توحید، نخستین پیام جهانی انقلاب است/ ناهماهنگی علم سکولار با فطرت
کد خبر: 3788471
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹
آیت‌الله جوادی آملی:

توحید، نخستین پیام جهانی انقلاب است/ ناهماهنگی علم سکولار با فطرت

گروه سیاست و اقتصاد ــ مفسر قرآن کریم با بیان اینکه علم سکولار با فطرت انسان سازگار نیست تاکید کرد: بر خلاف برداشتی که ما داریم عدل نخستین پیام جهانی انقلاب نیست بلکه اولین پیام جهانی ما توحید است.

توحید، نخستین پیام جهانی انقلاب است/ ناهماهنگی علم سکولار با فطرتبه گزارش ایکنا، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی امروز 18 بهمن در پیامی تصویری به مراسم اختتامیه نمایشگاه تخصصی گفتمان علمی انقلاب اسلامی در قم گفـت: توقعی که انقلاب و شهدا از ما دارند توقع جهانی است؛ مکتب ما هم جهانی است و راه آن نیز باز است زیرا مطلب و زبان اسلام، جهانی است.

وی افزود: ما خیال می‌کنیم مطلب جهانی ما عدل است در حالی که عدل، جهانی نیست و کوچکتر از آن است که ثابت کند جهانی است؛ کسی در کره زمین نیست که عدل را نفهمد و دوست نداشته باشد ولی همه مشکلات در معنای عدل است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه معنای عدل قراردادن اشیاء در جای خود است تصریح کرد: سکولارها می‌گویند جای اشیاء را ما معین می‌کنیم و ما می‌گوئیم جای اشیاء را اشیاءآفرین باید تعیین کند بنابراین اولین حرف جهانی ما توحید است و نه عدل.

آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه به برکت این انقلاب و خون شهدا کشور ما طیب و پاک شد اظهارکرد: کاری که شهدا کردند باران و اقیانوس نمی‌توانستند انجام دهند زیرا آلودگی استکبار و گناه را تنها خون شهدا می‌تواند پاک کند؛ ستم‌پذیری را خون پاک می‌کند و وقتی کشوری پاک و طیب شد باید بعد از آن باغبانی کنیم بنابراین حرف ما باید جهانی باشد و جهانی شدن نیازمند مطلب و زبان مشترک است.

این مفسر قرآن با بیان اینکه مطلب جهانی، توحید و معاد و نبوت است و عدل زیرمجموعه آن است تصریح کرد: حرف اگر جهانی و عقلی نباشد در خاورمیانه و کشور دفن می‌شود؛ بنابراین ما اگر بخواهیم روی پای خود بایستیم و حرف جهانی بزنیم باید تفسیر و فقه و اصولمان درسی باشد.

وی با بیان اینکه انقلاب باید پیام خون شهدا را به جهان برساند افزود: اگر خداوند ما را با لوح نانوشته خلق کرده بود هر علمی در حوزه و دانشگاه می توانستیم فرا بگیریم ولی وقتی لوح ما که فطرت است میزبان و صاحبخانه‌ای است که فقط مهمان خوب می‌پذیرد بنابراین مجاز نیستیم که هر علمی بخوانیم.

این مرجع تقلید تاکید کرد: علوم سکولار مهمان ناخوانده برای صاحبخانه فطرت است لذا این مهمان ناخوانده با صاحبخانه نمی‌سازد ولی همراهی و هماهنگی میزبان و مهمان در این کشور انقلابی که به برکت خون شهدا پاک شده، شدنی است.

وی در خاتمه تاکید کرد: باید قم را نجف ثانی بلکه اضعاف مضاعف قرار دهیم و از خدا می‌خواهیم رهبر و مراجع و دنیا و آخرت ما در سایه ولی زمان حفظ شود تا امانت را به صاحب اصلی آن برسانیم.

یادآور می شود این نمایشگاه از 15 بهمن ماه تا امروز در ساختمان غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم بر روی علاقه‌مندان گشوده شده بود و در این نمایشگاه آثار علمی 12 مرکز حوزوی در زمینه علوم انسانی نمایش داده شد.

انتهای پیام

captcha