بیماری و ایجاد انگیزه برای حفظ قرآن/ قرآن‎خوانی در جامعه سطحی شده است
کد خبر: 3773084
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۴

بیماری و ایجاد انگیزه برای حفظ قرآن/ قرآن‎خوانی در جامعه سطحی شده است

گروه فعالیت‎های قرآنی ـ نرگس اسم‌خانی، حافظ قرآن کریم‌ با اشاره به اینکه به‌دلیل ناراحتی و مشکلاتی که داشته حضور خود در عرصه قرآنی را با نذر آغاز کرده‌ است، گفت: قرائت قرآن بسیار مهم و مفید است ولی باید از سطحی‌خوانی قرآن به یک پله بالاتر برویم و به مبانی قرآن نیز توجه کنیم.

بیماری‎ انگیزه‎ای برای حفظ قرآن شد/ مسئولان مردم را با معنا و تفسیر قرآن آشنا کنندنرگس اسم‌خانی، حافظ قرآن کریم در گفت‌وگو با ایکنا از قم، در حاشیه دوازدهمین دوره مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) که در مجتمع یاوران مهدی قم در حال برگزاری است، گفت: تأثیرگذاری قرآن در زندگی انسان بیش از حد تصور و باور او است؛ حضور یک نفر در عرصه قرآن باعث رونق این مباحث در جمع خانواده می‎شود و رفتار و کردار او روی دیگران هم تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: حضور یک فرد قرآنی در خانواده باعث ترغیب حضور دیگران نیز در این عرصه می‎شود؛ به‌عنوان مثال دختر ‌هشت ساله من در حال حاضر در کلاس‌های روخوانی و روان‌خوانی حرم حضرت معصومه(س) ‌شرکت کرده و بسیار علاقمند به ورود به رشته حفظ است و همسرم هم به تازگی تصمیم گرفته حفظ قرآن را شروع کند.

اسم‌خانی بیان کرد: رفتار کسانی که وارد حوزه های قرآنی می‎شوند خواه ناخواه تغییر می‎کند و به سمت بهتر شدن پیش می‎رود و دیگران هم تأثیر آن را مشاهده می‌کنند و تأثیر می‎گیرند.

وی گفت: به‌دلیل ناراحتی و مشکلاتی که داشتم حضور خود در عرصه قرآنی را با نذر، آغاز کردم و هم اکنون سه سال است که در این عرصه حضور دارم؛ یکی از اطبای متخصص تهران تشخیص داد یک توده در گلویم است و ‌احتمال داد صدایم را از دست دهم که خوشبختانه با نذر قرآنی حفظ یک ساله در عین ناباوری همگان و بدون مصرف دارو مشکلم حل شد؛ البته در این بین عمل جراحی نیز به لطف خدا موفقیت‌آمیز بود ولی همین انگیزه باعث حفظ هشت ماهه قرآن شد.

خواندن قرآن با ترجمه
این حافظ قرآن با بیان اینکه از ۱۶ سالگی قرائت می‌کردم اما اصلاً فکر نمی‌کردم که در رشته حفظ موفق شوم تلاش کردم و خدا کمک کرد، گفت: من متولد ۵۵ هستم و به این دلیل که سنم برای حفظ کمی بالا بود و رشته تحصیلی من در دانشگاه علوم آزمایشگاهی و بی‌ربط به قرآن و حفظ برایم خیلی سخت و به زبان عربی مسلط نبودم و فکر نمی‌کردم بتوانم از پس حفظ کردن قرآن بربیایم؛ به همین دلیل به ترجمه لفظ به لفظ متوسل شدم و دو دوره هم در کلاس ترجمه و مفاهیم شرکت کردم که بتوانم خوب حفظ کنم با خواندن معنا دوره حفظ به مرور برایم آسان شد.

اسم‌خانی افزود: سپس وارد حوزه تفسیر شدم و چند کتاب تفسیر را هم مطالعه کردم که با اطلاع حفظ کنم دوست نداشتم، حفظ سطحی داشته باشم ‌زیرا فرد در تفسیر، روایات و شأن نزول آیات را می‌بیند و خیلی برایم جالب است که چنین اتفاقی افتاده که این آیه نازل شده و این‌ها را ‌برای فرزندان هم بیان می‌کنم تا تأثیرپذیر باشند.

وی گفت: حالا که در این مسیر قرار گرفتم به خوبی از مزایای ویژه آن در زندگی بهره می‌برم و به همین دلیل است که علاقه دارم اطرافیان و دیگر افراد نیز در این بخش وارد شوند؛ زیرا اگر همه قرآنی شوند جامعه نیز راه خود را بهتر پیدا می‎کند.

این حافظ قرآن اظهار کرد: اگر فعالیت‎های قرآنی در جامعه رونق یابد قطعاً جرم‎ها، مشکلات و مسائل ناراحت‌کننده نیز رنگ خواهند باخت؛ امروزه فضای مجازی به یک مشکل مبدل شده است که قطعاً اگر جوانان را با روح قرآنی مسلح کنیم هیچکدم از این آسیب‎ها نمی‏‎تواند، مشکل‌آفرین باشد.

اسم‌خانی بیان کرد: پس از گذراندن دوره‏‎های قرآنی و تجوید قرآن، سه سالی است که به صورت محلی تدریس و سعی می‌کنم در رفتار و کردارم آموزه‌‌های قرآنی را به کار بگیرم و به قول آیت‌الله بهجت(ره) که فرمودند «هر کاری که می‎دانید خوب است انجام دهید و هر کاری که می‌دانید بد است انجام ندهید» سعی می‌کنم رفتار قرآنی داشته باشم.

قرآن‎خوانی در جامعه سطحی شده است
وی گفت: رسانه‌ها و همه مسئولان قرآنی باید دست به دست هم دهند و مردم را با مبانی قرآن آشنا کنند؛ قرائت قرآن بسیار مهم و مفید است ولی باید از سطحی‌خوانی قرآن به یک پله بالاتر برویم و به مبانی قرآن نیز توجه کنیم.

این حافظ قرآن اظهار کرد: اسراری که در قرآن است و پس از ۱۴۰۰سال دانشمندان به آن می‌رسند، در کشور خودمان به درستی بیان نمی‏‌شود؛ این به‌دلیل مظلوم بودن قرآن است؛ در یک حدیثی داریم که آخرالزمان قرآن خواندن‌ها از حلقوم افراد بالا نمی‌رود.

انتهای پیام

captcha