آموزش؛ امر مهم در پاک ماندن 98 درصد جامعه همدان از ماده مخدر
کد خبر: 3782121
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۴

آموزش؛ امر مهم در پاک ماندن 98 درصد جامعه همدان از ماده مخدر

گروه فرهنگی- دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان عنوان کرد: با قطعیت می‌توان گفت که همین آموزش‌ها بوده است که تواسنته باعث پاک ماندن 98 درصد جمعیت استان شود.

آموزش؛ امر مهم در پاک ماندن 98 درصد جامعه همدان از ماده مخدربه گزارش ایکنا از همدان، سید رسول حسینی، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان همدان، پنج شنبه، 27 دی ماه در مراسم اختتامیه دوره آموزشی کادر متخصص نماز در پیشگیری از اعتیاد ویژه مربیان و مدرسین، اظهار کرد: این مجموعه، روحانیون و طلابی هستند که به عنوان مجریان طرح امین در سطح مدازس استان، وظیفه آگاه سازی و اطلاع رسانی دانش آموزان را برعهده دارند.

وی افزود: در این راستا، تفاهم نامه ای ما بین دبیرخانه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان وستاد اقامه نماز منعقد شده که این طرح، مبلغین و روحانیون مدارس در حوزه پیشگیری و آگاه سازی دانش آموزان، معلمان و والدین کار اطلاع رسانی را انجام می‌دهند.

حسینی با بیان اینکه یکی از جامعه مخاطبان این مجموعه، دانش آموزان، معلمان و والدین دانش آموزان هستند اضافه کرد: با توجه به گستردگی مدارس سطح استان و حجم بالایی از دانش آموزان با انعقاد این تفاهم به دنبال استفاده از ظرفیت بالای روحانیون و مبلغان در این جامعه علمی در جهت مبارزه با آسیب‌های اجتماعی هستیم.

دبیر شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان ادامه داد: در این راستا با برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی با حضور اساتید مجرب استان به دنبال ارائه راهکارهای اولیه به جامعه روحانیت و انتقال و اطلاع رسانی مطالب مرتبط با آسیب‌های اجتماعی توسط این عزیران در سطح مدارس هستیم.

وی با اشاره به اینکه اعتیاد و قاچاق مواد مخدر یکی از عمده ترین معضلات جامعه است بیان کرد: در این راستامسئولین و دستگاه‌های بسیاری در حوزه مقابله با این آسیب فعال هستند، اما در این بین وظیفه این مجموعه پیش بینی و پیشگیری از اعتیاد یا به عبارتی آگاه سازی اقشار مختلف جامعه است.

حسینی ابراز کرد: به همین منظور در تلاشیم تا در میان آحاد مردم اعم از دانش آموز، دانشجو، کسبه، اصناف و ...مطالب علمی به واسطه مبلغین به سمع و نظر مردم برسد، از آنجا که جامعه مخاطب این دوره آموزشی دانش آموزان هستند که در معرض آسیب بزرگ اعتیاد نیز قرار دارند نیاز آن دیدیم تا آگاه سازی لازم در این حوزه انجام گیرد. 

دبیر شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان با بیان اینکه آگاه سازی مقدمه ای بر پیشگیری است و پیشگیری مقدمه ای بر درمان ابراز کرد: در این بین با تهیه بروشور، جزوات آموزشی و ارائه مطالب به صورت پاورپینت اطلاع رسانی اولی در قالب برگزاری دوره تخصصی تریت مربی نماز ویژه طلاب صورت گرفته است.

 

دغدغه 91 درصد مردم کشور بحث ماده مخدر است

وی با بیان اینکه دغدغه 91 درصد مردم کشور و والدین بحث ماده مخدر است افزود: آسیب اول جامعه اعتیاد و مواد مخدر است لذا اولویت اول این مجموعه آگاه سازی و اطلاع رسانی آحاد مردم نسبت به این آسیب اجتماعی توسط مبلغین و روحانیون است.

