دهه پنجم انقلاب زمانی برای فرهنگ‌سازی قرآن باشد
کد خبر: 3784436
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۷

دهه پنجم انقلاب زمانی برای فرهنگ‌سازی قرآن باشد

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ رئیس سازمان دارالقرآن کشور با بیان اینکه در طول ۴۰ سال گذشته فعالیت‌های قرآنی بسیار خوبی در کشور انجام شده است، تأکید کرد: تمرکز ما در آغاز دهه پنجم انقلاب باید روی فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه و نزدیک کردن اعمال مردم به قرآن باشد.

دهه پنجم انقلاب زمانی برای فرهنگ‌سازی قرآن باشد

به گزارش ایکنا از خوزستان، مهدی قره‌شیخ‌لو، رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور در همایش «حامیان قرآن حافظان انقلاب» که امروز، ششم بهمن‌ماه در دارالقرآن خوزستان برگزار شد، ضمن تبریک فرا رسیدن چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: از اینکه این فرصت پیش آمده تا در قالب کاروان قرآنی انقلاب از اول تا 22 بهمن در استان‌های مختلف حضور پیدا کنیم، خدا را شاکر هستم.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل و شهدا به ویژه شهدای خوزستان گفت: در طول 40 سال گذشته در حوزه فعالیت‌های قرآنی اتفاقات بسیار خوبی افتاده که حاکی از ظرفیت‌های قرآنی بسیار خوب کشور ما است. یکی از اهداف کاروان قرآنی انقلاب به نمایش گذاشتن همین ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها و رویش‌های بعد از انقلاب اسلامی است. ما باید این توانمندی‌ها را به هم تذکر دهیم و بدانیم در این 40 سال چه اتفاقاتی افتاده است. 

قره‌شیخ‌لو با بیان اینکه در طول این سال‌ها ما موفقیت‌های زیادی کسب کردیم، افزود: در عرصه مسابقات بین‌المللی حدود 180 رتبه بین‌المللی کسب شده است که این آمار تقریباً در هیچ کشور اسلامی نظیر ندارد. ما در هفته آینده میزبان جمع قاریان و حافظان بین‌المللی کشورمان در مشهد مقدس هستیم و نزدیک به 200 نفر در این برنامه شرکت می‌کنند.

رشد تعداد حافظان قرآن نسبت به پیش از انقلاب
رئیس سازمان دارالقرآن کشور با اشاره به رشد تعداد حافظان قرآن نسبت به پیش از انقلاب اسلامی گفت: در حال حاضر بیش از 20 هزار حافظ قرآن در کشور داریم که 80 درصد آن را بانوان تشکیل می‌دهند و این یک امتیاز برای بانوان است. وجود 10 هزار تشکل قرآنی در کشور در قالب مؤسسات و خانه‌های قرآنی هم بیانگر ظرفیت‌های قرآنی انقلاب در چهل سال گذشته است.

وی ادامه داد: به هر حال اتفاقات بسیار خوبی در این مدت اتفاق افتاده که باید قدردان باشیم؛ اما با آن نقطه مطلوب که انتظار همه جامعه قرآنی و مردم کشورمان است که وضعیت قرآنی کشور در تراز جمهوری اسلامی باشد، هنوز فاصله داریم و همه باید تلاش کنیم که به آن نقطه مطلوب برسیم تا فضای قرآنی بر کشور حاکم باشد و مردم بتوانند زندگی و رفتار خود را با قرآن تنظیم کنند؛ این کار سختی است که همه باید برای تحقق آن بسیج شوند. 

اهل قرآن حافظ انقلاب باشند
قره‌شیخ‌لو تأکید کرد: اگر قرار باشد اهل قرآن حفاظتی از انقلاب داشته باشند طبیعتاً توقع این است که از فرهنگ انقلابی بودن که مبتنی بر قرآن است، حفاظت کنند. بقای این انقلاب بسته به این است که ما چقدر به اصول قرآنی در ادامه انقلاب پایبند باشیم. حفاظت از آرمان‌های قرآنی انقلاب رسالت جامعه قرآنی است.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور بیان کرد: باید تلاش کنیم فرهنگ قرآن در جامعه نهادینه کنیم، در این حوزه در طول 40 سال گذشته کار کمتر شده است. فعالیت‌های خوب باید ادامه پیدا کند، اما تمرکز ما در آغاز دهه پنجم انقلاب باید بر فرهنگ‌سازی قرآنی در جامعه و نزدیک کردن اعمال مردم به قرآن باشد. انس با قرآن باید به جزیی از عادات مردم ما در جامعه تبدیل شود. 

قاریان متخلق به اخلاق قرآنی باشند
وی اظهار کرد: وظیفه جامعه قرآنی وظیفه خطیر و حساسی است و همان‌طور که مراقبت‌های لازم را باید از خود داشته باشند، به عنوان کسانی که در منظر مردم قرار دارند و جامعه از آنها انتظار دارد، باید تلاش کنند این فرهنگ را به جامعه و نسل جوان انتقال دهند. نوجوانی که در ابتدای برنامه تلاوت کرد از توان قرآنی نظام جمهوری اسلامی است؛ ان‌شاء‌الله این رویش‌ها هم قاریان خوبی شوند و هم در کنار آن، متخلق به اخلاق قرآنی باشند و هر یک در هر جایی که مشغول به خدمت شوند نماینده فرهنگ قرآن باشند.

قره‌شیخ‌لو گفت: امیدوارم این همایش‌ها و نشست‌ها وسیله‌ای برای نزدیک شدن جامعه قرآنی به هم در سطح استان‌ها و کشور باشد و اثرات این یکپارچگی خیلی زود خود را در جامعه نشان دهد.

رئیس سازمان دارالقرآن کشور در پایان با اشاره به مرکز تازه تأسیس دارالقرآن استان خوزستان گفت: امیدوارم این دارالقرآن، مرکزی برای تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی در سطح کشور باشد. امکاناتی در این مکان وجود دارد که می‌تواند آن را به پایگاه کادرسازی قرآنی برای استان‌های مختلف تبدیل کند و قطعاً خوزستان با نیروهایی که دارد می‌تواند این مأموریت را انجام دهد.

 انتهای پیام

captcha