مردمسالاری؛ مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی/ وابسته نبودن به قدرت‌ها؛ مبنای نظر امام(ره) در حوزه بین‌الملل
کد خبر: 3786756
تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲
لاریجانی بیان کرد:

مردمسالاری؛ مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی/ وابسته نبودن به قدرت‌ها؛ مبنای نظر امام(ره) در حوزه بین‌الملل

گروه سیاسی ــ رئیس مجلس شورای اسلامی امروز در آیین افتتاح نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به حاکمیت دیکتاتوری بر فضای سیاست داخلی در دوره پهلوی، اظهار کرد: این فضا با انقلاب اسلامی برچیده شد و نظام در اختیار مردم قرار گرفت که این مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی برای کشور به شمار می‌آید. بدین معنا که نظام مرد‌م‌سالار که از آن به مردم‌سالاری دینی یاد می‌شود در کشور به وجود آمد.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خانه ملت، علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، در آیین افتتاح نمایشگاه ملی دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که صبح امروز، شنبه 13 بهمن، در محل باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، ضمن تبریک ایام دهه فجر و تشکر از دست‌اندرکاران برپایی این نمایشگاه گفت: این نمایشگاه گوشه‌ای از تلاش‌ها و دستاوردهای ملت ایران در طول 40 سال گذشته است، چرا که تلاش‌های گسترده‌ای صورت گرفته است که این تلاش‌ها در یک نمایشگاه قابلیت گنجایش نخواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه انقلاب اسلامی حرکتی عظیم در دنیای معاصر بود، ادامه داد: باید شرایط 40 سال گذشته در نظر گرفته شود تا پیشرفت‌های ایران اسلامی خود را بیشتر نشان دهد. پیشرفت‌ها باعث خواهد شد که حرکت عظیم ملت ایران در 40 سال گذشته خود را بیشتر نمایان سازد.

وی تصریح کرد: انقلاب اسلامی زلزله‌ای در سطح منطقه و بین‌الملل ایجاد کرد، چرا که ایران پایگاه عملیاتی آمریکا در منطقه بود، زیرا ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی و وجود منابع گسترده سبب شده بود که آمریکا در جنگ سرد با شوروی بتواند در مقابل آن بایستد.

دکتر لاریجانی گفت: در حال حاضر بلاهایی که در سر کشورهای منطقه آمده در زمان گذشته ایران گرفتار این بلاها بود، بدین معنا که هزینه‌ها نیز به گردن ملت ایران گذاشته شده بود، البته باید توجه داشت که قبل از انقلاب جمعیت ایران بالغ بر 36 میلیون نفر بود و میزان برداشت از نفت نزدیک به 6 میلیون بشکه در روز بود، ولی هیچ آبادانی در کشور مشاهده نمی‌شد. البته چند شهری به صورت ظاهری آباد شده بود و مابقی را رها کرده بودند که این وضعیت بیانگر چپاول سرمایه‌های یک ملت بود که توسط آمریکا صورت گرفت و هزینه‌ها را از ملت ایران دریافت می‌کرد.

رئیس قوه مقننه کشورمان اظهار کرد: در اوایل دهه 50 بعد از بالا رفتن قیمت نفت، واردات کالا سریعاً افزایش یافت و در صنعت نیز مونتاژکار بودیم و کشور از داشتن صنعت مدرن محروم بود، چند دانشگاهی که در کشور وجود داشت، عملا کارایی خاصی در صنعت نداشتند که این وضعیت بیانگر وخامت اوضاع در بحث صنعت بود.

وی گفت: در زمینه نظامی تمامی تجهیزات از خارج کشور وارد می شد و از لحاظ سیاسی یک سیستم دیکتاتوری وابسته همراه با یک خفقان در کشور حاکم بود و حتی نهادهایی مانند مجلس که در کشور وجود داشت، عملاً توخالی بودند و کارایی نداشتند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: قبل از انقلاب مردم سرنوشت خود را تعین نمی‌کردند و انتخابات فرمایشی انجام می‌شد و مقامات دستورات را از جانب انگلستان و آمریکا دریافت می‌کردند که این وضعیت برای یک ملت با فرهنگ بسیار خجالت‌آور بود.

