دیوار مسابقات فعالان قرآنی را به حاشیه رانده است
کد خبر: 3789843
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
قاری کشوری انتقاد کرد؛

دیوار مسابقات فعالان قرآنی را به حاشیه رانده است

کانون خبرنگاران نبأ ــ متأسفانه برخی از فعالان قرآنی آلوده مسابقات می‌شوند. برای مثال یکی از اشکالات تلاوت مسابقه‌ای است؛ به خاطر اصولی که باید در رقابت رعایت شود، ممکن است قرآن به حق ادا نشود. دیوار مسابقات قرآنی کشور، قاریان و حافظان را به حاشیه رانده‌اند؛ تا جایی که بسیاری از قاریان خوش‌صدا و مستعد خانه‌نشین شده‌اند.

حمید رحیمی، قاری ممتاز کشوری و دارای مدرک کارشناسی حقوق قضایی است. وی متولد سال ۱۳۵۵ و به مدت ۲۳ سال است که با آموزش قرآن کریم در آستان مقدس امامزاده عقیل(ع) اسلامشهر و سایر نقاط استان تهران، سعی در پرورش فرزندانی قرآنی و آشنا به معارف الهی دارد.
این قاری قرآن پدر و مادر خود را اولین استادانش در فراگیری قرآن می‌داند و بعدها در امر آموزش از محضر استادانی همچون امیر درستکار، محسن خدام‌حسینی، احمد ابوالقاسمی، محمدرضا ابوالقاسمی، خلیل دل‌پاک و داود جعفری بهره‌مند شد. او مقطع صداسازی را نیز نزد هادی آرزم، سرپرست گروه تواشیح اهل بیت(ع)، سپری کرد و به عضویت این گروه درآمد.
حمید رحیمی در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ درباره وضعیت آموزش قرآن به‌ ویژه در شهرستان اسلامشهر گفت: با توجه به هجمه دشمنان و جنگ نرمی که شاهد آن هستیم، برای فاصله گرفتن جوانان از اسلام و قرآن تلاش‌های زیادی می‌شود که در این راستا باید با برنامه‌ریزی صحیح و آموزش‌های لازم در ترویج فرهنگ قرآنی کوشا باشیم.

مصاحبه رشیدی///
وی با اشاره به کاهش برگزاری محافل و برنامه‌های قرآنی و فاصله گرفتن جوانان از این دست جلسات، بیان کرد: علاوه بر بحث بودجه قرآنی که در سال 97 با کاهش چشم‌گیری مواجه شد، نباید نقش سازمان‌های مربوطه را نادیده گرفت که در این میان آموزش و پرورش نقش مهمی در امر آموزش و تربیت نسلی قرآنی دارد، اما متأسفانه آن طور که باید این نهاد در این بخش چندان موفق عمل نکرده است.

آموزش قرآن در مدارس و چالش فقدان تخصص معلمان
او با اشاره به تدریس قرآن در مدارس از سوی معلمانی که تخصص لازم ندارند، اظهار کرد: چه خوب است که در امر تدریس قرآن در مدارس از افرادی بهره‌گیری شود که در جلسات قرآن و زیر نظر استادان متخصص آموزش دیده‌اند و از دانش کافی برخوردارند؛ متأسفانه گاهی اوقات شاهدیم معلمانی که در مدارس قرآن را تدریس می‌کنند، هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و حتی در روخوانی این کتاب آسمانی نیز مشکل دارند.
رحیمی با اشاره به نخبه‌پروری ‌قرآنی با استعدادیابی دانش‌آموزان مدارس و قرآن‌آموزان در جلسات، گفت: پیشنهاد می‌شودذمسئولان آموزش و پرورش از بین دانش‌آموزان، افرادی که هوش موسیقیایی بالا دارند، برای آموزش‌های تخصصی قرآن انتخاب و از این طریق نخبه‌های قرآنی پرورش داده شوند. در واقع کشف هوش موسیقیایی افراد و نوع صدا به چگونگی آموزش‌ها و استفاده از سبک استادان کمک می‌کند.

