نزاع غیررسمی حوزه علمیه با تریبون‌های رسمی رحیم‌پور ازغدی
کد خبر: 3773966
تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۰

نزاع غیررسمی حوزه علمیه با تریبون‌های رسمی رحیم‌پور ازغدی

گروه اندیشه ــ با وجود انتقادات گسترده مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه نسبت به حسن رحیم‌پور ازغدی، جریان انتقادات وی در تریبون‌های رسمی همچنان انتقاد دارد و این سؤال را مطرح می‌کند که تداوم این اتفاقات به کجا می‌انجامد.

به گزارش ایکنا؛ آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج فقه امروز به انتقاد از سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی در نماز جمعه هفته گذشته تهران پرداخت و از آن با عنوان «دروغ‌گویی» توسط فردی «مخالف حوزه» یاد کرد.

حسن رحیم‌پور چند ماه قبل نیز طی سخنانی در مدرسه فیضیه به انتقاد شدید از حوزه علمیه پرداخت و حوزه را متهم به «سکولاریسم» کرد. این اظهارات بی‌پاسخ نماند و با مخالفت وسیع مراجع تقلید و اساتید حوزه علمیه مواجه شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی صراحتا اعلام کرد: «حادثه مدرسه فیضیه به تمام‌معنا «فاجعه» بود». به اعتقاد آیت‌الله مکارم در حادثه فیضیه «گوینده‌اى که هیچ اطلاعى از وضع حوزه‌هاى علمیه شیعه نداشت، بدترین اهانت‌ها را به حوزه علمیه و مراجع شیعه کرد.»

در پی این واکنش‌های اعتراضی، رحیم‌پور مدعی شد که سخنان او برگرفته از آموزه‌های امام خمینی(ره) و رهبری است. وی صراحتا اعلام کرد: «این‌ها حرف‌های امام است و ما جرئت نمی‌کنیم آنها را بگوییم چون ممکن است بگویند اینها توهین به حوزه، روحانیت و مراجع است».

در پی این اظهارات، برخی از شخصیت‌های حوزوی خواستار تحدید و تعلیق فعالیت رحیم‌پور شدند. از جمله آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو ارشد جامعه مدرسین ضمن انتقاد تند از رحیم‌پور اظهار کرد: «باید به او تذکر بدهند و تریبون‌های او را محدود کنند، حداقل او را توقیف کنند.»

تریبون‌های رسمی

جریان مقابله رو در روی حوزه علمیه به پشتوانه مراجع تقلید و حسن رحیم‌پور ازغدی همچنان ادامه دارد. شاید این پرسش در اذهان عمومی ایجاد شود که حسن رحیم‌پور ازغدی کیست که با صراحت به انتقاد از حوزه علمیه می‌پردازد و در مقابل حجم وسیع انتقادات و اعتراضات مراجع، اساتید حوزه و طلاب نه‌تنها از مواضع قبلی خود عقب‌نشینی نمی‌کند بلکه آنها را پیاپی به مناسب‌های مختلف تکرار می‌کند.

جا دارد به بررسی این موضوع پرداخته شود که آیا این ادبیات نقد و انتقاد در تربیون رسمی در برابر عموم مردم اثربخشی دارد؟ اظهارات صریح و تند به حوزه علمیه و مراجع جدا از اینکه با اعتراض جدی مراجع تقلید که در فقه شیعه نایبان عام امام عصر(عج) هستند، مواجه می‌شود، آنهم در تریبون رسمی و در قالب سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه از او دعوت می‌شود.

اما حسن رحیم‌پور کیست؟

رحیم‌پور ازغدی متولد ۱۳۴۳ در شهر مشهد است. وی پس از دریافت مدرک دیپلم وارد حوزه علمیه شد و تحصیلات خود را تا سطح چهار ادامه داد. رحیم‌پور کارمند نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه است و در سال ۱۳۸۱ در سن ۳۸ سالگی با دستور آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی منصوب شده است. همچنین از سال ۱۳۸۵ به عضویت شورای نمایندگان مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درآمد.

رحیم‌پور ازغدی علاقه چندانی به مصاحبه رسانه‌ای ندارد، با این وجود سه برنامه تلویزیونی ثابت در اختیار دارد که سخنرانی‌های او را منتشر می‌کنند. این برنامه‌ها به صورت هفتگی از شبکه ۱، ۴ و شبکه افق منتشر می‌شود. بیشتر شهرت رحیم‌پور مرهون برنامه‌های تلویزیونی و سخنرانی‌های او در دانشگاه‌های کشور است. وی از معدود سخنرانانی است که در رسانه ملی تریبون دائمی در اختیار دارد.

بی‌گمان مشروعیت این نظام بر پایه حمایت مراجع تقلید و حوزه‌های علمیه شکل گرفته است. به نظر می‌رسد انتقاد ولو صحیح از جریان حوزه علمیه که به شکل آشکار یا نهان مدیریت فعلی حوزه و تلاش‌های مراجع تقلید را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد، ممکن است نتایجی غیر از آنچه گوینده مقصود دارد را حاصل آورد. حوزه علمیه طبیعتاً در کنار تراث علمی، زحمات و خدمات علمای بزرگ، دارای فرصت‌های مغفول مانده و آسیب‌های احتمالی در مسیر ترقی و تطور خود است. اما انتقاد به نحوی که موجب  بی‌ارج دانستن فعالیت هزاران استاد و طلبه در این عرصه شود، می‌تواند در آینده‌ای نزدیک تأثیرات نامطلوبی بر جای بگذارد.

به ویژه وقتی فردی صراحتاً مقهور برخی مراجع تقلید واقع شود، اما در تریبون‌های رسمی همچنان انتقاد می‌کند موجب شکاف و شقاق در جامعه می‌شود. زمانی که یک مرجع تقلید صراحتاً فردی را دروغ‌گو، بی‌سواد و هتاک قلمداد می‌کند، تداوم انتقادها در مراسم نماز جمعه چه پیامی می‌تواند داشته باشد! به ویژه اینکه نقد اول در قلب حوزه علمیه قم بود و نقدهای بعدی در جایگاه تریبون سنتی حوزوی نمازجمعه انجام شده است که تبعات فراوانی دارد.

مصطفی شاکری

انتهای پیام

captcha