نابودی تروریسم در شرق کشور نیازمند مذاکره با دولت پاکستان است
کد خبر: 3790676
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

نابودی تروریسم در شرق کشور نیازمند مذاکره با دولت پاکستان است

گروه سیاست و اقتصاد ــ مدرس دانشگاه گفت: بیشتر تحرکات تروریستی در سیستان و بلوچستان از داخل خاک پاکستان هدایت می‌شود و ما برای حل این مسئله باید با دولت پاکستان وارد مذاکره شویم.

تحرکات تروریستی در پاکستان باید کنترل شونداحمد بخشایش‌اردستانی، نماینده سابق مجلس و مدرس دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به حمله تروریستی به اتوبوس حامل نیروهای لشکر 14 امام حسین(ع) در سیستان و بلوچستان اظهار کرد: حوادث تروریستی بیشتر در شرق کشور اتفاق می‌افتد؛ چرا که برخی از اهل سنت با آن طرف مرزها ارتباط داشته و گاهی متأثر از آنجا هستند، علاوه بر این، مناطق سنی‌نشین به اندازه مناطق مرکزی کشور پیشرفته و توسعه یافته نیستند.
وی ادامه داد: برخی کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و امارات در این کار دخالت می‌کنند. البته گروه‌های تروریستی سعی دارند به مناطق دیگر کشور مانند اصفهان و تهران نیز نفوذ کرده و قدرت‌نمایی کنند، ولی چون در این مناطق امنیت به نسبت بیشتر است، موفق به انجام چنین کاری نمی‌شوند.

دشمن به دنبال ناامن جلوه دادن ایران است
این نماینده اسبق مجلس با بیان اینکه ریشه این ترورها به خارج از کشور و سازمان‌هایی مانند CIA، کشورهای آمریکا، اسرائیل، برخی از کشورهای منطقه و تا حدودی پاکستان برمی‌گردد، افزود: دشمنان می‌خواهند ایران را ناامن نشان داده و ما را مجبور کنند با نظام بین‌الملل همکاری کرده و امنیت را برقرار کنیم، ولی ایران اذعان دارد که این آمریکایی‌ها و سعودی‌ها هستند که از چنین ترورهایی حمایت می‌کنند.
بخشایش اردستانی خاطرنشان کرد: در رابطه با ترورها و جلوگیری از انجام آنها دستگاه‌های امنیتی و نظامی مانند وزارت اطلاعات و حفاظت اطلاعات سپاه و ناجا مسئول هستند. در این رابطه بهتر است که هماهنگی‌های بیشتری میان وزارت اطلاعات و اطلاعات سپاه برقرار شود.
وی گفت: باید توجه داشته باشیم که اگر در سوریه و عراق به جنگ تروریست‌ها نمی‌رفتیم، باید در داخل کشور با آنها مقابله می‌کردیم، همان‌طور که بوش پدر به پسرش گفت به جای مقابله با تروریست‌ها در خاک آمریکا، در خاورمیانه و عراق این کار را انجام می‌دهیم.
این مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه بیشتر تحرکات تروریستی در سیستان و بلوچستان از داخل خاک پاکستان هدایت می‌شود و ما باید برای حل مشکل ترور با این کشور همکاری کنیم، تصریح کرد: در پاکستان مقداری ناهماهنگی وجود داشته و معلوم نیست سازمان اطلاعات این کشور تا چه حد از دولتشان پیروی می‌کند و پاکستان نیز متأثر از آمریکا و اسرائیل باشد. از طرف دیگر، اتفاقاتی مانند ترور تنها در مرزهای شرقی پاکستان به وقوع پیوسته و در مرزهای شمالی و غربی چنین مواردی وجود ندارد. معنی این مسئله می‌تواند این باشد که میان سازمان اطلاعات پاکستان با سازمان اطلاعات عربستان ارتباطی مخفی و نزدیک وجود دارد.

فشار بر دولت پاکستان افزایش یابد
وی اضافه کرد: مقامات کشور همواره با مقامات پاکستانی در ارتباط هستند تا بتوانند مسئله تحرکات تروریستی را حل کنند، ولی کنترل این مسئله تا حدودی مشکل است، مانند زمانی که در دهه شصت ترورهای زیادی در ایران اتفاق می‌افتاد. از آنجایی که تحرکات تروریست‌ها در شرق کشور پشت سر هم اتفاق می‌افتد، می‌توان نتیجه گرفت که این مسئله اتفاقی نیست و مطمئنا مسائلی در پشت پرده وجود دارد.
بخشایش اردستانی تأکید کرد: وزارت خارجه باید با پاکستان مذاکره کرده و فشار را بر دولت این کشور افزایش دهد تا نیروهای اطلاعات پاکستان کنترل بیشتری بر گروه‌های تروریستی اعمال کنند، البته این گروه‌ها همواره میان افغانستان و پاکستان در حال جابجایی هستند.
وی خاطرنشان کرد: در واکنش به حمله تروریستی اخیر، باید پاسخی قاطع به گروه‌هایی مانند داعش و النصره در سوریه داد تا نشان دهیم نباید امنیت کشور ما را به مخاطره اندازند. از طرف دیگر، مثلاً حزب‌الله لبنان می‌تواند علیه اسرائیل اقدامی انجام داده و انصارالله یمن در باب‌المندب کشتی‌های جنگی یا پالایشگاه‌ها را مورد تعرض قرار دهد. در واقع باید پاسخی بی‌رحمانه به اقدامات بی‌رحمانه دشمنان نشان داد.
انتهای پیام

captcha