عوامل هشت‌گانه توفیق نظام در برابر توطئه‌ها طی چهار دهه گذشته/ روز 22 بهمن همه سلیقه‌ها می‌آیند
کد خبر: 3788642
تاریخ انتشار : ۱۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۸
خطیب جمعه تهران تشریح کرد:

عوامل هشت‌گانه توفیق نظام در برابر توطئه‌ها طی چهار دهه گذشته/ روز 22 بهمن همه سلیقه‌ها می‌آیند

گروه سیاسی ــ حجت‎الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه تهران، خدایی بودن پایه‌های انقلاب، اطاعت از ولایت فقیه، بصیرت، حضور مردم، مقاومت، نفرت از استکبار، مقاومت در برابر مشکلات و وحدت و همدلی را عوامل هشت‌گانه توفیق نظام مقدس جمهوری اسلامی طی چهار دهه گذشته در برابر توطئه‌ها و دشمنی‌ها بیان کرد.

به گزارش ایکنا؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیداحمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران در ابتدا از رهبر معظم انقلاب به خاطر اینکه حدود 50 هزار نفر را مشمول عفو رأفت نظام اسلامی به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار دادند تشکر کرد.
وی ادامه داد: امیدواریم این افراد با بازگشت به زندگی و اجتماع، شکرشان را زندگی پاکیزه و دور از تخلف قرار دهند. از قوه قضائیه هم برای فراهم کردن زمینه این کار تشکر می‌کنیم.

خاتمی اظهار کرد: رهبر مجاهد حزب الله لبنان سخنرانی جانانه‌ای در رابطه با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایراد کرد که جمله جمله آن بصیرت بود و ما از وی تشکر می‌کنیم و از خداوند می‌خواهیم سایه این عزیز بر مقاومت لبنان و عرصه بصیرت‌افزایی مستدام باشد.

خطیب جمعه تهران برای نکته سوم به خبر رونمایی از موشک بالستیک «دزفول» با برد هزار کیلومتر اشاره کرد و گفت: این موشک در راستای سیاست بازدارندگی به منزله سیاست دفاعی نظام اسلامی است. نظام در زمینه دفاع از خودش مصمم است و هیچ ملاحظه‌ای ندارد. کمترین پیام این رونمایی این است که اگر دشمنان بخواهند کمترین تعرضی به نظام اسلامی بکنند این موشک‌ها مثل صاعقه بر سرشان فرود خواهد آمد.

وی ابرازکرد: همچنین 19 بهمن سالروز رژه قهرمانان همافر نیروی هوایی در نزد امام(ره) بود؛ عزیزانی که ان روزها را دیدند آن روز لمس کردند که با این رژه کمر طاغوت شکست و دیگر طاغوت مرگش را به چشمش دید. از آن پس هم نیروهای مسلح ما؛ ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی، بازوی پرتوان امام این ملت و مردم هستند و با تمام قوا از نظام اسلامی پاسداری می‌کنند.

خاتمی در ادامه درباره موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: در این رابطه فقط یک سؤال و یک جواب را بیان می‌کنم. طاغوتی‌ها وقتی 40 سال پیش داشتند می‌رفتند، گفتند 6 ماه یا یکسال دیگر برمی‌گردیم. اما 40 سال است که خمیازه برگشتن را می‌کند. آن‌هایی که مردند این آرزو را به گور بردند و آنهایی که هم زنده‌اند این آرزو را به گور می‌برند.

وی افزود: از سال گذشته هم برخی مسئولان حقیر حقیر و بی‌ارزش امریکا گفتند نمی‌گذاریم ایران چهلمین سالگرد پیروزی انقلابش را جشن بگیرد. به کوری چشم انها در حال گرامیداشت هستیم؛ هم فاطمیه را در اوج و شکوه برگزار می‌کنیم و هم مردم فجر فاطمی را با شکوه برگزار می‌کنند. اسم این جز ناکام شدن نیست.

خاتمی در پاسخ به دلایل ناکامی طاغوتی‌ها و امریکایی‌ها گفت: جواب این سؤال چراغ راه آینده است و نشان می‌دهد عامل موفقیت چهل ساله ما چه بود و برای حفظ این انقلاب این عوامل را باید حفظ کرد که هشت عامل است.

خطیب جمعه تهران در تشرح این عوامل گفت: عامل اول این بود که این انقلاب خدایی بود؛ رهبری، مردم و شعارها خدایی و الهی بودند و با انگیزه‌های خدایی وارد میدان شدند. در این 40 سال هر جا خدایی گام برداشته شد پیروز شدیم و هر جا این عنصر کمرنگ شد آنجا نقطه آسیب است، لذا مسئولان و مردم برای خدا عمل کنند. از تریبون نماز جمعه به شما قول می‌دهم در این صورت دشمن هیچ غلطی نخواهد توانست بکند.