لاریجانی اظهار کرد: انقلاب ملت ایران، وضعیت را واژگون کرد و پایگاه آمریکا در ایران تغییر شکل داد و این تغییر شکل به دلیل زلزله‌ای بود که ایران در منطقه به وجود آورد و تمام صاحب‌نظران را متحیر ساخت.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست داخلی شرایط دیکتاتوری که در کشور حاکم بود، برچیده شد و نظام در اختیار مردم قرار گرفت که این مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی برای کشور به شمار می‌آید، بدین معنا که نظام مرد‌م‌سالار در کشور به وجود آمد که از آن به عنوان مردم‌سالاری دینی یاد شد، چرا که مردم صاحب کشور شدند و نمایندگان، رئیس جمهور و مدیران را خود انتخاب می‌کنند و هر زمان که آنها را نخواستند، وضعیت را تغییر داده و افراد جدید را وارد میدان می‌کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: بلوغ فکری سیاسی در دوران‌های مختلف به انقلاب اسلامی منتهی شد، بدین سبب که نمی‌توان قدرت را بدون اراده مردم تصاحب کرد که این در انقلاب اسلامی تحقق یافت و تمام بخش‌های کشور زیرنظر مردم قرار گرفتند و حتی رهبر معظم انقلاب نیز از طریق مجلس خبرگان که منتخب مردم هستند، انتخاب می‌شوند و همچنین رئیس جمهور و قوای سه‌گانه تحت نظر مردم انتخاب شده که این دستاورد عظیمی است.

لاریجانی گفت: این امکان وجود دارد که در برخی مواقع خطاهایی وجود داشته باشد، ولی در کل تفکر قاعده سیاسی در داخل کشور وجود دارد که بر پایه حضور مردم در صحنه است. البته باید برخی بدانند که قلدری نباید وجود داشته باشد، زیرا با قلدری نمی‌توان برای مردم تصمیم گرفت و باید افکار مختلف را تحمل کرد و با کسی ستیزه نکرد، چرا که ستیزه منافع کشور را به خطر می‌اندازد، بنابراین باید به تمام تفکرات مجال خدمت داده شود.

وی افزود: در حوزه مسائل بین‌المللی اینکه بر پایه نظر امام راحل، ایران به هیچ قدرتی وابسته نیست، بسیاری را بر این داشت که نظام اسلامی را محکوم به شکست قلمداد کند، چرا که اغلب انقلاب‌ها در جهان متکی و وابسته به قدرت‌های شرق و غرب بودند و زمانی که ایران این تئوری را پیاده کرد در جنگ تحمیلی تمام قدرت‌های جهانی بر علیه ایران جبهه گرفته و متحد شدند تا انقلاب اسلامی را از پا درآورند که از شوروی و آمریکا و بلوک غرب گرفته و چند کشور منطقه از صدام تمام و کمال حمایت کردند تا نظام اسلامی را ساقط کنند، اما این تئوری زنده ماند و در دفاع مقدس ایران ایستادگی کرد. البته هزینه‌های گزافی در این راه پرداخت شد ولی دستاوردهای مهمی به دست آمد.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان تصریح کرد: از جمله دستاوردهای ایستادگی ایران در مقابل ابرقدرت‌ها القای روحیه شکست‌ناپذیری ایران به آنها بود تا دیگر هیچ کشوری جرأت حمله نظامی به ایران را نداشته باشد و همچنین از دیگر دستاوردها اتکا به تولیدات داخلی در بُعد نظامی بود که باعث شد این توانمندی در کشور ایجاد شود که این دستاورد بسیار بزرگی است.

وی گفت: توانمندی های ایران در بعد نظامی دشمن را وادار به انجام کارهای ایذایی به این توانمندی‌ها کرد، چرا که این وضعیت آنها را عصبانی کرده و شعار «نه شرقی و نه غربی» را در بعد نظامی برای ایران عملیاتی کرده بود.

لاریجانی ادامه داد: در مناقشات هسته‌ای حرکات ایذایی بسیاری انجام شد، ولی ایران بر روی پای خود ایستاد و دانش هسته‌ای خود را توسعه داد که این دانش سبب پیشرفت کشور شده است که باید گفت با وجود تمام تنگناها در بسیاری از زمینه‌ها، دستاوردهایی برای ایران اسلامی به دست آمده است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: نباید چنین گمان شود که ما در صحنه بین‌المللی میدان را واگذار می‌کنیم بلکه باید گفت دستگاه دیپلماسی چه در جنگ و چه در سایر مشاجرات با قدرت‌های جهانی تلاش خود را کرد و از ظرفیت دیپلماسی کشور به خوبی بهره برد.

وی بیان کرد: ایران با هیچ کشوری قهر نیست و با تمام کشورها روابط دیپلماتیک خواهد داشت، خوشبختانه ارتباطات وجود دارد و از این ظرفیت نیز به خوبی استفاده شده است، ولی به طور قطع وابسته نخواهیم بود، چرا که زهر وابستگی را در رژیم گذشته چشیده‌ایم و مجدداً خواهان وابستگی نیستیم.

لاریجانی تصریح کرد: مفهوم «نه شرقی نه غربی» به معنای کشیدن قلم قرمز بر روی ارتباطات جهانی نیست، بلکه به معنای ایستادگی روی منافع خود و ایجاد ارتباط همراه با کرامت است که این دستاورد به بلوغ رسیده است، بنابراین دنیا پذیرفته که ایران عزت خود را فدای ارتباطات جهانی نمی کند.

