ورود ۷۰ درصد از ثروت یزد به دیگر استان‌های کشور
کد خبر: 3780562
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۸

ورود ۷۰ درصد از ثروت یزد به دیگر استان‌های کشور

گروه اجتماعی - نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی گفت: یزد در بین چهار استان ثروتمند کشور قرار دارد اما تنها ۳۰ درصد از ثروت کل استان به استان بر می‌گردد.

به گزارش ایکنا از یزد، محمدمهدی جوادیان‌زاده، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای یزد 22 دی ماه در چهل و یکمین نشست کانون تفکر آب اظهار کرد: در وزارت نیرو، اصطلاح آمایش آب محور مورد تأیید قرار نگرفته است ولی به دلیل بحران آب در یزد در برنامه آمایش باید به آب توجه ویژه کرد.
جوادیان‌زاده با استقبال از مواضع استاندار جدید در مورد صنایع پر آبخواه، اعلام کرد: شرکت آب منطقه ای با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و محیط زیست، قرار است معیارهای کم آبخواه بودن صنایع را مشخص کند.
وی با تاکید بر پتانسیل گردشگری آب در استان، آمادگی شرکت آب منطقه ای در همکاری با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشکری در زمینه توسعه گردشگری آب را اعلام کرد.
جوادیان‌زاده استخراج از معادن را از اهداف ملی آمایش عنوان کرد و تصریح کرد: در افق ۱۴۲۵ از معادن برداشت ولی به فرآوری در صنعت توجه نشده است و باید به این مهم نیز در سند آمایش پرداخته شود.
وی با اشاره به اینکه دیدگاه های کانون تفکر آب در آمایش باید مستقل از طرح آمایش تدوین شود، مشخص شدن معیارهایی چون نرخ رشد جمعیت را در طرح کلان آب تا افق ۱۴۵۰ دشوار خواند و اعلام کرد: در این طرح از مقایسه ایران و سایر کشورها به اعداد و ارقامی قابل دفاع دست یافتیم.
سید ابوالفضل موسوی بیوکی، نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس شورای اسلامی نیز، آمایش را استفاده خردمندانه از سرزمین تعریف کرد و عنوان کرد: به دلیل فقدان طرح آمایش ملی، وزارت نیرو بر اساس آب برنامه ریزی می‌کند و اصطلاح آمایش آب محور نیز از این امر استخراج شده است.
وی اصطلاح آمایش آب محور را به دلیل نشان دادن اهمیت آب در تدوین سند آمایش دانست و اعلام کرد: تنها در ۵ استان از جمله یزد طرح آمایش نهایی نشده است و یکی از دلایل آن را مسئله آب دانست که با وجود محدودیت های آبی، ارزش افزوده صنایع و معادن در یزد شکل گیرد یا در کنار سواحل صنایع آب بر توسعه یابند.
موسوی با اشاره به کیفیت بالاتر آمایش در استان یزد نسبت به دیگر استان ها، تاکید کرد: بر قابلیت های گردشگری، امنیت و تجارت یزد نگاه ویژه ای شود.
خروج بخش بزرگی از ثروت استان
موسوی عنوان کرد: یزد در بین چهار استان ثروتمند کشور قرار دارد اما تنها ۳۰ درصد از ثروت کل استان به استان برمی گردد.
وی آب را محور تمام فعالیت ها در استان برشمرد و با توجه به وضعیت آب انتقالی و چاه ها از کانون خواست تا در بیانیه چهارم، تصمیم استراتژی و کارشناسانه پیرامون آمایش گرفته شود.
وی حضور مسئولان جهاد کشاورزی در جلسات کانون تفکر آب را از علل توجیه شدن آنان برای کاهش ۵۰ درصدی آب در بخش کشاورزی دانست و از خروجی های مثبت کانون تفکر آب تقدیر کرد.
