به گزارش ایکنا از خراسانجنوبی، پژوهشگرانی که قصد انجام پژوهشهای میان رشتهای قرآن و علوم انسانی را دارند، باید معارف قرآن را با توجه به ادبیات تخصصی هر رشته، تولید و به جامعه علمی کشور عرضه کنند؛ این یکی از خلأهایی است که هنوز گامهای اولیه نیز در راه برطرف کردن آن برداشته نشده است.
خداوند، پليدي و زشتي را به دوري از انديشهورزي مربوط ميداند و افرادي را كه نميانديشند، پليد ميشمارد. دانش و آگاهي، انسان را به سوي كمال و پيشرفت هدايت ميكند. افرادي كه آگاهي كسب ميكنند، درست ميانديشند و درست و عاقلانه قضاوت ميكنند. آنان، بهترين و منطقيترين تصميمها را در زندگي ميگيرند و از بيخبري و جهالت رهايي مييابند.
دين اسلام بر اساس تحقيق، تفكر و تعقل شكل گرفته است، نه تقليد كوركورانه و ناآگاهانه؛ زيرا تحقيق و تفكر موجب آگاهي ميشود. ازاينرو، نقش آگاهيبخشي در دين اسلام و زندگي بشر جايگاهي ويژه دارد تا از طريق آگاهيبخشي، زمينه رشد و تعالي انسان فراهم آيد و به مدارج بالاي كمال و رستگاري برسد و از ناداني و گمراهي رهد. نزول قرآن كريم، خود، در راستای آگاهيبخشي و نيز منبع معرفت براي جويندگان حقيقت است.
ایکنا در میزگردی ضرئرت پژوهشهای قرآنی و موانع پیش رو را بررسی کرده است.
مهجوریت پژوهش قرآنی
حمیدرضا جعفری، مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند در این نشست اظهار کرد: قرآن در جامعه ما مهجور است و پژوهش قرآنی نیز بسیار مهجور است.
وی با بیان اینکه فضای پروهش قرآنی در جامعه مهیا نیست، افزود: باید دید که ره آورد پژوهش چه دری از جامعه را درمان میکند و برای این کار باید اول درد احساس شود بعد دنبال پژوهش بود.
این حافظ قرآن کریم تصریح کرد: باید بحثهای اجتماعی آسیب شناسی شده و پژوهش باعث رفع آنان شود اما متاسفانه در حال حاضر که با انفجار اطلاعاتی روبرو هستیم ،پژوهش کاربردی تا کنون انجام نشده است.
جعفری با بیان اینکه از موسسات قرآنی نه تنها در بحث انجام پژوهشها بلکه در تمام مباحث حمایت مالی نمیشود، اظهار کرد: زمانی که بودجه پژوهش قرآنی نیست یا محدود است نمیتوان از موسسه قرآنی توقع داشت پژوهشهای کاربردی انجام دهد.
وی با اشاره به اینکه وقتی پژوهشگر قرآنی برای مسئولین تعریف نشده است، نمیتوان انتظار انجام تحقیقات قرآنی داشت، تصریح کرد: حقیقتع این است که با بودجه کم و دغدغههای جامعه قرآنی نمیتوان در حوزه پژوهش قرآنی کار شایستهای انجام داد.
وی ادامه داد: عدم پشتوانه مالی، جایگاه اجتماعی و عدم علاقه مردم از مشکلات حوزه پژوهش قرآنی است.
مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند بیان کرد: نکته دیگر این است که برای انجام تحقیقات قرآنی انگیزه وجود ندارد چرا که این تحقیقات به صورت کاربردی به کار بسته نمیشود.
جعفری با اشاره به اینکه زمینه برای کارهای جدید در حوزه قرآن زیاد است اما متاسفانه مسئولان انگیزه را از جامعه قرآنی گرفتهاند، افزود: قرآن، کتاب هدایت است و پژوهشهای قرآنی در دانشگاهها میتواند هدایتگر باشد.
وی با بیان اینکه قرآن کریم در تمام حوزهها وارد شده است، خاطرنشان کرد: انجام پژوهشهای قرآنی متناسب با رشتههای دانشگاهی میتواند بسیار راهگشا باشد.
این حافظ قرآن کریم با بیان اینکه مبنای برنامههای قرآنی پژوهش نیست، اظهار کرد: برنامههای قرآنی و محافل قرائت قرآن کریم بدون هیچ گونه پشتوانه علمی و پژوهشی و تنها به صورت روتین برگزار میشوند که این یک آسیب است.
