جشنواره پژوهش فرهنگی سال به زیرمجموعه‌های ارشاد خلاصه نمی‌شود
کد خبر: 3773131
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۸
رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

جشنواره پژوهش فرهنگی سال به زیرمجموعه‌های ارشاد خلاصه نمی‌شود

گروه هنرــ محمد سلگی گفت: بر خلاف دوره پیشین که جشنواره پژوهش فرهنگی سال تنها به سازمان‌های زیرمجموعه وزارت ارشاد خلاصه می‌شد، امسال این رویداد پژوهش‌های دیگر سازمان‌ها را هم مدنظر قرار داده تا شکل کشوری به خود بگیرد.

جشنواره پژوهش فرهنگی سال، به زیر مجموعه‌های ارشاد خلاصه نمی‌شودمحمد سلگی، رئیس پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا؛ درباره چرایی و چگونگی برگزاری پانزدهمین جشنواره پژوهش فرهنگی سال، اظهار کرد: این رویداد از دو دهه پیش با هدف تجلیل از محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف راه‌اندازی شد. این جشنواره در دوره‌های آغازین تأثیرگذاری بسیار مناسبی داشت، اما در ادامه با داخلی شدن آن اندکی محدودتر شد.

وی افزود: امسال تصمیم گرفتیم که دایره فعالیت این جشنواره را گسترده‌تر کنیم، بنابراین تحقیقات اساتید دیگر سازمان‌ها نیز مدنظر قرار گرفت، زیرا در گذشته تنها به پژوهش‌هایی توجه می‌شد که محققان آن در سازمان‌هایی که زیر نظر ارشاد کار می‌کردند، فعالیت داشتند. با این توضیح امیدوارم جشنواره پژوهش فرهنگی سال بتواند ویژگی کشوری خود را بهتر ایفا کند.

سلگی درباره کارکرد جشنواره توضیح داد: نکته مهم اینجاست که این جشنواره عاملی در جهت تشویق محققان و پژوهشگران است. درباره محور‌های جشنواره هم باید بگویم که مطالعات دین و آیین‌ها، ابعاد اجتماعی فرهنگ و دین، مطالعات انتقادی فرهنگ، مطالعات هنری، مطالعات رصد فرهنگی، مطالعات رسانه، صنایع فرهنگی و رسانه‌ای، محور فرهنگی ادبی و زبان، مطالعات علم و آموزش و پرورش و در نهایت ابعاد فرهنگی موضوعات مربوط به زنان و جوانان بخش‌های مختلف این جشنواره را تشکیل می‌دهند.

رئیس پژوهشگاه تأکید کرد: هر یک از محور‌های ده‌گانه ذکر شده، برای خود زیرمجموعه‌هایی دارد که به آن ورود نمی‌کنم، فقط برای نمونه بخش هنری را نام می‌برم که از زیرمجموعه‌هایی چون، هنر‌های سنتی، هنر‌های معاصر، مطالعات انتقادی هنر و مطالعات میان رشته‌ای هنر شکل گرفته است.

وی درباره دستاورد‌های این جشنواره گفت: مطالعات فرهنگی در جهان امروز از اهمیت بسیار بالایی بهره می‌‎برد که متأسفانه در کشورمان مغفول مانده است. در همین راستا جشنواره تلاش می‌کند تا نشان دهد موضوعات فرهنگی می‌توانند در جامعه گسترش زیادی داشته باشند. این خواسته نیز تا حدودی در دوره‌های گذشته محقق شده است، زیرا شاهدیم دانشجویان پایان‌نامه دکترای خود را به سمت موضوعات فرهنگی متمایل کرده‌اند. در ضمن چاپ کتاب‌هایی با موضوعات فرهنگی دستاورد دیگری است که برای این جشنواره می‌توان متصور شد.

سلگی در پاسخ به این پرسش که موانع پیش روی جشنواره چیست؟ اذعان کرد: سال اولی است که مسئولیت این جشنواره را بر عهده دارم و نمی‌توانم در این زمینه توضیح جدی دهم، اما به دلیل محدود شدن این جشنواره تا حدودی درخشش خود را از دست داده است. در صورتی که این رویداد باید دبیرخانه‌ای فعال در طول سال داشته باشد.

رئیس پژوهشگاه آینده این جشنواره را گسترده‌تر از زمان حال توصیف کرد و گفت: تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم جشنواره‌ای داشته باشیم که کارکرد آن تنها به داخل خلاصه نشود، بلکه کل جهان اسلام را در بر بگیرد به ویژه در حوزه آسیای میانه ما مشترکات فرهنگی فراوانی داریم که انتظار می‌رود محور این جشنواره باشند، همچنین همسایگان هم کیش ما نیز قادرند در این رویداد ایفای نقش کنند.

انتهای پیام

captcha