عوامل رنج و سختی در زندگی/ با شناخت خویش ریشه مشکلات را دریابیم
کد خبر: 3772215
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۸

عوامل رنج و سختی در زندگی/ با شناخت خویش ریشه مشکلات را دریابیم

گروه معارف ـ محسن نصری، استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه عامل رنج و سختی در زندگی می‌تواند امتحان الهی باشد، گفت: انسان باید مراقب رفتارش باشد و خطاها و اشتباهاتش را اصلاح کرده و توبه حقیقی انجام دهد.

رنج و سختی در زندگی سبب رشد انسان می‌شود

محسن نصری، استاد حوزه علمیهدر گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه فراز و فرودها و مشکلات، از خاصیت‌های زندگی دنیوی هستند، اظهار کرد:  انسان در جریان همین مشکلات، تربیت شده و استعدادها و توانایی‌هایش شکوفا می‌شود. مثلاً اگر در مدارس امتحان و نمره نباشد، ممکن است رشد علمی در دانش‌آموزان ایجاد نشود. مدیریت درست سختی‌ها و مشکلات به نتایج بسیار خوبی می‌انجامد.
وی با اشاره به اینکه رنج‌ها و مشکلات می‌تواند نتیجه رفتار خود انسان نیز باشد، ادامه داد: مثلاً در هنگام بیماری به دکتر مراجعه می‌کنیم، اما به دلیل اینکه داروها بدمزه هستند یا آمپول دردناک است، در امر درمان کوتاهی کرده و بیماریمان تشدید می‌شود، گاهی هم فرد به خاطر انجام یک جرم، با مجازات‌هایی مانند زندان مواجه می‌شود. یعنی عامل این دسته از رنج‌ها تنها اختیار خود فرد بوده که انجام کار نادرست را انتخاب کرده است.

عوامل رنج و سختی در زندگی
این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه عامل دیگر رنج و سختی در زندگی می‌تواند امتحان الهی باشد، افزود: خداوند در آیه 155 سوره بقره می‌فرماید: «وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَيْ‏ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرينَ؛ قطعاً ما شما را به چیزى از ترس و گرسنگى و کاهش اموال و نفوس و فرزندان مى‌آزماییم و تو ـ اى پیامبر ـ به شکیبایان نوید ده». پس خداوند برای آزمایش صبر، ایمان و صداقت بندگان آنها را در رنج و سختی قرار می‌دهد.
نصری اظهار کرد: خداوند همچنین در آیه 30 سوره فصلت فرموده است: «إِنَّ الَّذينَ قالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقامُوا تَتَنَزَّلُ عَلَيْهِمُ الْمَلائِکَةُ أَلاَّ تَخافُوا وَ لا تَحْزَنُوا وَ أَبْشِرُوا بِالْجَنَّةِ الَّتي‏ کُنْتُمْ تُوعَدُونَ؛ همانا کسانى که گفتند: پروردگارِ ما خداست; سپس بى هیچ انحرافى بر این سخن ثابت قدم ماندند، فرشتگان با این پیام بر آنان فرود مى آیند که: نترسید و اندوه مدارید و مژده باد شما را به بهشتى که آن را به شما وعده مى دادند».
وی گفت: به تعبیر سیدالشهدا(ع) «مردم بنده دنیا هستند، تا زمانی که منافعشان تامین شود دین دارند، در غیر این صورت دین را کنار می‌گذارند»، پس خداوند انسان را مورد آزمون الهی قرار می‌دهد تا او خلوص خود را نشان دهد، چراکه دین تنها یک اقرار به زبان نیست، بلکه به اثبات عملی هم نیاز دارد.
نصری با اشاره به عامل دیگر بروز سختی‌ها و مشکلات زندگی گفت: انسان گاهی باید برای اعتقاد حقیقی و راسخش هزینه پرداخت کند. گاهی مسیر، باور و رفتار انسان درست است، در امتحان الهی هم پیروز شده، اما به گفته خداوند دشمنانی از شیاطین و اجنه برای او قرار داده می‌شود، یعنی این مشکلات هزینه پایداری ما بر مسیرمان است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به نحوه پی بردن به ریشه مشکلات، اظهار کرد: گاهی امکان دارد مجموعه‌ای از عوامل در ایجاد مشکلات دخیل باشد، اما نکته مهم در این شرایط این است ما باید بر طبق گفته آیات و روایات برابر این مشکلات پایداری و مقاومت داشته باشیم.

ریشه مشکلات
نصری گفت: اما گاهی اوقات به تعبیر آیه 14 سوره قیامت: «بَلِ الْإِنْسانُ عَلي‏ نَفْسِهِ بَصيرَةٌ؛ نه، نیازى نیست که او را از کارهایش با خبر کنند، بلکه آدمى به نفس خویش بیناست و مى‌داند چه کرده است». باید بررسی کنیم و ببینیم آیا واقعا کاری خلاف دستور خداوند انجام انجام نداده و این مشکل بازتاب عمل اشتباه ما نیست؟ و یا اینکه خداوند می‌خواهد ما را امتحان کرده و یا این مشکل نتیجه دشمنی شیاطین درونی و بیرونی است؟ پس گاهی انسان با شناخت خودش می‌تواند ریشه مشکلاتش را بیابد.
وی در ادامه افزود: انسان باید مراقب رفتارش باشد و خطاها و اشتباهاتش را اصلاح کرده و توبه حقیقی انجام دهد. در ادامه انسان لازم است بداند که قوانین و سنت‌های حقیقی در دنیا وجود دارد که اگر به خوبی پایداری کرده و به خداوند توکل کند، هم در دنیا و هم در آخرت پاداش مقاومت برابر سختی‌ها را خواهد گرفت.
نصری در ادامه گفت: خداوند می‌فرماید انسان در رنج و سختی آفریده شده است و دلیل آن می‌تواند این باشد که چون رشد و شکوفا شدن استعدادهای انسان در زندگی دنیا همراه با سختی و مشکل است و انسان می‌تواند هم اوج خوبی‌ها و انسانیت و هم به اوج بدبختی و تاریکی‌ها برسد و حرکت در راه مستقیم و بر اساس عقل و رسیدن به کمال، در رنج و سختی است، اما با استقامت برابر مشکلات و توکل به خداوند پاداش بزرگ الهی و بهشت را دریافت خواهد کرد.
وی اظهار کرد: نگاه ما به بلا و مصیبت مهم است، گاهی خداوند چون ما را دوست دارد و می‌شناسد، مشکلات سخت‌تری را به ما تحمیل می‌کند تا پس از اینکه از پس آن مشکلات به خوبی برآمدیم، پاداش بیشتری به ما بدهد.
انتهای پیام

captcha