آیین اختتامیه پانزدهمین دوره «اقرأ» در جامعةالمصطفی برگزار شد
کد خبر: 3786643
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶
با حضور شخصیت‌های قرآنی؛

آیین اختتامیه پانزدهمین دوره «اقرأ» در جامعةالمصطفی برگزار شد

گروه حوز‌ه‌های علمیه - اختتامیه پانزدهمین دوره «اقرأ» و مراسم اعطای اجازه قرائت (اشهار) به شماری از استادان قرآنی جامعه‌المصطفی، در سالن شهید عارف‌الحسینی مجتمع آموزش عالی امام خمینی(ره) برگزار شد.

آیین اختتامیه پانزدهمین دوره «اقرأ» در جامعةالمصطفی برگزار شد

به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی المصطفی، حجت‌الاسلام والمسلمین‌ محمدحسین رفیعی، مدیرکل قرآن و حدیث المصطفی در این مراسم که عصر یازدهم بهمن ماه برگزار شد، ضمن تقدیر از فعالیت‌های شورای عالی قرآن کریم خاطرنشان کرد: عمده گزارش‌ها در باب اجازه و اقرا بین پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در حوزه حدیث‌شناسی متمرکز بوده است، ولی درباره قرآن کریم، گزارش‌های روشنی در این زمینه یافت نمی‌شود؛ هر چند در این زمینه برخی از علما تلاش‌هایی صورت داده‌اند.
حجت‌الاسلام رفیعی، اهتمام به این سنت اسلامی را در ترویج قرائت درست قرآن بسیار ضروری دانست و یادآورد شد: با توجه به مخاطبان بین‌المللی جامعه‌المصطفی، پرداختن به این سنت از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو، اداره‌کل قرآن و حدیث جامعه‌المصطفی، در یک سال اخیر و پس از پایه‌ریزی این اقدام به همت شورای قرآن کریم، مطالعات پایه‌ای در این زمینه به انجام رساند و آیین‌نامه‌ای در این زمینه تدوین و ابلاغ شد که براساس آن المصطفی باید در موضوع اعطای اجازات قرائت قرآن کریم به مرجعیت دست یابد.
استاد جامعه المصطفی العالمیه با اشاره به تأسیس کمیسیون عرض و اقرأ در جامعه‌المصطفی با حضور کارشناسان و استادان مبرز قرآنی، هوشمندی در اعطای اجازات، پرهیز از توسعه غیرضروری و رقابت‌های کاذب، رعایت جدی ضوابط و استانداردها و پرهیز از دامن زدن به اختلاف قرائت را از راهبردهای این کمیسیون در پیشبرد اهداف خود برشمرد.
در ادامه این مراسم، جانشین رئیس المصطفی، با گرامیداشت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، اهتمام المصطفی را به تربیت قاریان و خادمان قرآن کریم از سراسر جهان یکی از دست‌آوردهای بزرگ انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: جامعه‌المصطفی از ظرفیت بین‌المللی کم‌نظیری در کشور برخوردار است و هر هزینه ای که در این مرکز صورت گیرد، سرمایه‌گذاری ضروری در عرصه جهانی به شمار می‌رود.
حجت‌الاسلام والمسلمین‌ خالق‌پور با بیان فرازهایی از بیانات مقام معظم رهبری درباره ضرورت انس با قرآن کریم، اظهار کرد: رهبر انقلاب با توجه به ابتلای جامعه جهانی به فضای مادی‌گرایی، انس با قرآن کریم را چراغ هدایت به سمت معنویت می‌دانند. معظم‌له در بیانات خود، قرائت قرآن کریم را در بُعد شخصی موجب زدوده شدن زنگارهای دل و تعالی معنوی و در بُعد اجتماعی، زمینه‌ساز القای معنویت در قلوب مخاطبان خواندند.
وی ادامه داد: در قرائت قرآن کریم، که با هدف تأثیرگذاری بر جامعه سامان می‌یابد، باید آیات، آهنگ و لحن قرائت، متناسب با شرایط زمانه و تأثیرگذار بر مخاطب انتخاب شود.
جانشین رئیس المصطفی، در پایان، با تأکید بر لزوم تهذیب نفس و طهارت باطنی قاریان قرآن کریم از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، ابراز کرد: قرآن کریم در ظرف عصمت بر قلب رسول گرامی اسلام(ص) نازل شد و اگر قاریان بخواهند همانند فرشته وحی، حامل قرآن کریم برای جامعه باشند، باید با تهذیب نفس دائمی، از طهارت باطنی در حد کمال بهره ببرند.
در ادامه قائم مقام شورای عالی قرآن کریم، جامعه‌المصطفی را پیشگامان احیای سنت نبوی عرض و اقرأ در حوزه علمیه دانست و خاطرنشان کرد: مقارنت برگزاری این مراسم با چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده برکات وافر نظام مقدس اسلامی است که جامعه‌المصطفی و این حرکت قرآنی، از آثار گران‌قدر آن به شمار می‌آیند.
سید علی سرابی، عرض و اقرأ را سنتی فراگیر در مذاهب اسلامی دانست که بین علمای تشیع نیز از سابقه طولانی برخوردار است و ادامه داد: این سنت نبوی(ص)، که می‌تواند بستری برای انس مستمر و دائمی جامعه با قرآن کریم را فراهم آورد، همانند بسیاری از سنت‌های اسلامی، در دوران شاهنشاهی مورد غفلت قرار گرفت و کم‌رنگ شد، ولی هم‌اکنون با اهتمام حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی در ترویج این سنت حسنه، می‌توان شاهد انس بیشتر و نهادینه شدن ارزش‌های قرآنی در جامعه بود.
به گزارش روابط عمومی المصطفی در ادامه این مراسم، تعدادی از استادان قرآنی جامعه‌المصطفی، اجازه قرائت را از استاد شیخ محمد فهی السید عصفور دریافت کردند.
انتهای پیام 

captcha