موسوی عنوان کرد: ثروت زیادی از یزد خارج می شود و طبق قانون، دفاتر معدن ها باید در یزد ایجاد شود که به دلیل یزدی نبودن صاحبان معادن، این اتفاق نیفتاده است.
وی همچنین از واگذاری بیش از ۲۲۰۰طرح عمرانی نیمه تمام در استان به بخش خصوصی خبر داد.
گردشگری؛ محرک توسعه اقتصادی استان
سید مصطفی فاطمی، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد نیز در این نشست، کانونهای تفکر دانشگاه یزد را در ترسیم افق آینده برای استان حائز اهمیت دانست.
وی با اشاره به مراحل توسعه اقتصادی روستو (سنتی، مقدماتی، خیز، بلوغ و مصرف انبوه) و روند ۴ مرحله ای توسعه در جوامع شامل فروش مواد خام، فرآوری، فروش سرمایه و فروش فکر تصریح کرد که استان یزد در مرحله سوم توقف کرده است.
وی استان یزد را سازگار با کمبودها تعریف کرد و ایجاد قنات، آب انبار و ساختار خانه ها را در جهت همین سازگاری دانست.
فاطمی به نقل از سفرنامه نویسانی چون مارکوپلو و کاپیتان کریستی، یزد را شهر تجارت و رفت و آمد و امنیت و مرکز بزرگ بازرگانی معرفی کرد و تصریح کرد: یزد از گذشته مهاجرپذیر بوده و خانه لاری ها، عرب ها، گرجی ها و ... نیز نشان دهنده همین ویژگی یزد بوده است.
وی نوع مهاجرت گذشته را براساس ارزش های پولی و مالی و متفاوت با مهاجران فعلی ارزیابی کرد و عنوان کرد: سرمایه گذاران، یزد را تنها برای کسب درآمد انتخاب کردند و برای زندگی و تفریح در استانهای دیگر مستقر می شوند.
فاطمی با اشاره به گردشگری به عنوان محرک توسعه اقتصادی، ایجاد روندی جدید در استراتژی توسعه استان را ضروری دانست.
محمد حسین معماریان، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست، کمبود ابر و بارش در استان را فرصتی برای توسعه گردشگری نجوم برشمرد و پیشنهاد ایجاد شهرک هایی در استان برای استفاده دانشمندان تحقیقات نجومی را مطرح کرد و عنوان کرد که شهرکهای مذکور، نیاز به حمایت و زیر ساخت دارند.
حجت نادری، عضو هیئت علمی دانشگاه یزد نیز در این نشست تصریح کرد: استخراج مواد معدنی ۲۰ درصد و فرآوری آن ۸۰ درصد آب مصرف می کند، اما آب مورد استفاده در استخراج غیرقابل بازیابی است و آب مصرفی در فرآوری تا ۹۰ درصد قابل بازیابی است.
استخراج معادن در یزد؛ عامل آلودگی زیست محیطی
وی استخراج معادن در یزد را عامل آلودگی زیست محیطی، مهاجرت غیراصولی و کارگران محور دانست، در حالی که ارزش افزوده به استانهای دیگر می رود.
نادری افزود: سرمایه گذاران از استان های دیگر با استفاده از تکنولوژی های قدیمی و کارگران سطح پایین در یزد سرمایه گذاری کرده و منابع مالی به دست آمده را در استان های دیگر هزینه می کنند.
وی پیشنهاد کرد: برای سرمایه گذاران، محدودیت قائل شده تا مجبور به صرف درصد بیشتری از سود خود در بازیافت و صدمه های زیست محیطی شوند.
عضو هیئت علمی دانشگاه یزد حذف چرخه ارزش افزوده را بزرگترین ضربه به استان برشمرد و رفتن به سمت تکنولوژی های بازیابی آب را راه حل این مسئله قلمداد کرد.
نادری توسعه توریسم معدنی را از دیگر پتانسیل های استان معرفی کرد.
علی اصغر سمساریزدی، دبیر کانون تفکر آب نیز تاکید و توجه بر ظرفیت ها و پتانسیل هایی که به آب کمتر نیازی دارد را در بخش های بعدی بیانیه الزامی دانست و بر لزوم آگاهی از جزئیات طرح آمایش برای استناد در بیانیه تاکید کرد.

انتهای پیام

captcha