ابلاغ آئین‌نامه پیشنهادی کارگروه‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن تا 14 روز
کد خبر: 3785589
تاریخ انتشار : ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۵
بطحایی تأکید کرد:

ابلاغ آئین‌نامه پیشنهادی کارگروه‌های کمیسیون آموزش عمومی قرآن تا 14 روز

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ وزیر آموزش و پرورش در پنجاه و یکمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن و بررسی و تصویب آیین‌نامه کارگروه‌های چهارگانه تخصصی این کمیسیون گفت: راهبردها و اقدام‌های ملی سند توسعه آموزش عمومی به منزله وظایف این کارگروه‌ها در نظر گرفته شود و طی 14 روز دیگر ابلاغ شود.

اقدامات ملی سند توسعه آموزش عمومی قرآن به عنوان وظایف کارگروه‌ها در نظر گرفته شودبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ پنجاه‌و‌یکمین جلسه کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، صبح امروز، 9 بهمن‌ماه با حضور سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش و دیگر اعضا در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار شد.
در ابتدا برخی از اعضا به بیان تازه‌ترین خبر‌های حوزه خود پرداختند و سپس علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و دبیر کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، گفت: طبق مصوبه جلسه گذشته، کارگروه‌های تخصصی کمیسیون، طی بازه زمانی مشخص شده و با تشکیل کارگروه پنج نفره متشکل از مهدی قره‌شیخلو، سیدعلی سرابی، محمدعلی خواجه‌پیری، حجت‌الاسلام حمید محمدی و علیرضا کاظمی، ظرف مدت ۱۰ روزه قطعی شد.
وی ادامه داد: این کارگروه‌های مصوب، شامل راهبردی، مدیریت و ارزیابی با ریاست رئیس مرکز هماهنگی توسعه آموزش عمومی، کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با ریاست رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، کارگروه توسعه منابع انسانی با ریاست رئیس دانشگاه فرهنگیان و کارگروه پشتیبانی و توسعه فناوری با ریاست معاون پشتیبانی و توسعه مدیریت است.
کاظمی اظهار کرد: شرح وظایف این کارگروه‌ها به همراه اعضای آن در آیین‌نامه پیشنهادی که باید به تصویب اعضا برسد، مشخص و معرفی شده است و به زودی ابلاغ حکم رؤسای این کارگروه‌ها توسط وزیر آموزش و پرورش صادر و ابلاغ می‌شود.
وی با اشاره به اینکه مهمترین کارگروه راهبردی، مدیریت و ارزیابی است، اضافه کرد: این کارگروه تلفیقی از دبیران و نمایندگان کمیسیون‌های تبلیغ و ترویج، آموزش و پژوهش و بخش‌های مهمی است که جنبه نظارت و راهبردی دارند چون شورای توسعه فرهنگ قرآنی که در این کارگروه در نظر گرفته شده است.
کاظمی اظهار کرد: با توجه به پیشنهاد اعضا و دریافت نقطه نظرات، امکان دارد اعضا و شرح وظایف این کارگروه‌ها تغییر کند، اما کلیت آن و تشکیل این چهار کارگروه مصوبه پنجاهمین جلسه کمیسیون است.
وی بیان کرد: ساختار شناسنامه ۵۲ اقدام ملی، طراحی و محتوا نیز در دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن تهیه شده است که به عنوان پیش‌نویس پیشنهادی تقسیم و تحویل چهار کارگروه می‌شود و اصلاح این شناسنامه و نظارت بر نحوه اجرای آن و پیگیری برای اجرا برعهده کارگروه‌هاست.
در ادامه این جلسه نیز سالار عرفانی‌نسب، مسئول دبیرخانه کمیسیون آموزش عمومی قرآن، به بیان نکاتی درباره آیین‌نامه پیشنهادی کارگروه‌های تخصصی این کمیسیون پرداخت و گفت: در راستای اجرای تبصره پنجم ماده 9 شرح وظایف کمیسیون‌ها، موضوع آیین‌نامه شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور، کمیسیون در موارد لازم به منظور حسن انجام وظایف خود و تسریع در تصمیم‌سازی برای جلسات، کارگروه‌های مورد نیاز ذیل کمیسیون را تدوین می‌کند.
