پر هزینه‌ترین داروهای تحت پوشش بیمه سلامت/ کاهش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها
کد خبر: 3782827
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
موهبتی بیان کرد:

پر هزینه‌ترین داروهای تحت پوشش بیمه سلامت/ کاهش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌ها

گروه سلامت ــ مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه با اشاره به هدفمند کردن بیمه رایگان نیازمندان از کاهش بار مراجعه به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی خبر داد.

پر هزینه‌ترین داروهای تحت پوشش بیمه سلامت / کاهش بار مراجعه بیماران به بیمارستان‌هابه گزارش خبرنگار ایکنا؛ طاهر موهبتی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت در نشست هم اندیشی با اصحاب رسانه که صبح امروز ۳۰ دی‌ماه در محل این سازمان برگزار شد، با بیان اینکه پرهزینه‌ترین دارو‌های تحت پوشش بیمه سلامت در شش ماه نخست سال به ترتیب انسولین، فاکتور‌های خونی و هرسپتین است، اظهار کرد: کمترین سرانه مصرف دارو در ۵ صندوق مرتبط با صندوق بیمه روستاییان بوده و بیشترین رشد سرانه هزینه داروی خدمات سرپایی نیز در استان خراسان رضوی رخ داده است.
 
موهبتی ادامه داد: تا قبل از سال ۹۶ میانگین رشد هزینه‌ها در بیمه سلامت ۲۳ درصد و با مدیریت منابع در سازمان بیمه سلامت توانستیم این میزان را در سال ۹۶ به ۵.۵ درصد برسانیم، همچنین در ۶ ماهه نخست سال جاری نیز بسیاری از هزینه‌ها کنترل شده است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت یادآور شد: مدیریت منابع و مصارف در سازمان بیمه ‏سلامت با رویکرد عدم خدشه به بیمه و بیماران انجام می‌شود و خوشبختانه تا کنون نیز حدود ۲ هزار میلیارد تومان ذخیره منابع در سازمان بیمه سلامت انجام شده که ‏این به معنی ایجاد منابع جدید نیست، بلکه به معنی مدیریت منابع است. ‏

وی در رابطه با بدهی‌های این سازمان به داروخانه‌ها نیز گفت: بدهی‌های مربوط به دارو در سال ۹۶ کاملا تسویه کرده و پرداختی به داروخانه‌ها در سال جاری را نیز تا شهریورماه را تسویه کرده‌ایم. ضمن اینکه تأکید کرده‌ایم که پرداختی‌ها در استان‌های همجوار و نزدیک به هم از لحاظ زمانی به هم نزدیک باشد.

موهبتی با اشاره به طرح رفع همپوشانی‌ها در بیمه اظهار کرد: اجرای این طرح موجب شده است ۱۹ تا ۲۰ درصد بار مراجعه کاهش پیدا کند، البته این کاهش بار مراجعه با کاهش هزینه‌ها توأم نبوده چرا که مواردی مانند قیمت، بسته‌های سلامت و ... افزایش یافته و این موجب افزایش هزینه‌ها شده است، به هر حال بیمه‌ها نمی‌توانند روی قیمت و بسته‌های خدمات سلامت دخالت داشته باشند بلکه تنها می‌توانند روی بار مراجعه تأثیر بگذارند.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت بیان کرد: در مورد دارو و در قسمت سرپایی حدود ۲۶ تا ۲۷ درصد کاهش بار ‏مراجعه اتفاق افتاده، اما هزینه‌ها فقط ۶ درصد کاهش یافته است. ‏

وی با بیان اینکه با هدفمند شدن بیمه رایگان برای گروه‌های نیازمند، در کاهش بار مراجعه تأثیر داشته است؛ گفت: در حال حاضر ما ۴۰ میلیون نفر بیمه شده در ایران داریم، هدفمند شدن بیمه رایگان نیز به این معنی است که غیرنیازمندان را حذف کردیم.

موهبتی همچنین در رابطه با سامانه ۱۶۶۶ نیز گفت: روزانه حدود ۸۰۰ تماس به صورت میانگین با این سامانه برقرار شده و افراد پاسخ‌های مناسب را از این سازمان دریافت می‌کنند ضمن اینکه سازمان بیمه سلامت تماس‌های دریافتی را ضبط کرده و به صورت تصادفی برخی از آن‌ها را انتخاب کرده و دوباره مورد بررسی قرار می‌دهد.

سرانجام ۵۰۰ میلیون یورو صندوق توسعه ارزی برای تسویه بدهی به داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت درباره باقی مانده مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو تخصیص یافته از صندوق توسعه ملی به این سازمان نیز ‏اظهار کرد: مابه‌التفاوت ریالی این مبلغ به حساب سازمان برنامه و بودجه واریز شده و به نظر می‌رسد حدود هزار و ۷۶۰ میلیارد ‏تومان در این قسط به حساب سازمان بیمه سلامت واریز شود. وقتی این پول به حساب ما واریز شود در نهایت بین یک هفته تا 10 روز ‏به حساب ارائه کنندگان خدمات سلامت پرداخت می‌شود.

وی افزود: این آخرین قسط از این مبلغ بوده و پیش از این نیز ما قسط‌های دیگری را دریافت کرده و آن را برای تسویه بدهی‌ها مورد استفاده قرار دادیم.
انتهای پیام
captcha