مدیریت بحران‌ها؛ مؤلفه بارز سبک زندگی حضرت فاطمه(س)
کد خبر: 3792653
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

مدیریت بحران‌ها؛ مؤلفه بارز سبک زندگی حضرت فاطمه(س)

گروه معارف ــ یک استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم گفت: حضرت فاطمه(س) در زندگی فردی و اجتماعی خود با بحران‌های متعددی روبرو بود که توانست همه آنها را با درایت و هوشمندی مدیریت کند و این مسئله نکته بارز در سبک زندگی ایشان محسوب می‌شود.

مدیریت بحران‌ها؛ مؤلفه بارز سبک زندگی حضرت فاطمه(س)

حجت‌الاسلام حجت‌الله سروری، استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان، با بیان اینکه سبک زندگی حضرت فاطمه(س) الگوی عملی مناسبی برای جامعه شیعی است، اظهار کرد: سبک زندگی اهل‌بیت(ع) راهنمای بسیار روشن برای کسانی است که طالب سعادت دنیوی و اخروی هستند، چون انبیا و اولیای خداوند تربیت‌شدگان مستقیم حضرت حق بوده و از هر نوع خطا و لغزش فکری، عملی و اعتقادی مبرا هستند.
وی افزود: در جامعه امروز که امپراطوری رسانه‌ای غرب با قتل‌عام فرهنگی خود سعی دارد الگوهای مبتذل و غیرانسانی برای زنان و دختران مسلمان ارائه کند، پرداختن به ابعاد گوناگون شخصیتی اهل‌بیت(ع) خصوصاً حضرت زهرا(س) می‌تواند الگوی عملی مناسبی برای جامعه بشریت باشد.
این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم تصریح کرد: آلوسی، مفسر بزرگ اهل سنت می‌گوید: «خذوا کل دینکم عن الزهرا؛ تمام دینتان را از زهرا(س) بیاموزید». حضرت صدیقه طاهره(س) الگویی تمام عیار در تمامی ابعاد زندگی اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی و عبادی است، چرا که امام زمان(عج) می‌فرمایند: «و فی ابنه رسول الله لی اسوه حسنه» و پدر بزرگوارش نیز فرمود: «نحن حجج الله علی خلق و فاطمه حجته علینا ما حجتم؛ ما حجت خدا بر مردم و مادرمان فاطمه حجت خدا بر ما است». این حدیث از امام معصوم نقل شده، یعنی کسی که اهل تعارف و تعریف غیر واقع نیست.

روشنگری حضرت فاطمه(س) و دفاع از حریم امامت و ولایت
حجت‌الاسلام سروری ادامه داد: حضرت زهرا(س) الگوی نمونه تاریخ بشریت است و زنان جامعه باید صفات، رفتار و منش این بانوی بزرگ را سرمشق زندگی خود قرار دهند. دینداری و ولایت‌مداری، فرزندپروری و تربیت فرزندان در اوج کمال، می‌تواند الگوی بانوان در زندگی باشد. روشنگری حضرت فاطمه(س) و دفاع از حریم امامت و ولایت از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی است که زنان امروز می‌توانند به عنوان اصول امام زمان‌ باوری و امام زمان یاوری مورد توجه قرار دهند.
وی با بیان اینکه مدیریت در بحران‌ها از نکات بارز زندگی حضرت زهرا(س) است، اضافه کرد: مدل در بحران‌ها پدیدار می‌شود، اساساً الگو کسی است که در درون خویش هیجان‌های مختلف را مدیریت کرده و از مرز تعادل خارج نشود، چنین کسی در بحران‌ها نیز قدرت مسئله‌یابی، همه‌جانبه‌نگری، معضل‌شناسی، توجه به ظرفیت‌های مصرف نشده، سهم ارکان مختلف در کنترل بحران و تبدیل تهدیدها به فرصت‌ها را به خوبی می‌یابد‍.

الگوهای بزرگ در گذر زمان فراموش می‌شوند
این استاد و پژوهشگر حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: فاطمه(س) در زندگی فردی و اجتماعی خود با بحران‌های متعددی روبه‌رو بود، برای مثال در جامعه‌ای با اندیشه‌های خرافی زندگی می‌کرد که برای دختران ارزشی قائل نبود و آنها را مایه فخر و مباهات نمی‌دانست. در طرف دیگر، مشکلات و تهدیدها و جنگ‌های مکرر صدر اسلام قرار داشت که باعث می‌شد حضرت علی(ع) به عنوان جنگاوری شجاع در کنار پیامبر حضور داشته باشد، بنابراین حضور ایشان را در خانه کمرنگ و رسالت فاطمه(س) را بیشتر می‌ساخت. ایشان این فراز و فرودها را به همراه خانواه کوچک ولی توانمند خویش و گاه یک‌تنه مدیریت می‌کرد و در نتیجه ماجرا را با هوشمندی و درایت تغییر می‌داد. الگوهای بزرگ در گذر زمان فراموش می‌شوند، ولی الگوهای بی‌نظیر مکتب ما هر روز نوتر شده و بسیاری با وجود حضرت زهرا(س) زنده می‌‍‌شوند.
وی بیان کرد: جامعه ما هر روز بیشتر از پیش به کالبدشکافی سیره دینی خویش نیازمند بوده و سلامت روانی و بهداشت اخلاقی فرد و جامعه نیز در گرو کالبدشکافی عالمانه است.
انتهای پیام



captcha