وی درباره عامل دوم به اطاعت از ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: شما مردم چهل سال از امام (ره) و مقام معظم رهبری با زبان قال و حال خود گفتید «از تو به یک اشاره از ما به سر دویدن» و فقط شعار هم ندادید عمل کردید. امام(ره) هخ فرمودند که پشتیبان ولایت فقیه باشید تا کشور آسیب نبیند و کشور هم آسیب ندید. همین عنصر، موفقیت چهل سال‌های دیگر را رقم خواهد زد.

خاتمی اظهار کرد: عامل سوم، بصیرت است. برای بصیرت مردم ایران دو نکته را بیان می‌کنم؛ صدام دیوانه گفت سه روزه تهران را می‌گیریم اما مردم بابصیرت با تمام جان وارد میدان شدند و بیش از 200 هزار شهید برای دفاع از میهن اسلامی تقدیم کردند. این مقاومت یعنی بصیرت. در فتنه 88 هم مردم فهمیدند که قصه، قصه دعوای ریاست جمهوری نیست و قصه براندازی نظام است و حماسه 9 دی 88 افریده شد که قابل مقایسه با راهپیمایی سال پیروزی انقلاب بود که همه به صحنه امده بودند و برای این‌که سوء استفاده‌ای هم نشود فقط عکس امام و رهبری آورده شد. شما فهمیدید در اردوگاهی که فتنه‌گران تشکیل دادند اوباما، رئیس رژیم صهیونیستی و گروه‌‌های معاند با انقلاب و نظام هستند و با بصیرت خود چشم فتنه را کور کردید. این بصیرت چله‌های دگر انقلاب را هم رقم می‌زند.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: حضور عامل چهارم موفقیت انقلاب است. هر جا که انقلاب نیاز داشت، اعم از انتخابات و راهپیمایی‌ها، آمدید. به ویژه این راهپیمایی‌ها را دست کم نگیرید. این‌ها یک عملیات سیاسی بزرگ در طول این چهل سال بوده و به خصوص امسال. امسال دشمنان می‌خواهند ببینند با این همه فشار اقتصادی که وارد کردند باز هم مردم می‌آیند یا نمی‌آیند. به کوری چشم آنها باشکوه‌ترین راهپیمایی چهل ساله رقم خواهد خورد.

خاتمی مقاومت را عامل پنجم موفقیت دانست و گفت: آموزگار و شریف امامی نخست وزیر شدند اما دیدند حریف مردم نمی‌شوند و بعد سراغ حکومت نظامی رفتند ولی مردم گفتند «ما می‌گیم شاه نمی‌خوایم نخست‌وزیر عوض میشه» و این یعنی مقاومت. مردم آنقدر «مرگ بر شاه» گفتند تا شاه مرد. مقاومت جواب می‌دهد و از مذاکره آبی گرم نشده، نمی‌شود و نخواهد شد. آن‌ها می‌خواهند شما را خسته نشان دهند اما به یاری خداوند شما ملتی هستید که خسته نشدید ولی دشمنانتان را خسته خواهید کرد.

وی افزود: نفرت از استکبار ششمین عامل تداوم انقلاب بوده است. مرگ بر شاه و مرگ بر امریکا، نفرت از استکبار است. این متن قرآن است. مسئولان و همه باور کنند که نه امریکا و نه اروپا خیرخواه شما نیستند و طبق آیه قرآن سختی شما را می‌خواهند و می‌خواهند مدام مشکل داشته باشید. اروپا و امریکا سرو ته یک کرباس هستند. نمی‌گویم دیپلماسی ما مذاکره و کارهای دیپلمکاتیک را نداشته باشند، اما به یک آب‌نبات تلخ اروپایی‌ها قانع نباشید. این همان سیاست نفت در برابر غذاست که تحقیر یک ملت است.

خاتمی اظهار کرد: یکی از مقامات اروپایی هم گفته است این به شرط اجرای FATF از سوی ایران است. این چه به ربطی به ما دارد. این تصمیم مردم ماست. مسئولان وزارت خارجه هم خوب جواب دادند که ربطی به شما فضول‌ها ندارد. مجمع تشخیص مصلحت در این رابطه تصمیم می‌گیرد نه تحت فشار. سروران مسئول شما از این ملت هستید و مقام معظم رهبری شما را امین دانسته است. این امانتداری را حفظ کنید و نگذارید این ملت بزرگ ذلیل شود. این ملت بزرگ عزیز است و به فضل خدا عزیز خواهد ماند.

