آیت‌الله مؤمن یاد مرگ را مهم‌ترین محرک دوام در ذکر خداوند می‌دانست
کد خبر: 3792629
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت:

آیت‌الله مؤمن یاد مرگ را مهم‌ترین محرک دوام در ذکر خداوند می‌دانست

کانون خبرنگاران نبأ ــ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی با بیان اینکه همه مشکلات و خطاها بر اثر فراموشی معاد است، گفت: از دیدگاه آیت‌الله محمد مؤمن یاد مرگ، مهم‌ترین محرک دوام در ذکر خداوند و تصحیح رابطه با خود، خداوند و مردم است.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام محمود لطفیان سرگزی، مدیرعامل مؤسسه آموزش عالی حوزوی در کارگاه آموزشی «نماز در سیره و اندیشه مرحوم آیت‌الله محمد مؤمن قمی» که با حضور جمعی از دانشجویان، چهارم اسفندماه در دانشگاه علوم پزشکی قم برگزار شد، گفت: از دیدگاه آیت‌الله محمد مؤمن یاد مرگ، مهم‌ترین محرک دوام در ذکر خداوند و تصحیح رابطه با خود، خداوند و مردم است.
وی بیان کرد: نماد بیرونی این اعتقاد، همان نماز است؛ نمازگزاران به قیامت باور دارند و به جهت اهمیت باورمندی نمازگزاران به معاد، قرآن کریم در آیه 45 و46 سوره مبارکه بقره به مسئله یقین به قیامت نمازگزاران اشاره دارد.
مدیرعامل پژوهشکده صحیفه سجادیه و رساله حقوقيه کشور ادامه داد: آیت‌الله محمد مؤمن قمی معتقد بودند جوان نماز‌گزاری که به آیه «مالک یوم‌الدين» اعتقاد قلبی داشته و می‌داند چنین روزی را در پیش رو دارد، دیگر در بند گناه و رذایل اخلاقی گرفتار نمی‌شود و همین توجه، او را به باطن نماز می‌رساند و او را از گمراهی باز می‌‌دارد.
استاد مرکز تخصصی نماز و مهدویت بیان کرد: باید دانست که آنچه اعمال ظاهری را پویا و فعال می‌کند، اعتقاد برآمده از باور است، به همین جهت زمانی که از صفات نمازگزاران بحث می‌شود، صفات آن‌ها در حوزه اعتقادات ترسیم می‌شود. در میان اعتقادات نیز قرآن کریم با بیان قیامت‌باوری، تأثیر فراوان یاد قیامت در تربیت انسان را گوشزد می‌کند.
وی با اشاره به اینکه باورمندی نمازگزاران واقعی به قیامت، در رفتار آنان نیز نمود پیدا می‌کند، اظهار کرد: از نگاه آیت‌الله محمد مؤمن قمی بر اساس آیه 27 سوره معارج، نمازگزار نه تنها قیامت را فراموش نمی‌کند و به آن باور دارد، بلکه از عذاب خدای سبحان دل‌نگران و هراسناک است و همیشه بین بیم و امید زندگی می‌کند؛ امیدی که ریشه در خامی ندارد.
لطفیان سرگزی با بیان اینکه همه مشکلات و خطاها بر اثر فراموشی معاد است، گفت: روزی که همه غمگین و گرفتار ترس از عذاب و آتش جهنم هستند؛ نمازگزاران و اهل سجده هراسی ندارند و فرشتگان از آنان استقبال می‌کنند.
کارشناس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: نماز، مقدمه‌ساز خلوت با دوست و یک باره برخاستن از مادیت و کوچ کردن به معنویت است؛ نماز دل و روح انسان را پاک و آماده قیام در برابر پروردگار می‌کند.
وی یادآور شد: نمازهای جمعه و جماعت نه تنها برای به دست آوردن پاکی و آمادگی برای گفت‌و‌گوی با خداوند است بلکه خود نوعی توبه و پاک‌کننده گناه است. نماز در حقیقت توجه دل از امور دنیا به محضر ربوبی است. نماز یعنی دلت را از هر آنچه تو را از خدا باز می‌دارد فارغ کرده و با چشم دل، عظمت خداوند را ببینیم.
محمود لطفیان
انتهای پیام

captcha