تبلیغ را دست کم نگیریم/ استفاده از فضاهای جدید‌
کد خبر: 3785809
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۱
حجت‌الاسلام غفاری‌فر:

تبلیغ را دست کم نگیریم/ استفاده از فضاهای جدید‌

گروه معارف ــ مدیر گروه تبلیغ مؤسسه امام رضا(ع) با بیان اینکه چرا تبلیغ را دست کم می‌گیریم و به فکر استفاده از فضاهای جدید برای تبلیغ نیستیم، گفت: ما در صد سال اخیر هرچه توفیق داشتیم برای نوآوری‌ها بوده است و ‌از بسیاری از فرصت‌ها و زمینه‌هایی که در اختیار داریم استفاده نمی‌کنیم.

یکی از مشکلات برخی از مبلغان ترس از حرف زدن استبه گزارش ایکنا از قم، حجت‌الاسلام حسن غفاری‌فر، مدیر گروه تبلیغ مؤسسه امام رضا(ع) امروز، دهم بهمن‌ماه در نشست علمی «چیستی و چرایی دانش تبلیغ» که در سالن همایش‌های مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) برگزار شد، در سخنانی با اشاره به جایگاه والای تبلیغ، اظهار کرد: از انجایی که اصل مسیر تبلیغ بر مبنای سلوک الی‌الله است و هر کدام از این سلوک بر مبنای آزمایش استوار است، آزمایش مبلغان بر صبوری و دانشمند بودن و خدایی فکر کردن است.
وی با بیان اینکه ملاک حرف زدن یا حرف نزدن مبلغ نباید غیر از خدا باشد، تصریح کرد: یکی از بزرگترین بحران رهبران و عالمان اجتماعی نحوه محاسبه است، بی‌مهابا و بی‌جا حرف زدن، بد است ولی از ترس، حرف نزدن از همه این‌ها بدتر است.
مدیر گروه تبلیغ مؤسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا(ع) با اشاره به این‌که یکی از مهم‌ترین مشکلات برخی از مبلغان و روحانیان ترس از حرف زدن است، افزود: مقام معظم رهبری در یکی از سخنرانی‌های خود بیان کرد که شهید صفوی فورانی از آتش در جوانی به جان من انداخت و این به خاطر این بود که هدف و انگیزه نواب فقط برای خدا بود.
وی ادامه داد: اینکه در زمان کنونی همه ما می‌ترسیم و می‌گوییم چه می‌شود، باید توجه داشته‌باشیم که اگر با خدا باشیم و به خدا توکل کنیم هیچ اتفاقی نخواهدافتاد.
غفاری‌فر با بیان این‌که برخی از طلبه‌ها فکر می‌کنند همین که لباس طلبگی به تن کرده‌اند و عمامه به سر گذاشته‌اند در تبلیغ ماهر هستند، تصریح کرد: متأسفانه برخی از این طلبه‌ها تا در زمینه تبلیغ تجربه کسب می‌کنند، دیگر به تبلیغ نمی‌روند.

بیشتر طلاب به رشته تبلیغ اهتمام ندارند
وی با اشاره به این‌که متأسفانه بیشتر طلاب به رشته تبلیغ اهتمام ندارند، اظهار کرد: در استفاده بهینه از زمان و در رساندن پیام به مخاطب در کوتاه‌ترین زمان با مشکلاتی مواجه هستیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با اشاره به این‌که شیوه احکام و روضه خواندن موضوعی نیست که در بحث روزمره حوزه یاد بگیریم، بیان کرد: یک روحانی بایستی با واژه‌های قرآنی آشنایی لازم را داشته‌ باشد و برخی فکر می‌کنند تا می‌گویند تبلیغ یعنی شیوه منبر بلکه در تبلیغ بیش از 60 درصد محتوای ویژه تبلیغ است و بیش از 30 درصد روش است.
وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر طلاب به رشته تبلیغ، گفت: ما با چند چالش در حوزه مواجه هستیم که عدم استفاده بهینه از وقت و زمان یکی از این چالش‌ها است.
غفاری‌فر افزود: به طور مثال دروس حوزه در ایام فاطمیه تعطیل است ولی چند نفر از ما طلبه‌ها در این فرصت به تبلیغ رفتیم یا اگر نرفتیم چند نفر کار علمی انجام داده‌ایم در حالی که بیش از سی هزار طلبه فعال در حال تحصیل در حوزه علمیه قم داریم.

تبلیغ را دست کم نگیریم
وی با طرح این پرسش که چرا تبلیغ را دست کم می‌گیریم و به فکر استفاده از فضاهای جدید برای تبلیغ نیستیم، افزود: ما در صد سال اخیر هرچه توفیق داشتیم برای نوآوری‌ها بوده است و ما از بسیاری از فرصت‌ها و زمینه‌هایی که در اختیار داریم استفاده نمی‌کنیم.
عضو هیئت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) با بیان این‌که طلبه‌ها باید به توانمندی‌های خود تکیه کنند،‌ اظهار کرد: طلاب با نوآوری از فرصت‌های رسانه‌ای، باید فضاهای نوین تبلیغی را فراهم کنند.
وی در پایان با بیان این‌که مسئولین محترم موظف به بسترسازی برای خدمت‌رسانی فرهنگی طلاب به مردم هستند، یادآوری کرد: اما مدعیان نخبگی در حوزه علمیه نباید وارد شدن به صحنه جهاد فرهنگی ـ تبلیغی را مشروط به زمینه‌سازی مسئولان بدانند و منتظر اقدام آنها باشند.
انتهای پیام
captcha