وضعیت آتی مؤسسات قرآنی دارای مجوز از وزارت ارشاد
کد خبر: 3785385
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۶
شیخ‌ویسی تشریح کرد:

وضعیت آتی مؤسسات قرآنی دارای مجوز از وزارت ارشاد

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیش‌بینی که در طرح جامع مؤسسات داشتیم این است که 10 درصد مؤسسات قرآنی را در هر سال به فعالیت‌های مجازی و الکترونیک سوق دهیم، تأکید کرد: گام پنجگانه‌ای برای منظومه ساماندهی، توسعه و تحول مؤسسات قرآنی طراحی شده است.

حمیدرضا شیخ‌ویسی، معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت معاونت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره دوره توانمندسازی که در حال حاضر ویژه مدیران مؤسسات قرآنی برگزار می‌شود، اظهار کرد: این دوره با توجه به اهمیت ارتقای سطح علمی و مدیریتی مدیران مؤسسات قرآنی و فرهنگ و با حمایت معاونت قرآن و عترت ارشاد و با هماهنگی مؤسسه نورالمجتبی(ع) برگزار شد.

وی ادامه داد: این دوره در گام نخست به صورت مجازی در حال برپایی است و می‌توان گفت که حداقل در یک دهه گذشته، نخستین دوره مجازی است که ویژه مدیران مؤسسات در حال برگزاری است.

شیخ‌ویسی با اشاره به اینکه طی فراخوان اعلام شده بیش از 610 مدیر مؤسسه در این دوره نام‌نویسی کرده‌اند، اظهار کرد: دوره توانمندسازی مدیران از 22 دی‌ماه سال جاری آغاز شده و تا 16 اسفندماه ادامه خواهد داشت. این دوره با 32 درس 15 دقیقه‌ای توسط اساتید رشته مدیریت و با سرفصل‌هایی درباره مهارت‌های مدیریت مؤسسات، بیمه، مالیات و... برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: به همه پذیرفته‌شدگان این دوره و پس از برپایی آزمون مجازی به تاریخ 17 اسفندماه، گواهینامه اعطا می‌شود. همچنین شرکت‌کنندگانی که نمره 80 از 100 را کسب کنند در کارگاه عملی این دوره که به مدت دو روز در قم برگزار می‌شود، راه پیدا می‌کنند. بر این اساس حدود 160 نفر از مدیران که در این دوره حد نصاب لازم را کسب کنند، در این کارگاه عملی حضور خواهند داشت.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در این دوره مدیران مؤسسات دارای مجوز از ارشاد حضور خواهند داشت؟ اظهار کرد: در این دوره و با توجه به تقسیم‌ کاری که براساس مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور صورت گرفت و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی در حوزه اعطای صدور مجوز فرهنگی تفکیک شد و با توجه به تدبیری که صورت گرفت، بنا بر این شد که در این دوره تنها پذیرای افرادی باشیم که دارای مجوز از وزارت ارشاد هستند و این سهمیه حمایتی بود که از سوی معاونت قرآن و عترت برای این افراد در نظر گرفته شد.

شیخ‌ویسی بیان کرد: هزینه دریافت شده از افراد 30 هزار تومان است، اما هزینه اصلی بالغ بر 200 هزار تومان برای هر فرد است که باقی‌ این هزینه‌ها از سوی معاونت قرآن و عترت پرداخت شده است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای مدیرانی که این دوره را سپری کرده‌اند، مزایایی در نظر گرفته می‌شود؟ گفت: پس از بازگشت صدور مجوز موسسات به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، برنامه‌های متنوعی را در حوزه ساماندهی، توسعه و تحول در مؤسسات پیش‌بینی کرده‌ایم که نخستین گام بحث توانمندسازی مدیران مؤسسات قرآنی بوده است.

معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت ادامه داد: در سطح مؤسسات هم مدیران و اعضای هیئت مؤسس و هیئت مدیره یک سطح از کار هستند و مربیان در سطح دیگر و در سطح سوم، کادر اجرایی و در سطح دیگر نیز قرآن‌آموزان و اولیای آنها هستند که برای همه این سطوح نظام توانمندسازی مؤسسه قرآنی در نظر گرفته شده است. این دوره، برای تمامی مدیران مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، الزامی است.

وی اظهار کرد: محتوای این دوره در سامانه مؤسسه نورالمجتبی(ع) به نشانی https://nmi.ir و یا سامانه مرتبط با معاونت قرآن و عترت علی‌الدوام بارگذاری می‌شود. سایر دوره‌ها نیز طبق نظام‌نامه‌ای در حال تدوین است.

بارگذاری سامانه جامع مؤسسات قرآنی

وی با تأکید بر اینکه یکی از کارهای بر زمین مانده در حوزه مؤسسات قرآنی کشور رتبه‌بندی مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: پس از توانمندسازی، بحث نظارت و ارزیابی بر مؤسسات قرآنی دارای مجوز از وزارت ارشاد را در دستور کار خواهیم داشت و در این راستا سامانه جامع مؤسسات قرآنی در حال راه‌اندازی است.
معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت در پاسخ به این سؤال که آیا در حال حاضر بانک جامع از مؤسسات دارای مجوز از ارشاد در دست است یا خیر؟ تصریح کرد: بله، کتابچه بانک مؤسسات قرآنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی بهار 95 در نمایشگاه بین‌المللی قرآن رونمایی شد که بالغ بر دو هزار و 400 مؤسسه دارای مجوز و یا در فرآیند تشکیل پرونده و اخذ مجوز از وزارت ارشاد هستند.

