«ما می‌توانیم»؛ شعاری که در عملیات کربلای ۵ معنایی دیگر گرفت
کد خبر: 3779811
تاریخ انتشار : ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

«ما می‌توانیم»؛ شعاری که در عملیات کربلای ۵ معنایی دیگر گرفت

گروه سیاست و اقتصاد ـ رئیس سابق بسیج اساتید گیلان با بیان اینکه عملیات کربلای ۵ یادآور این نکته است که «ما می‌توانیم»، اظهار کرد: خدا یاران خود را یاوری می‌کند و اگر شیطان بزرگ را کدخدا بنامیم و به جای مبارزه با آن راه سازش و تسلیم را پیش بگیریم، باید شاهر تحریم خدا باشیم.

عملیات کربلای 5 عراق را به عنوان بازنده جنگ معرفی کرد

محمد جلایی، عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان در گفت وگو با ایکنا از گیلان، انتقال درست یک مفهوم را نیازمند سه مؤلفه «نقل»، «تحلیل» و «تطبیق» دانست و اظهار کرد: بی‌تردید عملیات کربلای 5 یک نقطه نورانی در دوران هشت سال دفاع مقدس است که نیاز به تحلیل و تطبیق با شرایط امروز جامعه دارد.

وی با بیان اینکه هر مقطع تاریخی عامل بیدارسازی نسل های مخاطب خود است، گفت: رزمندگان اسلام در جریان عملیات کربلای 5 در سال 1365 تا 10 کیلومتری بصره رسیدند و در صورت تصرف این منطقه کار عراق تمام بود. بعد از عملیات کربلای 5 هم چندین عملیات برای تصرف بصره انجام شد، اما فتح رخ نداد. اگر 100 گردان دیگر داشتیم و عملیات کربلای 5 را ادامه می دادیم، ارتش عراق متلاشی می شد.

رئیس سابق بسیج اساتید گیلان تجزیه خوزستان، تسلط بر اروندرود و ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی را سه هدف مهم عراق در جنگ با ایران دانست و افزود: وقتی عراق به ایران حمله کرد تنها یک تحلیل وجود داشت و آن پیروزی عراق و شکست حتمی ایران بود، اما مهمترین دستاورد عملیات کربلای 5 این بود که قدرت‌های غربی و شرقی دریافتند عراق بازنده جنگ خواهد بود.

جلایی با اشاره به تعبیر محسن رضایی، فرمانده دوران دفاع مقدس درباره عملیات کربلای 4، یادآور شد: تبدیل عملیات کربلای 4 به عملیات فریب تصمیمی بود که بعد از لو رفتن و شکست گرفته شد. در عملیات کربلای 5، هفت هزار و 651 رزمنده ایرانی به شهادت رسیدند که 400 نفر از آنها از فرماندهان ما بودند. همچنین 53 هزار و 299 نفر مجروح و سه هزار و 522 نفر نیز مفقودالاثر داشتیم، اما در مقابل 40 هزار نفر عراقی به هلاکت رسیدند.

وی با بیان اینکه خیلی ها توفیق حضور در جبهه های دفاع مقدس را پیدا نکردند، افزود: امروز نیز در جبهه جنگ روانی دشمن هستیم و جنگ بر سر اراده هاست اما حضور جوانان در صحنه نشان می دهد که رویش های انقلاب اسلامی بیشتر از ریزش های آن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان با تأکید بر لزوم تطبیق دوران دفاع مقدس با امروز، متذکر شد: سال 1365 یکی از بحرانی ترین سال هایی بود که بر ملت ایران گذشت و مردم در تهیه مایحتاج اولیه نیز مشکل داشتند، اما بزرگترین عملیات در همان سال رقم خورد. این در حالی است که برخی شرایط کنونی را بحرانی می‌دانند، زیرا خودشان اراده ندارد.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مفهوم ژئوپلیتیک را احیا کرد، گفت: انقلاب اسلامی ایران رایحه خوش اداره جهان بر محور خدا را انتشار داد و دشمنان درصدد از بین بردن این رایحه هستند.

رئیس سابق بسیج اساتید گیلان عزت و اقتدار امروز کشور را ثمره خون شهدا دانست و اضافه کرد: در عرصه روابط بین الملل هر کشوری که نمی خواهد بجنگد باید خود را قوی کند. قدرت نظامی ایران سبب شده که گزینه‌های روی میز شیطان بزرگ آمریکا بر این کشور اثر نداشته باشد؛ در غیر این صورت بعد از دفاع مقدس بارها جنگ بر ایران تحمیل می شد.

جلایی با بیان اینکه عملیات کربلای 5 یادآور این نکته است که «ما می توانیم»، اظهار کرد: خدا یاران خود را یاوری می‌کند و اگر شیطان بزرگ را کدخدا بنامیم و به جای مبارزه با آن راه سازش و تسلیم را پیش بگیریم، باید شاهد تحریم خدا باشیم.

انتهای پیام

captcha