جعفری با اشاره به اینکه در مورد نحوه حفظ و مرور قرآن باید یک کار علمی انجام شود، افزود: باید ببینیم چقدر برنامههای قرآنی اولویتهای قرآنی و اصول اولیه قرآنی را دارند.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه هیچ انگیزهای برای پژوهش وجود ندارد چرا که سازمانها حامی پژوهشگران نیستند، تصریح کرد: برنامههای قرآنی را باید به وسیله پژوهش قرآنی علمی کرد.
مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند با بیان اینکه ویژگی اصلی پژوهشهای قرآنی کاربردی بودن آن است، اظهار کرد: در حوزه قرآن، اولویت کار میدانی کردن این تحقیقات است.
جعفری با گلایه از جزیرهای عمل کردن موسسات قرآنی، بیان کرد: کارهای پژوهشی انجام شده کیفی نیست و پژوهش در حوزه قرآنی جایگاهی ندارد.
مدیر موسسه قرآن و عترت بلدالامین بیرجند بیان کرد: دولت باید کار پژوهش قرآنی را پیگیری کند و مبنای کار سازمانهایی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان تبلیغات اسلامی و فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پژوهش باشد.
جعفری اظهار کرد: اوضاع جامعه قرآنی اگر براساس علم و پژوهش باشد درست میشود و این کار تنها به عهده موسسات نیست و باید همه ارگانها در این زمینه فعالیت کنند.
گلایه از آموزشهای روتین قرآنی منهای پژوهش
زهرا استانستی، مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند نیز در این نشست اظهار کرد: آموزشهای روتین قرآنی در جامعه ما زیاد و آمار حافظان نیز بسیار است اما بازخورد ندارد چرا که عمل به قرآن و کاربرد آن کم است .
وی بیان کرد: مسائل اجتماعی و مفاهیم قرآنی را به خوبی ریشه یابی نکردهایم، آموزشهای قرآنی زیاد بوده اما بازخوردها کم و تاثیر آن در جامعه کم است.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند با بیان اینکه برای تحول باید بررسیهایی در جامعه صورت گیرد، افزود: مشکلات کار آموزش قرآنی باید در موسسات و خانوادهها بررسی شده و پژوهشی بر مبنای آن صورت گیرد.
استانستی با اشاره به اینکه پژوهشی اثرگذار است که تیمی و کاربردی باشد، افزود: مراکز و سازمانهای مسئول باید با هماهنگی یکدیگر یک کار پژوهشی تیمی انجام دهند و یک موسسه قرآنی به تنهایی تمیتواند کاری انجام دهد.
وی با اشاره به مشکلات موسسات قرآنی، بیان کرد: درگیریهای مالی و مکان موسسات باعث میشود مدیران موسسات، زمانی برای فکر کردن به پژوهشهای قرآنی نداشته باشند.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند با اشاره به اینکه بسیاری از اوقات به منحل کردن موسسه فکر کردهایم، افزود: موسسات قرآنی باید اساتید تخصصی در حوزه قرآن را به کار گیرند اما حمایتی نمیشود.
استانستی با بیان اینکه دغدغه مالی موسسات قرآنی نمیگذارد به مسائل دیگری فکر کنند، تصریح کرد: اگر دغدغه موسسات قرآنی کم شود، خواهند توانست در حوزههای پژوهشی فعالیت موثری داشته باشند.
وی ادامه داد: اگر در سرفصلهای آموزشی دانشگاهها تحولی صورت بگیرد، پژوهشهای قرآنی میتواند جایگاه خود را در جامعه بازیابد.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند بیان کرد: پایان نامهها و مقالات دانشگاهی باید براساس قرآن بوده و به صورت عملی در جامعه پیاده سازی شود.
استانستی ادامه داد: یک موسسه قرآنی به تنهایی نمیتواند کار پژوهشی انجام دهد و همه ارگانها باید هماهنگ در این حوزه عمل کنند.
وی ادامه داد: پژوهش قرآنی نیاز به حمایت مالی و انگیزه دارد که این امر برای موسسات قرآنی فراهم نمیشود.
مدیر عامل موسسه قرآن پژوهی اولی الابصار بیرجند با بیان اینکه باید برای انجام پژوهشهای قرآنی نیازسنجی صورت گیرد، افزود: ارزش گذاری و حمایتی برای پژوهشگران نیست.
استانستی با بیان اینکه رویکردها در آموزشها باید تغییر کند و پژوهش میتواند به این امر کمک کند، یادآور شد: تمام ارگانها باید حمایت کننده موسسات قرآنی برای انجام پژوهشهای قرآنی باشند.
این نیاز در جامعه احساس میشود که باید مجموعههایی در راستای اجرایی شدن پژوهشهای قرآنی در جامعه فعالیت کنند.
انتهای پیام