معرفی فاطمه(س) به‌عنوان الگو و اسوه زنان عالم
کد خبر: 3783123
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴

معرفی فاطمه(س) به‌عنوان الگو و اسوه زنان عالم

گروه معارف - استاد حوزه و دانشگاه، بیان کرد: فاطمه(س) به‌عنوان الگو و اسوه‏ زنان عالم معرفى شده و دیگر زنان، باید از زندگی بی‌لغزش او سرمشق بگیرند.

معرفی فاطمه(س) به عنوان الگو و اسوه زنان عالم

حجت‌الاسلام رحیم همزبان، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: فاطمه(س) به‌عنوان الگو و اسوه‏ زنان عالم معرفى شده و دیگر زنان، باید از زندگى بی‌لغزش او سرمشق بگیرند.

وی با استناد به آیه 33 سوره احزاب «وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَىٰ ۖ وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ ۚ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا»، بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و در خانه‌هایتان قرار و آرام گیرید، و در میان نامحرمان و کوچه و بازار مانند زنان دوران جاهلیت پیشین که برای خودنمایی با زینت و آرایش و بدون پوشش در همه جا ظاهر می‌شدند ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید و زکات بدهید، و خدا و پیامبرش را اطاعت کنید، جز این نیست که همواره خدا می‌خواهد هرگونه پلیدی را از شما اهل بیت[که به روایت شیعه و سنی محمّد، علی، فاطمه، حسن و حسین علیهم السلام اند برطرف نماید و شما را چنان که شایسته است از همه گناهان و معاصی پاک و پاکیزه گرداند.

حجت‌الاسلام همزبان، ضمن بازگو نمودن فلسفه آیه تطهیر ادامه داد: از جمله مهم‌ترین آیات ناظر به شأن حضرت زهرا «آیه تطهیر» است. خداوند در قرآن معصوم بودن پیامبر، حضرت علی، فاطمه زهرا و حسنین(ع) را اعلام می‌کند که از هر رجس و پلیدی دور هستند و این مطلب دلیل بر عصمت اهل بیت(ع) است. یا سوره «انسان» یا «دهر» که در شأن حضرت علی(ع) فاطمه(س) و حسنین(ع) نازل شده است از جمله این موارد هستند و یا در آیه مباهله منظور از «نساء» حضرت زهرا است.

این استاد حوزه و دانشگاه‌‌، یادآور شد: ائمه اطهار از حضرت زهرا به‌عنوان حجت خدا بر خویش یاد می‌کنند و بخشی از این برمی‌گردد به دفاع حضرت زهرا از مقام ولایت پس از وفات پیامبر اسلام؛ که در این راه نیز به شهادت رسیدند و شخصیت ایشان نه تنها برای همه بلکه بلکه برای ائمه نیز الگویی شد که همواره از مقام ولایت که ادامه نبوت است به هر نحوی دفاع کنند.

وی بیان کرد: حقیقت عصمت، نیرویی ملکوتی است که دارنده‌اش از هر چه که موجب عیب و زشتی انسان است از قبیل پلیدی گناهان و آلودگی‌ها و سهو و نسیان و دیگر رذایل نفسانی بری است و آن کسی که صاحب عصمت است، از لغزش در تلقی وحی و دیگر القائات سبوحی آن سویی مصون است و در جمیع شئون عبادی و خَلقی و خُلقی و روحانی جز آن‌ها از اول امر محفوظ است.

وی با اشاره به فرموده پیغمبر(ص) افزود: ایشان می‌فرمایند: به درستی که خداوند با غضب فاطمه غضب می‌کند، و با رضای فاطمه راضی می‌شود.
حجت‌الاسلام همزبان‌ از دائم بودن عصمت حضرت زهرا(س) در همه امور گفت و تأکید کرد: عصمت پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت عصمت و در حضرت زهرا(س) به‌طور دائم و در همه امور بوده است.

انتهای پیام

captcha