وی ادامه داد: در گذشته و پیش از تنظیم سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن، هفت کارگروه فعالیت داشتند که با تصویب سند راهبردی، متناظر با شش راهبرد سند، چهار کارگروه بنا بر شرح وظایفی که طی جلسه گذشته مطرح شد، آماده شد.
عرفانی‌نسب اضافه کرد: برای فعالیت این کارگروه‌ها، آیین‌نامه مشتمل بر شش ماده و 18 تبصره آماده شده است که ماده یک؛ آن شامل عناوین کارگروه‌های تخصصی مصوب، ماده دوم؛ مأموریت و وظایف عمومی کارگروه‌ها با تشریح شش وظیفه با اولویت برنامه‌ریزی، تمهید مقدمات و ارائه پیشنهاد‌های لازم برای راهبردی و پیشبرد برنامه‌های حوزه آموزش عمومی قرآن به ویژه اجرایی شدن مفاد سند توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، ماده سه شامل مأموریت و وظایف اختصاصی کارگروه‌های تخصصی است.
وی با اشاره به اینکه شرح وظایف گرفته شده از مفاد سند راهبردی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور است، ادامه داد: این سند 52 اقدام ملی دارد که متناسب با نوع عنوان این کارگروه‌ها بین آنها تقسیم شده است و به عنوان کارگروه به آنها واگذار شده است. چنانکه در کارگروه اول، هفت وظیفه و مأموریت پیشنهاد کرده‌ایم و برای کارگروه دوم، 13 مأموریت و وظیفه و برای کارگروه سوم، 11 مأموریت و برای کارگروه چهارم که پشتیبانی و توسعه فناوری، 19 مأموریت و وظیفه پیش‌بینی شده است.
عرفانی‌نسب اضافه کرد: در ماده چهارم این آیین‌نامه انتخاب رئیس، اعضا و صاحب‌نظران عضو این کارگروه‌ها انجام شد و احکام رؤسای این کارگروه‌ها با امضای مقام عالی وزارت و رئیس کمیسیون صادر و ابلاغ شد. در تبصره دوم این ماده نیز اعضای کارگروه‌ها با پیشنهاد دبیرخانه و تصویب کمیسیون انتخاب می‌شوند. حکم عضویت نیز برای آنها از سوی رئیس یا دبیر کمیسیون برای مدت دو سال صادر می‌شود و امید است که در این جلسه که عناوین نمایندگان دستگاه‌های عضو مشخص شود، منتظر اعلام افراد واجدالشرایط طبق مفاد آیین‌نامه هستیم که از سوی دستگاه‌ها معرفی و سپس احکام ابلاغ این اعضا نیز صادر شود.
وی ادامه داد: در ماده پنجم نیز جلسات عادی براساس جدول زمان‌بندی از پیش تعیین شده که بر این اساس کارگروه هر ماه حداقل یک بار، با دعوت کتبی رئیس یا دبیر کارگروه در محل تعیین شده تشکیل می‌شود و در ماده آخر نیز ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات مد نظر قرار گرفته شده است که بر این اساس کارگروه‌ها موظفند برابر مأموریت و وظایف پیش‌بینی شده، برای راهبردی و پیشبرد برنامه‌های تحت مسئولیت به ویژه اجرای مفاد سند توسعه آموزش عمومی قرآن برنامه‌ریزی و اقدام لازم را انجام دهند.
عرفانی‌نسب تأکید کرد: به منظور ایجاد انسجام و وحدت رویه در مصوبات کارگروه‌، مصوبات را دبیرخانه کمیسیون تنظیم و پس از هماهنگی با دبیر کمیسیون با امضای رئیس یا دبیر کمیسیون به دستگاه‌های ذی‌ربط ابلاغ می‌کند.
سپس حجت‌الاسلام حمید محمدی، قائم مقام رئيس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، درباره آیین‌نامه پیشنهادی کارگروه‌ها اظهار کرد: در کارگروه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی حتماً نماینده‌‌ای از دبیرخانه شورای توسعه فرهنگ قرآنی باشد و برنامه‌ریزی‌های کلان قرآنی کشور در دبیرخانه شورا انجام می‌شود که اگر در این کارگروه باشد می‌توان از موازی‌کاری‌ها جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: همچنین برای کارگروه توسعه منابع انسانی حضور نماینده‌ای از حوزه عملیه آقایان و بانوان را جایز می‌دانم چون حوزه ظرفیت عظیمی دارد. بنابراین اگر نماینده‌ای از حوزه علمیه باشد می‌تواند در تعامل و هم‌افزایی بیشتر کمک کند.