کاهش جلسات سنتی آموزش قرآن
وی از مساجد به‌‌ منزله پایگاهی برای تربیت و رشد نوجوانان و جوانان یاد کرد و افزود: در حال حاضر مساجد صرفاً تبدیل به مکان برگزاری مراسم ختم و نماز جماعت شده است. از ظرفیت‌های بالقوه‌ای به‌ ویژه در میان نسل جوان برخورداریم که در اجرای برنامه‌های مختلف می‌توان از آنها بهره‌مند شد، اما متأسفانه مسئولان امور مساجد حاضر به همکاری با این نیروهای خودجوش نیستند.
رحیمی با اشاره به کاهش جلسات سنتی قرآنی، گفت: بی‌توجهی و حمایت مسئولان از جلسات قرآن آسیب دیگری است که موجب عدم تشویق نوجوانان به آموزش قرآن می‌شود.
این قاری قرآن اظهار کرد: الگوسازی قرآنی در سریال‌ها نیز در ترویج فرهنگ قرآنی مؤثر است. بهتر است در فیلم‌ها شرکت در جلسات قرآن بسیار پررنگ به نمایش گذاشته شود؛ برای مثال برنامه هفتگی یکی از نقش‌های اول یا دوم یک مجموعه نمایشی (با توجه به نوع فیلم‌نامه) شرکت در جلسات قرآن باشد.
وی درباره جذاب‌تر کردن فعالیت‌های قرآنی، گفت: بهتر است جلسات آموزش قرآن با یک سری برنامه‌های فرهنگی و تفریحی همراه باشد که از جمله می‌توان به برگزاری مسابقات و اعطای هدایای قرآنی، برگزاری اردوهای زیارتی ــ تفریحی و... اشاره کرد.

آسیب‌های برگزاری مسابقات قرآن
رحیمی همچنین با اشاره به آسیب‌های برگزاری مسابقات قرآن، بیان کرد: متأسفانه برخی از فعالان قرآنی آلوده مسابقات قرآنی می‌شوند. برای مثال یکی از اشکالات تلاوت مسابقه‌ای است؛ به خاطر اصولی که باید در رقابت رعایت شود، ممکن است قرآن به حق ادا نشود. دیوار مسابقات قرآنی کشور، قاریان قرآن را به حاشیه برده تا جایی که بسیاری از قاریان خوش‌صدا و مستعد خانه‌نشین شده‌اند.

مصاحبه رشیدی///
این مربی قرآن ادامه داد: متأسفانه در کشور ما فعالان قرآنی به واسطه حضور در مسابقات مشهور و در بین مردم عزیز می‌شوند؛ درحالی‌که در کشوری همچون مصر استادانی بزرگی چون منشاوی، عبدالباسط، عبدالفتاح شعشاعی، شیخ‌مصطفی اسماعیل، احمد احمد نعینع و... به واسطه قرائت زیبا، مورد پسند قرار می‌گیرند و مردم دوستشان دارند.
وی افزود: این امر را در جامعه مداحان کشور نیز می‌توان مشاهده کرد؛ در ایران مسابقاتی ویژه مداحان برگزار نمی‌شود و هیچ‌یک از مداحان سرشناس کشور به واسطه حضور در مسابقات مشهور نمی‌شوند، اما تعدادی از آنها که برای رضای خداوند قدم در راه اهل بیت(ع) گذاشته‌اند، به دلیل سبک مداحی و صدای زیبا در بین مردم بسیار مورد احترام هستند.

رحیمی از جشنواره تلاوت‌های مجلسی به میزبانی حسینیه صاحب‌الزمان‌(عج) در محله مولوی، که به همت استاد داود جعفری برگزار شد، به منزله کاری ماندگار یاد کرد و گفت: در این مراسم از قاریانی در سراسر کشور، که در حوزه تلاوت‌های مجلسی فعالیت داشتند، دعوت شد. قاریان حاضر در جلسه که ممکن بود گمنام هم باشند مورد تأیید قرار گرفتند، چراکه دغدغه رعایت علم تجوید، صوت و لحن را نداشتند و فقط با توجه به حس و حالی که به برکت قرآن به آن دست یافته بودند، قرائت خود را انجام دادند و این قدم مبارک از جلسات قرآن بلند شد و خیزش پیدا کرد و نهایتاً چند دوره فینال در همان دوره در آن حسینیه برگزار شد.
وی با استناد به فرمایشات مقام معظم رهبری در مراسم افطاری ماه مبارک رمضان امسال، اظهار کرد: لازم است قاری قرآن بالای منبر برود، روی کرسی جایگاه بنشیند، قرآن بخواند و مردم فقط گوش بدهند و لذت ببرند.
رحیمی، در پایان این گفت‌و‌گو مردم را تشنه فراگیری آموزه‌های قرآن توصیف کرد و گفت: مردم تشنگی به فراگیری قرآن را از اهل بیت(ع)، امام راحل، شهدا و عشقی که مقام معظم رهبری به قرآن دارند به ارث برده‌اند و ان‌شاءالله نسل به نسل به انقلاب حضرت مهدی‌(عج) برسد و شاهد روزی باشیم که قرآن کریم به معنای واقعی در قلوب، کلام، قلم و قدم همه ما تأثیرگذار باشد. در پایان از خبرگزاری ایکنا تشکر و قدردانی می‌کنم.
حسین رشیدی
انتهای پیام

captcha