حسینی با بیان اینکه آموزش امری زمان بر و اساسی است اضافه کرد: اساس توسعه هر کشوری آموزش است لذا هر اندازه که بتوان آموزش‌های لازم را به جامعه مخاطب داد باز هم کم است و احساس نیاز می‌شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه شیوع و تنوع مواد مخدر در حال افزایش است اظهار کرد: در حال حاضر قریب به 600 گونه ماده مخدر در جامعه وجود دارد این در حالی است که ایران نسبت به سایر کشور‌ها در وضعیت خوبی است.

وی با اشاره به اینکه این طرح چندین سال است که در حال اجرا است افزود: خوشبختانه مطالب به روز و متناسب با شرایط جامعه کنونی جمع آوری و در اختیار مبلغین و جامعه مخاطب قرار می‌گیرد.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان با اشاره به اینکه کار فرهنگی زمان بر است گفت: با قطعیت می‌توان گفت که همین آموزش‌ها بوده است که تواسنته باعث پاک ماندن 98 درصد جمعیت استان شود لذا ما به دنبال استفاده از ظرفیت 98 درصد جامعه برای اطلاع رسانی آن 2 درصد درگیر با مواد مخدر هستیم.

حسینی با بیان اینکه اعتیاد در جامعه به عنوان یک جرم مشهود تلقی شده است گفت: در سطح استان معتاد به معنای متجاهر وجود ندارد، استان همدان یکی از استان‌های پاک از لحاظ وجود معتاد متجاهر است که این به دلیل اقدامات خوبی است که از سوی دستگاه‌های متولی در حوزه آموزش، فرهنگ سازی و ... در میان اقشار مختلف جامعه صورت پذیرفته است.

وی ضمن تأکید بر امر آموزش و آگاه سازی در حوزه آسیب‌های اجتماعی ابراز کرد: یکی از علل گرایش به ماده مخدر اطلاع و اگاهی لازم در این حوزه است لذا هرچه آموزش داده شود باز هم کم است در این راستا برای اطلاع رسانی قشر آسیب پذیر جامعه یعنی دانش آموزان نسبت به این آسیب؛ مربیان، مدیران تربیتی، معلمان و کادر اموزش و پرورش و سایر متولیان امر هم وارد کار شوند.

حسینی با بیان اینکه مردم نیز در اجتماعی نمودن مبارزه با مواد مخدر دخیل هستند گفت: میانگین سن اعتیاد در کشور، 29 سال است بنابراین پلیس به تنهایی نخواهد توانست در مقابله با این توزیع، فروش و مصرف مواد مخدر قد علم کند بنابراین حضور و همکاری سایر دستگاه‌ها نیز امری ملزم و ضروری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان ضمن تأکید بر ارتباط بیشتر آموزش و پرورش با دایره مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: در حال حاضر 31 هزار معتاد در سطح استان وجود دارد که 65 درصد معتادین، مصرف کننده مخدر‌های سنتی، همچون تریاک هستند.

وی گفت: استان همدان در سطح کشور در بحث شیوع اعتیاد، رتبه 21 را داراست که این رتبه خوب به دلیل اقدامات خوبی است که در حوزه آموزش انجام شده است به جرئت می‌توان گفت امروز، با این اطلاع رسانی‌های انجام گرفته میزان آگاهی مردم سیر صعودی دارد که این قانع کننده نیست و باید افزایش یابد.

حسینی ابراز کرد: اگر مردم نیز وارد کار شوند مبارزه با مواد مخدر اجتماعی خواهد شد در غیر این صورت عملکرد دستگاه‌های قضایی، پلیس، و سایر اعضا کافی نخواهد بود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان گفت: اگر در حوزه اعتیاد، انواع مواد مخدر و عوارض و نتایج مصرف این مواد به درستی اطلاع رسانی شود هیچ یک از روان گرد‌های صنعتی و حتی سنتی نمی‌تواند ما را زمین گیر کند. 

انتهای پیام

 

captcha