محمدی پیشنهاد کرد: همان طور که احکام ریاست کارگروه‌ها از سوی عالی‌ترین مقام وزارت انجام شده است، اگر احکام اعضای کارگروه‌ها را نیز وزیر آموزش و پرورش صادر و ابلاغ کند، خوب است و اگر نشد حداقل دبیر کمیسیون این حکم را بزند.
در ادامه نیز سیدعلی سرابی از دیگر اعضای این کمیسیون اظهار کرد: به نظر می‌آید که نوعی خلط بین وظایف دبیرخانه کمیسیون و کارگروه‌ها وجود دارد برای مثال شرح وظایف کارگروه تأمین و تربیت نیروی انسانی تدوین و اجرای طرح‌های تربیت مدرس، دوره‌های آموزش ضمن خدمت، ضوابط ارزیابی و طبقه‌بندی و ... بیان شده است که معتقدم اجرا در شأن کارگروه‌ها نیست، بلکه کارگروه‌ها در حوزه نرم‌افزاری و پیگیری نحوه اجراست. معتقدم کارگروه اگر می‌خواهد نظارت نیز داشته باشد بنا بر مأموریت دبیرخانه است.
وی ادامه داد: همچنین منوط کردن برپایی این جلسات کارگروه با حضور رئیس و دو سوم اعضا شاید بعداً این جلسات را با مشکل روبرو کند. حضور رئیس مهم است، اما اگر الزامی شود، شاید تشکیل این جلسات با مشکل روبرو شود.
رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش، از دیگر افرادی بود که به بیان پیشنهادات خود در خصوص این آیین‌نامه پرداخت و گفت: جمعیت هدف در کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور، دانش‌آموزان هستند و در عین اینکه تمامی دستگاه‌ها نیز در این زمینه سهیم هستند، همواره باید بر این جمعیت تمرکز داشته باشند.
وی ادامه داد: در کارگروه توسعه منابع انسانی باید بر روی معلمان و مربیان از مقاطع پیش‌دبستانی تا مقاطع بالاتر تحصیلی و ارتقای سطح توانمندی آنها تمرکز شود و حلقه وصل کارگروه توسعه منابع انسانی معاون آموزشی است که باید بر ارتباط با این حلقه وصل به منظور ارتقای سطح توانمندی و توسعه منابع انسانی در نظر گرفته شود.
رضا سلامت‌پناه از دیگر اعضای این کمیسیون با تأکید بر اینکه اصل تقسیم‌بندی چهارگانه کارگروه‌ها منطبق با سند توسعه آموزش عمومی است و بر چرخه مدیریت راهبردی است. بخش راهبردی و ارزیابی، تولید دانش و تربیت نیروی انسانی و پشتیبانی در این موارد در نظر گرفته شده است، اما مسئله مهم این است که نباید با کثرت مأموریت‌ها، سند را کمرنگ کنیم.
وی با تأکید بر اینکه باید تمامی فعالیت این کارگروه‌ها با اولویت نخست و حول پیرامون سند توسعه آموزش عمومی باشد، اظهار کرد: کثرت مأموریت‌ها و وظایف شاید موجب کمرنگ شدن این امر شود.
حسین تاریخی، دبیرکل اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز با تأکید بر اینکه برخی از وظایف عمومی و اختصاصی بیان شده برای کارگروه‌ها متناسب با آنها نیست، بیان کرد: برخی از وظایف باید حذف شود و یا با دیگر وظایف یکی شود. همچنین شرح وظیفه دبیرخانه نیز به پیوست این آیین‌نامه بیان نشده است.