وی ادامه داد: با بازگشت روند صدور مجوز‌ مؤسسات قرآنی به دو دستگاه، سامانه جامع مؤسسات قرآنی به سرعت در حال به‌روزرسانی است و حتی پیش‌بینی ما این است که تا پایان امسال و یا سال 98 این سامانه راه‌اندازی شود و ارتباط با جامعه قرآنی، مؤسسات قرآنی، مربیان و قرآن‌آموزان از طریق فضای الکترونیک و مجازی مهیا شود.

شیخ‌ویسی بیان کرد: گام بعدی پس از اخذ اطلاعات مؤسسات و تجزیه و تحلیل لازم، بحث رتبه‌بندی مؤسسات است که در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم که چند درصد مؤسسات درجه یک هستند و یا در حوزه آموزش عمومی، چند مؤسسه فعال هستند و در سایر حوزه‌ها نیز به همین‌گونه. لذا منظومه‌ای در زمینه ساماندهی، توسعه و تحول مؤسسات قرآنی در معاونت در نظر گرفته شده است تا به تجزیه و تحلیل وضعیت مؤسسات قرآنی پیش از صدور مجوز پرداخته شود تا به تصمیمات بهتر کمک کند.

وی ادامه داد: منظومه ساماندهی، توسعه و تحول مؤسسات قرآنی شامل پنج گام‌ چون تجزیه و تحلیل وضعیت مؤسسه پیش از صدور مجوز، صدور مجوز مؤسسات قرآنی ـ فرهنگی، توانمندسازی، رتبه‌بندی و سطح‌بندی مؤسسات و نحوه حمایت است. سطح‌بندی و رتبه‌بندی مؤسسات برای اینکه مبنایی برای حمایت مالی و برنامه‌ای از مؤسسات قرآنی است، مهم است.

مراجعه حضوری هر 5 سال یکبار برای به‌روزرسانی

رتبه‌بندی مؤسسات قرآنی؛ از فعالیت‌های بر زمین مانده/ بارگذاری سامانه جامع مؤسسات قرآنی در آینده نزدیک/ تبیین‌ گام‌های منظومه ساماندهی، توسعه و تحول مؤسسات قرآنی/ سطح‌بندی مؤسسات مبنایی برای حمایت مالی و برنامه‌ای/ 10 درصد مؤسسات قرآنی را هرساله به فعالیت‌های مجازی سوق می‌دهیمشیخ‌ویسی تصریح کرد: در نظر داریم تا نقش انسان را در تعیین رتبه و امتیاز به حداقل برسانیم به این معنا که اولویت توسعه فرهنگ قرآنی در کشور کدام یک از رشته‌های قرائت، حفظ، مفاهیم و دوره‌های تربیت مربی و ... است، امتیاز دارد و این امتیاز‌دهی‌ها علمی صورت می‌گیرد که خروجی آن رتبه‌بندی مؤسسات می‌شود که به واقعیت نزدیک‌تر است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا برای راستی‌آزمایی عملکرد مؤسسات افرادی به آنجا اعزام می‌شوند یا خیر؟ ادامه داد: در گام نخست پس از تکمیل اطلاعات توسط مؤسسات و خوداظهاری و راستی‌آزمایی که در سطح استان‌ها و در واحد نظارت و ارزیابی مؤسسات در معاونت انجام می‌شود، به مانند سرشماری کشور، هر پنج سال یکبار این رتبه‌بندی را به‌روزرسانی می‌کنیم.

معاون رسیدگی به امور موسسات فرهنگی قرآن و عترت با اشاره اینکه مؤسسات از عدم نظارت حضوری بر فعالیت‌های مؤسسات گلایه‌مند هستند، اظهار کرد: این حقیقت تلخی است که باید به آن اذعان کنیم اما از این پس هر پنج سال یکبار، حتما یک مراجعه حضوری درباره بحث رتبه‌بندی انجام می‌شود و الا در طول سال طی برنامه‌ای که در بازدید از مؤسسات قرآنی داریم، فرم‌های شش ماهه طراحی شده است که هر استان موظف است که هر شش ماه بر فعالیت مؤسسات نظارت داشته باشد و این فرم در سامانه جامع مؤسسات قرآنی بارگذاری می‌شود.

وی با اشاره به گام نهایی منظومه ساماندهی، توسعه و تحول مؤسسات که نحوه حمایت از آنها است، افزود: نوع حمایت‌ها هدفمند می‌شوند. به عنوان مثال یکی از دغدغه‌ها در حوزه مؤسسات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توجه به مضامین الکترونیکی و توجه به فعالیت‌های مجازی در کشور است و ناگزیریم که مؤسسات قرآنی را به این سمت سوق دهیم. لذا پیش‌بینی که در طرح جامع مؤسسات داشتیم این بود که 10 درصد مؤسسات قرآنی را در هر سال به فعالیت‌های مجازی و الکترونیک سوق دهیم.

ضرورت همسویی فعالیت‌های مؤسسات در حوزه فضای مجازی

شیخ‌ویسی بیان کرد: بنابراین فعالیت‌های مؤسسات در حوزه فضای مجازی که با رویکرد‌ها و اهداف معاونت قرآن و عترت وزارت و فرهنگ ارشاد اسلامی در جهت نشر و توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی همسو باشد و در استفاده از ابزارهای نوین تبلیغی، ترویجی و آموزشی پیشگام باشند، در اولویت حمایت قرار می‌گیرند.
وی اظهار کرد: از آذرماه و پس از مصوبه شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تکلیف معاونت قرآن و عترت در حوزه مؤسسات قرآنی در زمینه صدور، حمایت و نظارت مشخص شد و لذا طرح‌هایی که در نظر داریم جامع است که بنا داریم به آن جامع عمل بپوشانیم تا صفر تا 100 هر آنچه را مرتبط با حوزه مؤسسات است بتوانیم پاسخگو باشیم.

انتهای پیام

captcha