خداوند در امر طلاق سخت‌گیری کرده است
کد خبر: 3787645
تاریخ انتشار : ۱۶ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵

خداوند در امر طلاق سخت‌گیری کرده است

گروه معارف ــ استاد حوزه علمیه اصفهان گفت: خداوند، شرایط ازدواج را آسان لحاظ کرده، یه‌طوری که حتی نیازی به شاهد نیست، ولی در طلاق شرایط را سخت‌تر کرده است.

خداوند در امر طلاق سخت‌گیری کرده است

آیت‌الله محمدعلی مقدس، استاد حوزه علمیه اصفهان در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، درباره طلاق اظهار کرد: بحث طلاق از نظر اسلام یک امر نامناسب و به آخرین داروی یک بیماری شبیه است. پیامبر اعظم(ص) می‌فرمایند: «بدترین و منفورترین چیز در نزد من طلاق است».
وی افزود: وقتی که زندگی دشوار می‌شود و ادامه زندگی برای زن و شوهر امکان‌پذیر نیست، طلاق در این موارد جایز بوده و این نشان می‎دهد که اسلام به‌طورکلی طلاق را ممنوع نکرده است.
این استاد حوزه علمیه بیان کرد: در قرآن کریم آیاتی درباره طلاق وجود دارد و احکامی هم برای این موضوع مشخص شده است که طبق آن احکام باید طلاق انجام شود. از نظر اسلام، طلاق دو قسم است؛ یکی طلاق دائم و دیگری طلاق رجعی است. در طلاق رجعی زمانی که مرد مهریه زن را می‌پردازد و زن را طلاق می‌دهد، مجددا در ایام عده می‌تواند رجوع کند، یعنی از طلاق منصرف شده باشد و بخواهد دوباره با زن زندگی کند که در زمان عده، نفقه به زن تعلق پیدا می‌کند.
مقدس خاطرنشان کرد: در طلاق دائم امکان رجوع کردن وجود ندارد، ولی در برخی از موارد این طلاق مثل خلع و مبارات، در صورتی که زن رجوع کند و با توجه به مهریه‌ای که بخشیده است مرد نیز می‌تواند رجوع کند، ولی درسایر موارد طلاق دائم امکان رجوع کردن نیست. طلاق دائم مثل دختری که به سن 9 سال نرسیده و مرد می‌خواهد دختر را طلاق دهد. در دین، ازدواج در 9 سالگی مانعی ندارد، ولی فقط محرمیت مطرح است. اگر قبل از 9 سال طلاق داده شود امکان رجوع وجود ندارد. طلاق دادن زنانی که به یائسگی رسیده‌اند نیز یکی از طلاق‌های دائم است.
مقدس تصریح کرد: در بعضی موارد که زن سه مرتبه طلاق داده می‌شود، مرد بعد از طلاق سوم نمی‌تواند رجوع کند، مگر اینکه زن با شخصی دیگر ازدواج دائم کند و طلاق بگیرد، باز مرد اول می‌تواند دوباره رجوع کند. در مواردی که مرد قبل از هم بستر شدن با زن، زن را طلاق بدهد مثلاً در دوران عقد، زن طلاقش را بگیرد، در این شرایط مرد نمی‌تواند رجوع داشته باشد، زیرا طلاق دائم است.
وی بیان کرد: طلاق خلع و مبارات یکی از انواع طلاق دائم است، زمانی که زن از مرد متنفر و منزجر است و زندگی برای او امکان‌پذیر نیست، طلاق انجام می‌شود و اگر زن مهریه‌اش را ببخشد و مرد زن را طلاق بدهد، طلاق خلع صورت می‎گیرد. اگر زن در ایام عده رجوع کند و پشیمان شود مرد نیز می‌تواند رجوع کند، یعنی بدون اینکه صیغه خوانده شود، همین قدر که زن به مهریه‌اش مراجعه کند مرد نیزمی‌تواند به ازدواج رجوع کند.
این استاد حوزه افزود: تفاوت طلاق خلع و مبارات این است که در مبارات دو طرف از هم ناراحت هستتند و هیچ کدام یک دیگر را نمی‌خواهند، ولی در طلاق خلع، زن از مرد متنفر است، اما مرد نمی‌خواهد زن را طلاق دهد، ولی زن به طلاق اصرار دارد. در طلاق خلع، زن می‌تواند بیشتر از مهریه ببخشد، ولی در طلاق مبارات مرد نمی‌تواند بیشتر از مهریه دریافت کند و بعضی از علما احتیاط می‌کنند که مقداری کم‌تر از مهریه دریافت شود.
مقدس بیان کرد: در قرآن کریم بیان شده اگر بین زن و شوهراختلاف و کدورتی ایجاد شد، تلاش کنند که با هم کنار بیایند و حتی یک حکم از طرف زن و یک حکم از طرف مرد تعیین شوند و با زن و شوهر صحبت کنند، اگر دو طرف قصد اصلاح داشته باشند، خداوند کمک می‌کند که صلح برقرار شود. در ازدواج خداوند شرایط را آسان کرده و نیازی به شاهد نیست، ولی در طلاق شرایط سخت‌تر است و حکم‌ها باید صحبت و پا درمیانی کنند و زن نیز باید پاک باشد و در محضر دو شاهد عادل طلاق انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: در قرآن آمده که اگر دو مرتبه بین زن و مرد طلاق صورت گیرد در مرتبه سوم مرد اگر رجوع کرد به خوبی با زن رفتار و یا با نیکی مهریه زن را پرداخت کند و هدیه ‌ای هم به زن بدهد و سپس طلاق منعقد شود. زن و مرد می‌توانند از هم جدا شوند ولی مثل افراد معمولی با هم برخورد کنند و کدورتی میانشان نباشد.
انتهای پیام

captcha