محمد انجم‌شعاع از دیگر اعضای این کمیسیون با اشاره به اینکه طبق سند کارگروه‌ها مسئول نظارت و ارزیابی دستگاه‌ها را عهده‌ دارند، اظهار کرد: کارگروه‌ها به منزله بازوی کمیسیون فعالیت می‌کنند و بحث ابلاغ مصوبات برعهده آنها نیست و مصوبات در حد هماهنگی قابل قبول است، اما به منزله «مصوبه» باید ادبیاتش در این بخش از آیین‌نامه اصلاح شود. همچنین باید متذکر شود این آیین‌نامه به مدت چند سال اعتبار دارد تا پس از آن به بازبینی و بررسی مفاد پرداخته شود.
تهیه سند پنج‌ساله از اهداف و انتظارات مشخص از هر نهاد و پیگیری نحوه انجام آن از سوی نماینده حوزه علمیه برادران، تعیین بازه زمانی مشخص برای بررسی و بازبینی آیین‌نامه کارگروه‌های چهارگانه و سپس تصویب آن، هم‌پوشانی برخی از وظایف کارگروه‌ها با یکدیگر، افزودن نماینده‌ای از حوزه علمیه خواهران در کارگروه توسعه منابع انسانی، بازبینی برخی از وظایف کارگروه‌ها از دیگر موارد پیشنهادی دیگر اعضای کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور بود.
در ادامه نیز سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، پس از شنیدن پیشنهادات دیگر اعضا گفت: هنگامی که اهداف و راهبردهای ملی سند راهبردی توسعه آموزش عمومی را با ادبیات و ماهیت اقداماتی که به عنوان وظیفه برای این کارگروه‌های چهارگانه بیان شده است، نگاه می‌کردم، به نظر می‌رسد که وظایف کلی‌تر از اقدامات نوشته شده است.
وی بیان کرد: در حالی که باید وظایف را عملیاتی‌تر می‌نوشتیم، اما کلی‌تر و مفهومی‌تر نوشته شده است. پیشنهاد می‌کنم این چهار کارگروه خوب است، اما طبق آنچه دیگر اعضا درباره شرح وظایف و تداخل و هم‌پوشانی آن بیان کردند، به جای وظایف کارگروه‌ها، راهبردها و اقدامات ملی به منزله وظایف کارگروه‌های چهارگارنه مشخص شوند.
بطحایی تصریح کرد: در سند توسعه آموزش عمومی، شش راهبرد ملی چون استقرار نظام راهبردی و مدیریت کلان فعالیت‌های آموزش عمومی قرآن، تقویت نظام تربیت معلم و تأمین منابع انسانی آموزش عمومی قرآن، استقرار و توسعه برنامه درسی ملی آموزش عمومی قرآن در بخش‌های دولتی و مردمی، ارتقای تأمین و تخصیص منابع مالی نظام آموزش عمومی قرآن کشور، توسعه فضا، تجهیزات و فناوری‌های آموزش عمومی و توسعه مطالعات و پژوهش‌ها و ارتقای سازوکارهای ارزشیابی نظام آموزش عمومی قرآن است، اما چهار کارگروه برای کمیسیون در نظر گرفته می‌شود و برخی از این کارگرو‌ه‌ها دو راهبرد داشته باشند.
وی ادامه داد: بنا بر این شش راهبرد و اقدام ملی سند را وظیفه چهار گروه با شرح و بسط بیشتر در آیین‌نامه قرار دهیم و این آیین‌نامه خوب است و کارگروه‌ها بر آن متمرکز شود.
بطحایی تأکید کرد: امید است این آیین‌نامه‌ها و ضوابط و شرایط ما را از اصل کار باز ندارد نه تنها ما بلکه مراد بدنه و تمام سیستم دولتی است.
وی ادامه داد: دستگاه‌ها، پیشنهادات و نظرات خود را ظرف یک هفته درباره آیین‌نامه کارگروه‌های تخصصی به دبیرخانه کمیسیون اعلام کنند و سپس ظرف مدت یک هفته نیز کارگروه پنج نفره به نمایندگی از اعضای کمیسیون آن را نهایی کند و نهایتاً ظرف 15 روز این آیین‌نامه ابلاغ می‌شود.
یادآوری می‌شود در پایان این جلسه نیز از سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در حکم دستگاه برتر اجرایی در حوزه قرآنی شناخته شده است و ستاد عالی مسابقات از آن با اهدای هدایایی تجلیل کرد.
انتهای پیام

captcha