همه‌پرسی تشکیل منطقه خودمختار مسلمانان فیلیپین رأی آورد
کد خبر: 3784260
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

همه‌پرسی تشکیل منطقه خودمختار مسلمانان فیلیپین رأی آورد

نتایج همه پرسی اخیر در فیلیپین نشان می دهد که شرکت کنندگان در آن، به تشکیل منطقه خودمختار جدید مسلمانان در جنوب این کشور رای مثبت دادند.

به گزارش ایکنا به نقل از شفقنا؛ نتایج همه پرسی اخیر در فیلیپین که امروز (جمعه) اعلام شد، حاکی از آن است که اکثریت قاطع شرکت کنندگان در آن، با تشکیل یک منطقه خودمختار گسترده تر برای مسلمانان در جنوب این کشور موافقت کردند.

بر اساس نتایج رسمی که کمیسیون انتخابات فیلیپین منتشر کرد، نزدیک به یک میلیون و ۷۰۰ هزار شرکت کننده در همه پرسی اخیر، به تشکیل منطقه خودمختار مسلمان نشین «بانگسامورو» به جای منطقه خودمختار مسلمان نشین «میندانائو» که پیشتر با توافق دولت این کشور و «جبهه اسلامی آزادی بخش مورو» تشکیل شده بود، رای مثبت دادند در حالی که نزدیک به ۲۵۵ هزار تن دیگر با تشکیل این منطقه جدید مسلمانان مخالفت کردند.

نتایج به دست آمده در همه پرسی بر سر «قانون پایه بانگسامورو» (BOL) بدین معنی است که ساکنان استان های «کوتاباتو» در جزیره میندانائو و «ایزابلا» در جزیره «لوزون» در جنوب فیلیپین که پیش از این جزو منطقه خودمختار میندانائو نبودند، با الحاق این دو استان به منطقه خودمختار بانگسامورو موافقت کردند.

در واکنش به این مسئله نیز «مراد ابراهیم»، رهبر جبهه اسلامی آزادی بخش مورو به عنوان بزرگ ترین جنبش شورشی در فیلیپین که فعالیت خود را در دهه ۷۰ قرن گذشته میلادی آغاز کرده، در گفت و گو با فرانس پرس اظهار داشت: ما از این تایید مردمی گسترده بسیار خوشحالیم؛ این یک پیروزی قاطع بی نظیر است.

این در حالی است که بسیاری امیدوار هستند نتایج همه پرسی اخیر باعث برقراری صلح در جنوب فیلیپین شود جایی که سرآغاز فرآیند دست کشیدن جبهه اسلامی آزادی بخش مورو از شورش مسلحانه منجر به کشته شدن نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر برای درخواست خودمختاری و یا استقلال جزیره میندانائو با اکثریت ساکنان مسلمان و تبدیل آن به فعالیت سیاسی خواهد بود.

انتهای پیام

captcha