عدم تطابق معماری ساختمان‌های امروزی با اصول معماری اسلامی و ایرانی
کد خبر: 3779209
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۷

عدم تطابق معماری ساختمان‌های امروزی با اصول معماری اسلامی و ایرانی

گروه اجتماعی ـ کارشناس مذهبی در چهارمحال و بختیاری گفت: نما و معماری امروزه ساختمان‌ها شباهتی به اصول معماری اسلامی ـ ایرانی ندارد و این روند باید با همت فرهنگستان هنر و سازمان نظام مهندسی و با تدوین و ابلاغ دستوالعمل‌های لازم‌الاجرا به شهرداری‌ها اصلاح شود.

عدم تطابق معماری ساختمان‌های امروزی با اصول معماری اسلامی و ایرانی

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد میربد، کارشناس مذهبی در استان چهارمحال و بختیاریدر گفت‌وگو با ایکنا از چهارمحال و بختیاری، اظهار کرد: بر اساس آموزه‌های اسلام و پیشوایان دینی، خانه مسلمان باید وسیع باشد در حالی‌که در ساخت و سازهای امروزی، به این مسئله توجهی نشده و بعضاً شاهد ساخت خانه‌های با متراژ 20 متری و کمتر نیز هستیم.
وی با اشاره به سنت ایرانیان منطبق بر مبانی اسلام و رعایت حریم و محرمیت در خانه، گفت: حریم خانه ایرانی از دیرباز اندرونی و بیرونی داشته و فرد نامحرم در بخش دیگری از خانه ساکن می‌شده است و حتی این حریم میان اعضای خانواده نیز رعایت شده و افراد در خانه حس آرامش و امنیت داشتند.
‌میربد در تشریح سازه ساختمان بر اساس حقوق اسلامی، اظهار کرد: خانه باید با مصالح خوب بنا شده، محکم باشد و باعث ایجاد خسارت نشود، دیوارها سست نباشد، ضمن اینکه ظاهر ساختمان مزاحمتی، اعم از ارتفاع آن، موقعیت پنجره‌ها و راه‌آب‌های ساختمان برای همسایه‌ها ایجاد نکند.
وی با اشاره به ساختار آشپزخانه در غالب خانه‌های امروزی که دارای اوپن هستند، گفت: آشپزخانه باید در محدوده‌ای خارج از دید باشد تا علاوه بر ایجاد حس آرامش برای بانوی خانه، معایب آشپزخانه را به‌ویژه به مهمانان نشان ندهد و نیز، سرویس بهداشتی نباید در داخل خانه تعبیه شود، امری که امروزه در بیشتر خانه‌ها رعایت نمی‌شود.
حجت‌الاسلام میربد با اشاره به بنای مساجد و حسینیه‌ها به عنوان نماد معماری اسلامی، تصریح کرد: در ساختمان این بناها با توجه به کارکردشان، حس معنویت و آرامش به انسان القا می‌شود و تمام ارزش‌های اسلامی و انسانی در آن‌ها رعایت شده است.
وی در تشریح اهمیت ارزش‌های همسایگی با توجه به مبانی دینی، تأکید کرد: ده‌ها روایت در باب اهمیت همسایه و رعایت حق همسایگی در اسلام داریم که همسایه خوب را نعمت و همسایه بد را مکافات معرفی کرده است و در همین راستا هیاهو یا احیاناً بحث و جدل بازی کودکان و دیگر اعضای خانواده، نباید همسایه‌ها را آزار بدهد.
‌میربد ادامه داد: مساجدی که در همسایگی منازل قرار دارند باید مراعات کرده و صدای مراسم در داخل مسجد به بیرون راه پیدا نکند، این نکته در معماری مساجد قدیمی که دارای سیستم آکوستیک هستند، به خوبی رعایت شده است.
این کارشناس مذهبی با تأکید بر لزوم استفاده از ظرفیت آموزه‌های اسلامی که منزل را محل سکون و آرامش معرفی کرده است، گفت: متأسفانه امروزه اصول معماری اسلامی در ساختمان‌سازی کشور رعایت نمی‌شود و علت این امر، نگاه اقتصادی و سودجویانه به مبحث ساخت و ساز است.
وی خاطرنشان کرد: نماهای امروزه ساختمان‌ها شباهتی به اصول معماری اسلامی و ایرانی ندارد و این روند باید با همت فرهنگستان هنر و سازمان نظام مهندسی و با تدوین و ابلاغ دستوالعمل‌های لازم‌الاجرا به شهرداری‌ها اصلاح شود.
انتهای پیام

captcha