بازگشت سوریه به اتحادیه عرب
کد خبر: 3778766
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

بازگشت سوریه به اتحادیه عرب

گروه بین‌الملل ـ روزنامه مصری الاهرام به نقل از منابع مطلع نوشت: شورای اتحادیه عرب در سطح نمایندگان دائمی خود امروز (16 دی‌ماه) تشکیل و اجازه بازگشایی سفارت‌های کشورهای عربی در دمشق را صادر می‌کند.

به گزارش ایکنا به نقل از ایرنا؛ این منابع که نامشان فاش نشده است، افزودند: دو گروه در اتحادیه عرب وجود دارد. گروه نخست امروز در نشست نمایندگان دائم این اتحادیه، خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب خواهند شد. این مسئله زمینه را برای حضور بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه برای شرکت در نشست اقتصادی عربی طی ماه جاری، در لبنان فراهم خواهد کرد. سوریه پس از آن می‌تواند در نشست دوره‌ای کشورهای عربی در ماه مارس آینده نیز حضور یابد.

دومین گروه در اتحادیه می‌خواهد که نمایندگان دائم اتحادیه عرب اجازه بازگشایی سفارت‌های عربی در دمشق و بازگشت سفیران عربی به سوریه و سفیران سوری به کشورهای عربی را بدهند اما تصمیم‌گیری در باره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تا نشست آتی به تاخیر بیندارند.

این منابع گفتند که هنوز همه نمایندگان اتحادیه عرب به یک موضع یکپارچه درباره سوریه دست نیافتند، لذا بازگشت سوریه به اتحادیه عرب، نیازمند زمان است.

کارشناسان منطقه‌ای می‌گویند که بسیاری از کشورهای عربی از جمله کشورهای حوزه خلیج فارس، به سمت از سرگیری روابط با سوریه گام برمی‌دارند.اتحادیه عرب به دنبال شکست تلاش‌های خود برای برقراری گفت‌وگو میان مخالفان و دولت سوریه در سال 2011 میلادی عضویت دولت سوریه را به عنوان یکی از اعضای موسس آن تعلیق کرد.

این اتحادیه در پی پیروزی ارتش سوریه بر تروریست‌ها و مخالفین به کشورهای عضو اجازه داد تا سفارت خانه‌های خود را در دمشق بازگشایی کنند.

انتهای پیام

captcha