مجریان تلویزیون رهاورد سیاست‌های تلویزیون هستند
کد خبر: 3783589
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸
محمود گبرلو:

مجریان تلویزیون رهاورد سیاست‌های تلویزیون هستند

گروه هنر ــ یک مجری و کارشناس سینما گفت: آنچه امروز از سوی مجریان در تلویزیون شاهدیم، حاصل سیاست‌هایی است که مدیران سیما برای رسانه ملی تعریف کرده‌اند.

محمود گبرلو مجری و کارشناس سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا درباره استاندارد‌های اجرا در تلویزیون، اظهار کرد: شاخصه‌های اجرا در سیما با سیاست‌های مدیران تلویزیون تبیین و تعریف می‌شود، ولیکن به‌طورکلی سیاست‌های اجرا در رسانه ملی که عنوان اسلامی را هم با خود یدک می‌کشد به معیار‌های ارتباط پیدا می‌کند که به نوع با آموزه‌های دینی پیوند خورده باشد ازجمله این‌که برای مخاطب خود احترام قائل باشد، اخلاقی که در آموزه‌های بومی و دینی ما بار‌ها مورد تأکید قرار گرفته است. مطلب دیگری که آن را برای یک مجری ضروری می‌دانم، پرهیز از زیاده‌گویی است.
وی افزود: بیهوده‌گویی برای یک مجری به نظرم آفتی رایج در زمان حال است. این معضل نشئت گرفته از کم‌دانشی است درحالی‌که ادبیات این سرزمین پر است از بزرگانی که با زیبایی کلام خود، دنیا را تحت تأثیر قرار داده‌اند، پس باوجود چنین الگو‌هایی چگونه است آدم‌هایی را از میان جمع زیادی از مشتاقان مجری‌گری انتخاب می‌کنیم که گاهی از داشتن کلام خوب بی‌بهره هستند! این معضل نشان می‌دهد یا انتخاب‌های ما کارشناسانه نیست یا این‌که در دایره روابط محدود مانده است.
مجری آنتن پرکن، جریان ساز نمی‌شود
مجری اسبق برنامه «هفت» درباره دانش‌افزایی مجریان تلویزیون هم اظهار کرد: در رسانه‌های جهانی دو شیوه رایج است. ابتدا روشی که به‌واسطه اقدامات سطحی و کاذب تنها آنتن پر می‌شود، اما گروهی دیگر نیز وجود دارند که رسانه را ابزاری برای بالا بردن آگاهی و دانش تماشاگر می‌دانند. این قبیل افراد وقتی اجرای خود را شروع می‌کنند سعی دارند با پشتوانه کافی علمی، پشت دوربین قرار گرفته و پیرامون موضوعی که در برنامه مطرح می‌شود حرف زنند.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا وضعیت کنونی مجریان تلویزیون نشان‌دهنده چه امری است؟ اظهار کرد: آنچه هم‌اکنون در تلویزیون مشاهده می‌کنم به‌شخصه برای من پسندیده نیست، هرچند ممکن است عده‌ای دیگر آن را بپسندند. به‌هرحال ارزیابی من این است که آنچه عرضه می‌شود متناسب با درک و فهم مخاطبان تلویزیون نیست. نکته تأسف‌آور این‌که در برخی برنامه‌های تلویزیون احترام مجریان حفظ نمی‌شود، حتی در مواقعی نسبت به آن‌ها توهین نیز صورت می‌گیرد! آیا این رفتار که ما میهمانی را دعوت کنیم و سپس به وی توهین کنیم قابل توجیه است؟
برخی مجریان، مروج بداخلاقی هستند
مجری اسبق برنامه «هفت» تصریح کرد: این را دیگر همه می‌دانند که رسانه ملی ابزاری در جهت ارتقای فرهنگ عمومی جامعه می‌شود، به‌ویژه مجریان به‌واسطه ارتباط مستقیمی که با مردم دارند در این عرصه نقش قابل‌توجهی در این میان ایفا می‌کند، بنابراین رفتار غیر‌اخلاقی در این حوزه جدا از بازتاب شخصی به روی فرهنگ عمومی هم تأثیر می‌گذارد و به‌نوعی قبح بسیاری از رفتار‌ها را از بین می‌برد. نکته دیگری که روی آن تأکید ویژه دارم به‌ظاهر مجریان مربوط می‌شود، در برخی مواقع ظاهر افراد هم می‌تواند تأثیرات مثبت و منفی داشته باشد، برای همین در انتخاب باید این نکته هم مد‌نظر قرار گیرد.
وی در پاسخ به سؤالی دیگر مبنی بر این‌که آموزه‌های اسلامی تا چه حد در اجرا‌هایی که در سیما دیده می‌شود، مدنظر است؟ توضیح داد: اگر سیما در رده‌های بالای مدیریتی از داشته خوب دینی بهره‌مند باشد، مطمئناً افرادی را برای اجرا انتخاب می‌کند که شرایط لازم را داشته باشند، اما متأسفم آن چیزی که هم‌اکنون در اکثر برنامه‌ها دیده می‌شود گواه این امر نیست. برای مثال اگر آماری از مجریان فعلی تلویزیون بگیریم متوجه خواهیم شد که اکثر آن‌ها در حوزه ادبیات فارسی از آگاهی لازم بی‌بهره هستند.
زیبایی تنها به سیما نیست
این کارشناس در پاسخ به این سؤال که استفاده از چهره‌های جذاب برای دستیابی به تماشاگر آیا اقدام حرفه‌ای و قابل توجیه است، گفت: این‌که از چهره‌های جذاب یا زیبا در تلویزیون استفاده شود به نظرم عاری از اشکال است و به‌شخصه با آن مشکلی ندارم، اما جذابیت تنها به معنای زیبایی سیما نیست، بلکه برخی مواقع گویش هم می‌تواند عاملی در جهت رسیدن به مخاطبان بیشتر در سیما باشد.
گبرلو متذکر شد: ممکن است از سخنان من این تصور پیش آید مجری باید در مقام کارشناس هم باشد، البته اگر این اتفاق رخ دهد آرمانی است، اما به‌شخصه منظورم این نیست، بلکه می‌گویم وقتی می‌خواهیم درباره موضوعی با حضور کارشناس در برنامه‌ای حرف زده می‌شود، مجری باید حداقل دانش لازم را داشته باشد تا تنها به‌عنوان شنونده سر خود را تکان ندهد، بلکه درجا‌هایی که لازم است اظهارنظر هم کند.
مجری شعرخوان راه به جایی نخواهد برد
وی در بخش دیگری از این گفتگو تأکید کرد: بی‌توجهی به تخصص در بین مجریان به‌اندازه‌ای رایج شده که گاهی از مجریان در برنامه‌های مختلف استفاده می‌شود بدون این‌که در آن حوزه تخصصی داشته باشند. برای چنین مجریانی تنها یک شرط لازم است آن‌هم این‌که شعرخوانی بلد بوده و بتواند جملات کلیشه‌ای را بار‌ها و بار‌ها تکرار کند!
این مجری در پایان سخنانش به‌عنوان مجری که سال‌ها تجربه اجرا دارد، خطوط قرمزش در اجرا چه بوده چنین توضیح داد: همیشه سعی کردم سخنانم از دایره ادب و احترام دور نشود، حتی وقتی میهمانان برنامه‌ام به لحاظ فکری با من همخوان نیستند هم به خود اجازه ندادم توهینی نسبت به وی داشته باشم.
انتهای پیام
captcha