قصهٔ نان، برکت و کارآفرینی/ روایت بانویی نانوا و اشتغالزایی برای ۹ نفر
کد خبر: 3772163
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۶

قصهٔ نان، برکت و کارآفرینی/ روایت بانویی نانوا و اشتغالزایی برای ۹ نفر

گروه اجتماعی ـ زهره زارعی یکی از مددجویان سنندجی توانسته با استفاده از تسهیلات اشتغال کمیته امداد و با پخت نان محلی برای ۹ نفر اشتغال‌زایی کند.

قصهٔ نان، برکت و کارآفرینی/ روایت پخت نان محلی و اشتغالزایی برای ۹ نفر

به گزارش ایکنا از کردستان، در زمینه اشتغال‌زایی و کارآفرینی نه‌تنها در مردان بلکه به‌وفور میان زنان نیز شاهد افراد پرتلاش و کارآفرین در حوزه اشتغال هستیم که برای خود و خانواده‌های زیادی شغل و منبع درآمد ایجاد کرده‌اند و توانسته‌اند در کار خود موفق باشند و به خودکفایی کامل برسند.
یکی از این زنان که نمونه یک زن پرتلاش و با اراده قوی درزمینهٔ کار و اشتغال است خانم زهره زارعی است که باوجود سختی‌ها و ناملایمات زندگی دست از تلاش برنداشته است و با وجود اینکه خود زمانی مددجوی کمیته امداد بوده است هم‌اکنون با پشتکار خود و با استفاده از تسهیلات کمیته امداد توانسته برای ۹ نفر دیگر هم‌ شغل ایجاد کند.
جهت تهیه گزارش از این بانوی کارآفرین سنندجی در مغازه او حضور پیدا کردیم تا از نزدیک شاهد تلاش و پشتکار او باشیم و از وی خواستیم درباره چگونگی اجرای این طرح اشتغال موفق مصاحبه‌ای انجام دهیم.
زهره زارعی، در معرفی خود و تشریح شرایط زندگی خود گفت: بنده متولد ۱۳۶۳ و دارای یک فرزند دختر ۱۵ ساله هستم که در سال ۹۰ از شوهرم جدا شدم و با دخترم تنها زندگی می‌کنم.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط زندگی به کمیته امداد مراجعه کردم و تحت حمایت این نهاد قرار گرفتم و خودم هم برای کمک به تأمین هزینه‌های زندگی تصمیم گرفتم فرش ببافم برای همین از یک شرکت فرش‌بافی یک تابلوفرش گرفتم و شروع کردم به بافتن آن ولی بعد از ۶ ماه بافندگی و اتمام آن فقط ۱۲۰ هزار تومان حق‌الزحمه به من پرداخت کردند و وقتی فهمیدم این کار اصلاً به‌صرفه نیست، ادامه ندادم.
این مددجوی سنندجی گفت: بعد از آن، مدتی در یک دندان‌سازی کار می‌کردم و ماهانه ۲۵۰ هزار تومان حقوق می‌گرفتم و این مبلغ تاحدودی به تأمین مخارج زندگی کمک می‌کرد ولی هم شرایط کاری سختی داشت و هم علاقه‌ای به آن کار نداشتم دیگه نتوانستم ادامه دهم و با معرفی یکی از دوستان در یک مغازه که کار پخت نان محلی را انجام می‌داد شروع به کار کردم و حقوق این کار بهتر بود.
زارعی ادامه داد: وقتی این کار را کامل یاد گرفتم در سال ۹۳ تصمیم به راه‌اندازی یک مغازه و کار کردن در زمینهٔ پخت نان محلی گرفتم بنابراین با توجه به اینکه سرمایه لازم را نداشتم به کمیته امداد مراجعه کردم و با دریافت ۲۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه، خودم یک مغازه جدید باز کردم و شروع به کار کردم و از ۶ صبح تا ۱۱ شب در مغازه خودم کار می‌کردم.
وی افزود: بعد از مدتی با معرفی یکی از اقوام با مردی آشنا شدم و با او ازدواج کردم و شوهرم در کنار من در مغازه کار می‌کرد و هر روز مشتری‌هایمان بیشتر می‌شد و درآمد و فروش بیشتری داشتیم.
این بانوی کارآفرین گفت: متأسفانه بعد از مدتی شوهرم به دلیل بیماری بینایی‌اش را از دست داد و دیگر قادر به کار کردن نبود و این برای من مشکل بزرگی بود ولی بااین‌ وجود دست از تلاش برنداشتم و بعد از مدتی تصمیم گرفتم همین کار را توسعه دهم برای همین برای بار دوم از کمیته امداد ۲۵ میلیون تومان وام برای توسعه کارم گرفتم و مغازهٔ بزرگتری گرفتم و با خرید دستگاه جدید پخت، سه خانم هم در کنار خودم مشغول به کار کردم و خودم روزانه به سوپری‌ها مراجعه می‌کردم و برای فروش نان محلی بازاریابی می‌کردم و موفق شدم بعد از مدتی تعداد زیادی مشتری به‌صورت عمده پیدا کنم.
وی باب یان اینکه با افزایش مشتری و نیاز به تولید بیشتر، دو خانم دیگرهم برای کمک مشغول به کارکردم، گفت: عموی خودم هم هر شب ساعت ۱۱ برای تهیه خمیر به مغازه می‌رود و خودم هر شب ساعت سه شب به دنبال خانم‌هایی که در مغازه‌ام مشغول به کار هستند می‌روم و شروع به پخت می‌کنیم و برای پخش نان بین مشتری‌ها هم روزها سه راننده برای من کار می‌کنند و کار پخش را انجام می‌دهند.
زارعی با بیان اینکه روزانه حدود چهار هزار و ۵۰۰ عدد نان محلی پخت می‌کنیم و به فروش می‌رسانیم، افزود: خوشبختانه حاصل فروش این نان مایه برکت برای خودم و کسانی که پیش من کار می‌کنند شده است و اکثر زنانی که پیش من کار می کنند خود سرپرست خانوار هستند.
وی در پایان یادآور شد: با وجود اینکه برای رسیدن به این موفقیت شغلی سختی‌های زیادی را تحمل کرده‌ام ولی از اینکه هم‌اکنون با کمک خداوند توانسته‌ام ۹ نفر را مشغول به کارکنم و برای خانواده های آنها منبع درآمد ایجاد کنم بسیار خوشحالم و خدا را شاکرم.
انتهای پیام

captcha