برگزاری همایش ملی «میثاق علوی»/آیین جایزه جهانی امام علی(ع) سال آینده برگزار می شود
کد خبر: 3790910
تاریخ انتشار : ۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹

برگزاری همایش ملی «میثاق علوی»/آیین جایزه جهانی امام علی(ع) سال آینده برگزار می شود

معتضدیان با اعلام برگزاری چهارمین همایش «میثاق علوی» در نیمه اسفند ماه، گفت: جایزه جهانی امام علی(ع) به منظور ایجاد گنجینه برترین پژوهش های علمی درباره مولای متقیان(ع)، سال آینده به امام علی پژوهان اعطا می شود.

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: «محمدعلی معتضدیان» با اعلام برگزاری چهارمین همایش «میثاق علوی»، اظهار کرد: این همایش برای نخستین بار در سطح ملی و با همکاری مرکز تحقیقات امام علی(ع)، و چند حوزه علمیه خواهران که در صدر آنها حوزه حضرت زینب سلام الله علیها قرار دارد، 15 اسفندماه برگزار می شود.

معاون اجرایی همایش ملی «میثاق علوی» درباره محورهای اصلی این دوره از همایش، گفت: «پایبندی اعضای خانواده به حقوق متقابل و نقش آن در تحقق سبک زندگی اسلامی» محور اصلی این همایش است که برای آن زیرمحورهایی تعریف شده و کوشیده ایم تا از طریق آنها راهکارهای رسیدن به این سبک و پیاده کردن اش در جامعه را استخراج کنیم.

وی با ابراز خرسندی از  استقبال صورت گرفته از این همایش، بیان کرد: علی رغم آنکه این نخستین تجربه برگزاری همایش در سطح ملی است اما نزدیک به 140 مقاله از سراسر کشور به دبیرخانه همایش ارسال شده که بعد از دسته بندی و پالایش، حدود 100 اثر که مرتبط و نزدیک به موضوع همایش بوده در اختیار هیئت داوران قرار گرفته است و اکنون در حال داوری شدن هستند.

معتضدیان با ابراز امیدواری از اعلام نتایج داوری آثار تا پایان هفته جاری، تصریح کرد: آثار برتر همزمان با بخش نخست همایش که صبح روز پانزدهم اسفند ماه برگزار می شود، معرفی و تقدیر می شوند و نیز مختصری از آنها ارائه می شود.

وی درباره برنامه های بخش عصرگاهی همایش «میثاق علوی» بیان کرد: برای این بخش سه پنل تخصصی پیش بینی شده است که علاوه بر مباحث کارشناسانه درباره محور کلی همایش، آثاری که موفق به رتبه های دوم و سوم شده اند نیز در آنها ارائه و نقد و بررسی می شود.

معاون اجرایی همایش ملی «میثاق علوی» درباره تعداد آثار برگزیده این همایش، ابراز کرد: هنوز تعداد را تعیین نکرده ایم چراکه مقالاتی که بتوانند نصاب امتیازِ پیش بینی شده برای داوری را دریافت کنند، به عنوان برگزیده معرفی و تقدیر می شوند.

وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات امام علی(ع) به عنوان تنها مرکز آکادمیک با نظارت وزارت علوم در این باره، به صورت علمی درباره امیرالمومنین(ع) فعالیت پژوهش انجام می دهد که برگزاری این همایش و نیز کنگره های بین المللی را با این هدف برنامه ریزی کرده است.

معتضدیان با بیان اینکه هنوز درباره مدعوین این همایش به جمع بندی نرسیده ایم، گفت: یکی از برنامه های اصلی دبیرخانه و شورای سیاستگذاری همایش، این است که مقالات برگزیده را منتشر کند؛ در این راستا چکیده مقالات برگزیده هم آماده و همزمان با روز همایش توزیع می شود.

وی با اشاره به دیگر افق های کاری پیش بینی شده برای مرکز تحقیقات امام علی(ع)، اعلام کرد: یکی از مهمترین فعالیت های مرکز طی چند ساله اخیر، طراحی جایزه جهانی امام علی(ع) بوده است که به برترین کارهای علمی آکادمیک درباره وجود مقدس مولای متقیان(ع) تعلق می گیرد.

معتضدیان اضافه کرد: سال 96 و همزمان با «پنجمین جشنواره امام علی پژوهی» این جایزه جهانی با حضور صاحبنظران و اندیشمندان رونمایی و به پنج برگزیده خارجی و 12 برگزیده داخلی اعطاء شد.

معاون اجرایی مرکز تحقیقات امام علی(ع) در ادامه بیان کرد: امسال برای نخستین بار کنگره امام علی پژوهی با شعار «فرهنگ صلح در سیره و سخن امام علی(ع) با رویکرد جهانی؛ چالش امروز و طرحی برای فردا» اما با اهداف و سیاست های جشنواره، در شهریور سال 98 با  همکاری 20 نهاد علمی، فرهنگی و دانشگاهی در سطح جهان برگزار می شود.

وی از اعلام فراخوان این کنگره تا نیمه اسفند ماه خبر داد و خاطرنشان کرد: مرکز امام علی(ع) می کوشد تا از طریق همایش ها و نیز این جایزه جهانی تا گنجینه ای کامل از تحقیقات درباره وجود مقدس امیرمومنان امام علی(ع) را جمع آوری کند، لذا جایزه جهانی امام علی(ع) شهریور سال آتی به پژوهشگران برتر این حوزه در عرصه پژوهشی و علمی اعطاء می شود.

captcha