خطیب جمعه تهران هفتمین عامل را مقاومت در برابر مشکلات بیان کرد و گفت: نمی‌شود از مشکل گرانی افسارگسیخته صحبت نکرد. مردم مقاومت کرده و می‌کنند اما این چهار شرط دارد؛ مدیریت جهادی می‌تواند جلوی این گرانی‌ها را بگیرد. نظارت دقیق بر قیمت‌ها، برخورد قاطع با مفسدان و متخلفان و تحمل و صبر انقلابی. الان اوج قیمت‌هاست اما پس از اوج این گرانی‌ها در سراشیبی سقوط می‌افتد.

خاتمی وحدت و همدلی را هشتمین مؤلفه موفقیت انقلاب دانست و گفت: در این چهل سال در مسائل کلان سیاسی کشور این وحدت وجود داشته است مانند حفظ نظام، قانون اساسی و دفاع از نظام اسلامی. روز 22 بهمن هم همه سلیقه‌ها می‌آیند. اختلاف سلیقه همیشه بوده و این ویژگی جامعه آزاد است، اما دو مطلب را صاحبان سلایق داشته باشند. اول اینکه مرزبندی با دشمن داشته باشند و دوم اینکه گویش و رفتارشان عصبانی و خشمگینانه نباشد و در مقابل دشمن و امریکا هر چه می‌خواهید فریاد بزنید اما دوست صمیمی شما که سلیقه دیگری دارد امریکا که نیست در برابرش اخم می‌کنید و با عصبانیت سخن می‌گویی. عنصر وحدت آینده انقلاب را رقم می‌زند.

بنابراین گزارش خطیب جمعه تهران در خطبه با تسلیت سالروز شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) گفت: فاطمه (س) کیست؟ امام کاظم(ع) در یک روایت صحیح‌السند می‌فرمایند: «فاطمه، صدیقه بود و شهیده». صدیقه از ریشه صدق اتیعنی راستگو. اما صدیقه بالاتر از راستگوست؛ یعنی نه گفتارش غیرصادقانه است نه رفتارش. قرآن دو پیامبر را به این صفت می‌ستاید؛ حضرت ابراهیم(ع) (سوره مریم، آیه 41) و حضرت ادریس(ع) (سوره مریم، آیه 56). حضرت مریم(س) هم در قران صدیقه نامیده شده است(سوره مائده، آیه 75).

وی افزود: مقام صدیقین از نگاه قرآن بعد از انبیا است(سوره نسا، آیه 69). این مقام والا یعنی کسی که تجلی صداقت در ایمان و دین است. امام کاظم(ع) مادرشان را این چنین می‌ستایند. اگر اسلام را در قالب یک انسان می‌خواهید ببینید به فاطمه(س) نگاه کنید. در عرصه ارتباط باخدا، فاطمه آن چنان است که غضب و رضای او غضب و رضای الهی است. نماز فاطمه(س) نماز دیگری است و برای آسمانیان درخشندگی دارد.

خاتمی ادامه داد: در عرصه دگردوستی هم فاطمه(س) بی‌نظیر است. امام حسن(ع) می‌فرمایند مادرم فاطمه(س) تا صبح عبادت کرد و مدام این و آن را دعا می‌کرد. به مادرم گفتم چرا برای خودتان دعا نمی‌کنید که فرمود اول همسایه بعد خود. ایثار فاطمه(س) هم بی‌نظیر است که سه روز به همراه اهل خانه روزه گرفت و در هنگام افطار، غدای خود را به یتیم، مسکین و اسیر دادند و با آب در این سه روز افطار کردند.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: در عرصه سیاسی هم زندگی فاطمه(س) 75 یا 95 روز پس از رحلت پیامبر(ص) تنها به یک کلمه گذشت و آن هم دفاع از ولایت بود و تنها دغدغه‌اش آن بود که آن‌که پیامبر(ص) می‌خواست ولی بشود و فرمود از پیامبر(ص) شنیدم که گفت علی(ع) بهترین جانشین بعد از من است. در سخن دیگر بارها فرمود که چه شد که غدیر خم را فراموش کردید و به بیراهه رفتید. گفت دیدم که پیامبر(ص) دست علی(ع) را گرفت و فرمود علی با قرآن است و قرآن با علی. حرکت در مسیر قرآن یعنی همراهی با امام علی(ع).

وی در پایان خطبه اول اظهار کرد: حضرت فاطمه (س) به مرگ طبیعی فوت نکرد بلکه در راه خدا به شهادت رسید؛ شهادتی جانگداز در 18 سالگی. اگر بپرسید سخت‌ترین شب‌های عمر علی(ع) چه شبی بود هیچ شبی برای او به سختی شب تدفین حضرت فاطمه(س)، دختر 18 ساله پیامبر(ص) با پهلوهای شکسته نبود.

گزارش از مهدی مخبری

انتهای پیام

captcha