وی ادامه داد: در صحنه منطقه‌ای شرایط ایران دگرگون شده است که این شرایط با توجه به اصل انقلاب اسلامی توانسته بسیاری از مسائل منطقه‌ای را به خوبی حل و فصل کند. این صحنه‌ای که از ایران در منطقه و جهان وجود دارد بسیار عزت‌مندانه است که دلیل آن تفکرات انقلاب اسلامی و همچنین طراحی‌هایی است که در این زمینه وجود دارد. این طراحی‌ها و تفکرات چه در زمان رهبری امام خمینی (ره) و چه در زمان رهبر معظم انقلاب بسیار دقیق و موشکافانه است و شرایط ایده‌آلی را برای کشور رقم زده است که باعث به وجود آمدن جایگاه مستحکم برای ایران در منطقه و جهان شده است.

رئیس قوه مقننه کشورمان بیان کرد: جایگاه مستحکم ایران در منطقه بسیاری از قدرت‌های جهانی را به پذیرفتن ایران به عنوان قدرت منطقه‌ای وا‌داشته است، گرچه آنها به دنبال امنیت پایدار در منطقه نیستند و در مناقشات منافع خود را تعریف می‌کنند اما ایران سمت و سویی وحدت‌آمیز نسبت به کشورهای منطقه و اسلامی دارد تا در منطقه ثبات حکمفرما شود.

وی افزود: البته در برخی مواقع برخی از کشورهای منطقه به دنبال رقابت‌های نامعقول بودند، اما ایران بدون توجه به آنها و با نگاهی وحدت‌آمیز نسبت به مسائل بسیاری از این کج‌روی‌ها را کنار زد تا بتواند در منطقه ثبات برقرار کند.

لاریجانی ادامه داد: در حوزه مسائل صنعتی و فناوری در کشور اقدامات بسیار مهمی انجام گرفته که در بسیاری از زمینه‌های صنعتی پیشرفت‌های چشمگیری در کشور رخ داد. که این وضعیت بیانگر کسب دانش در کشور بود، چرا که ایران دانش را وسیله‌ای برای پیشرفت می‌داند و از آن برای سلطه‌طلبی استفاده نمی‌کند.

رئیس نهاد قانونگذاری کشور اظهار کرد: ایران در فنون مهمی صاحب فن شده است که باعث به وجود آمدن قدرت برای ما شده و اگر بر روی این فناوری‌ها مشاجره صورت گیرد، چون فن را به دست آورده‌ایم دیگر نمی‌توانند آن را از ما بگیرند.

وی ادامه داد: باید دانشمندان بر روی نقاط آسیب‌پذیر و حساس تمرکز کنند تا فن آنها را به دست آورند و تحریم‌ها اثر کمتری بر روی کشور داشته باشد که اگر فن آنها به دست آید، استقلال کشور بیش از گذشته خود را نشان خواهد داد.

لاریجانی تصریح کرد: وضعیت امروز انقلاب اسلامی باعث واهمه دشمنان شده است و آنها همواره به دنبال سنگ‌اندازی هستند و هر جا که پیشرفتی می‌بینند، برای‌مان مشکل‌ساز می‌شوند تا بتوانند مانع آن پیشرفت شوند که این وضعیت علاوه بر ایران برای چین نیز پیش آمده است، در حالی که قدرت‌های بزرگ در معاهدات بین‌المللی نیز سنگ‌اندازی می‌کنند، به طور مثال در مسئله معاهده آب و هوا سنگ‌اندازی کرده و به راحتی آن را کنار می‌گذارند و برای کشورهای باثبات مسئله‌سازی می‌کنند، بنابراین ما باید در مقابل این فشارها ایستادگی کرده و وحدت را سرلوحه کار خود قرار دهیم، چرا که امام خمینی(ره) در جنگ تحمیلی مسئله دفاع را اصل و مابقی را فرع قرار دادند که این فرمان امام راحل بسیاری از مشکلات از جمله مسئله بنی صدر را حل کرده و باعث وحدت کلمه میان مسئولان شد و ماحصل این وحدت شکست حصر آبادان، فتح خرمشهر و دیگر فتوحات بود.

وی گفت: وحدت بسیاری از مشکلات را حل می کند و اگر اختلاف نظر به وجود می‌آید نباید به شکاف‌های عمیق تبدیل شود، بلکه باید اصل بر فرع مقدم باشد و اگر اصل محقق شود، دستاوردهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت و عاملی برای پیشرفت خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: برپایی این نمایشگاه می‌تواند به خوبی دستاوردهای انقلاب ملت ایران را علیه ظلم نشان دهد و امید است که بتوان پیشرفت‌های کشور را با اتحاد و وحدت روزافزون کرد و در مقابل توطئه‌های آمریکا با اتکا به قدرت و توان داخلی ایستادگی کرده و کشور را در مسیر توسعه حرکت داد.

انتهای پیام

captcha