تصرف گروهک‌های ضدانقلاب نقش فعال و مؤثر داشت.
او همچنین در حمله بزرگ و پیروزمندانه 140 فروند جنگنده به عراق در اول مهر 1359 به عنوان لیدر پروازی حضور داشت، پس از آن، در سال 1361 به پایگاه هوایی شهید نوژه همدان منتقل شد و با رتبه استاد خلبانی، رهبری چندین ماموریت برون‌مرزی مهم و حساس را برعهده گرفت.
از دیگر عملیاتی که این شهید والامقام در آن حضور داشته‌اند، بمباران خطوط مقدم عراقی‌ها در عملیات ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و والفجرها برای پشتیبانی و پیشروی نیروهای سطحی، بمباران مخازن سوخت عراق از جمله پالایشگاه‌ها، تلمبه خانه‌ها، لوله‌های انتقال نفت و منابع تولید انرژی ازجمله منابع موصل، بغداد، کرکوک و ناصریه، بمباران مراکز نفتی مرکزی عراق، ازجمله الفتاح که موسوم به هدف‌های K1،K2،K3 و ... است.
شهید سعید هادی‌مقدم در زمره خلبانانی بود که از لحظه آغاز جنگ تحمیلی، همواره برای رفتن به مأموریت‌های سخت آماده بود، به طوری که تا زمان شهادتش بیش از 2500 ساعت پرواز و چندین مأموریت مهم در کارنامه حرفه‌ای و درخشانش دارد.
وی در 31 تیرماه 1362، با یک جنگنده اف-4 راهی مأموریت هوایی Cap یا گشت رزمی هوایی شد که این مأموریت سرنوشت او را رقم زد.
29 تیر عملیات والفجر 2 در منطقه حاج عمران شروع شد، احتمال بمباران شهرها از سوی عراق زیاد بود زمان مأموریت شهید هادی مقدم ساعت یک بعد از ظهر روز جمعه، 31 تیرماه بود که در این مأموریت بایستی ضمن توجه به منطقه عملیات، پوشش هوایی نماز جمعه شهر کرمانشاه نیز تامین می‌شد.
شهید هادی‌مقدم پس از بلند شدن از پایگاه همدان در آسمان شهر کرمانشاه اقدام به گشت هوایی کرده که با اعلام ورود چند هواپیمای عراقی توسط رادار سوباشی به سمت آنها پرواز و در یک درگیری هوایی هواپیمای متجاوز عراقی موفق به انهدام یک فروند از آنها شده که بلافاصله مورد هدف موشک یکی دیگر از هواپیماهای دشمن قرار گرفته و در منطقه جنوب استان آذربایجان غربی(احتمالاً بین مهاباد و پیرانشهر) سقوط و ایشان به درجه رفیع شهادت نائل شد خلبان کابین عقب سرهنگ خلبان محمد غلامحسینی توسط نیروهای ضد انقلاب حزب دمکرات اسیر و پیکر شهید هادی مقدم در همان منطقه به خاک سپرده شده است و در نهایت در سال 1371 پیکر ایشان به زادگاهش منتقل و طی مراسمی به خاک سپرده شد.
انتهای پیام

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۲
غیر قابل انتشار: ۰
سام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۸/۰۶/۰۱ - ۲۰:۴۶
0
0
درود خدا برهمه شهدا و شهدای ارتش خصوصا شهدای گرانقدر شهرستان ملایر شهید هادی مقدم،شهید بختیاری،شهید عروجی،شهید نوروزی و شهید فتاحی بهشت جایگاهشان باد.
خلبان امین رحیمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳۹۹/۰۹/۱۰ - ۱۲:۲۴
0
0
نیروی هوایی یک نیروی الهی است
درود خدای بزرگ پشت و پناه همه اسکادرانان نیروی هوایی و هوانوردان
روح تمامی شهدای شهرستان ملایر قرین درگاه خدای بزرگ
روحشون شاد
افتخارات ما هستند این عزیزان
یا علی
captcha