لزوم بازنگری در بودجه آموزش و پرورش
کد خبر: 3781597
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۱
در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان مجلس مطرح شد:

لزوم بازنگری در بودجه آموزش و پرورش

گروه جامعه ــ کانون تربیت اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به نماینگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در بودجه آموزش و پرورش شدند.

لزوم بازنگری در بودجه آموزش و پرورشبه گزارش ایکنا، کانون تربیت اسلامی در نامه‌ای سرگشاده به نماینگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در بودجه آموزش و پرورش شدند.
متن نامه به این شرح است:
اگرچه توجه به تعلیم و تربیت استحکام بنای پیشرفت و تعالی را امکان‌پذیر می‌سازد و رشد آموزش و پرورش هم به توسعه منابع انسانی آن بستگی دارد، اما در چند سال اخیر به ویژه در لایحه بودجه سال جاری این توجه به تدریج کاهش یافته و دولتمردان تلاش دارند سهم این نهاد سرنوشت‌ساز و تحول‌آفرین را از بودجه دولت تنزل دهند و دانسته و ندانسته به جایگاه حاکمیتی آن خدشه وارد آورند.
هرچند بر اساس بند دوم سیاست‌های کلان تحول در آموزش و پرورشی «سندابلاغی مقام معظم رهبری» و نیز قانون خدمات کشوری و بند دهم رهبرد‌های کلان سند تحول بنیادین، بر حاکمیتی بودن آموزش و پرورش تأکید شده است، اما از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ چنین استنباط می‌شود که دولت قصد دارد مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی احتمالی خویش را با صرفه‌جویی در هزینه‌های آموزش و پرورش و خرید خدمات با جبران کنند. این نگاه چنان بر برنامه‌های پیشنهادی بخصوص لایحه» توسعه مشارکت بخش خصوصی عنوان و سرپوش بودجه سیطره انداخته که گویی دست اندرکاران آنها، سیاست‌های مالی را تنظیم‌گر و تعیین‌کننده اصلاحات ساختاری و فرآیندی آموزش و پرورش می‌دانند.
کاهش سهم بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی کشور، تعلل و تعویق در اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان با عدم تخصیص مالی به آن و مکلف کردن آموزش و پرورش از ابتدای سال تحصیلی ۹۹ - ۹۸ به اجرای خرید خدمات برای ده درصد از دانش‌آموزان تحت پوشش، علاوه بر تعداد دانش‌آموزان مشمول فعلی، همه و همه نشان‌دهنده بی‌مهری به نظام آموزش و پرورش کشور است.
همچنین مکلف کردن آموزش و پرورش به تأمین نیروی انسانی مورد نیاز خود از جمله در پژوهش‌سراها، راهنمایان آموزشی، مربیان بهداشت، متصدیان آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها تا پایان سال ۹۸، حداقل ۳۰ درصد و تا پایان سال ۹۹ حداقل ۵۰ درصد موضوعی است که تاکنون سابقه‌ای در نظام آموزشی کشور نداشته و شیوه خطرناکی است که همانند تزریق بیماری به بدنه ضعیف آموزش و پرورش کشور، آن را دچار اختلال، بیماری و آسیب می‌کنند.
انتهای پیام
captcha