فاطمه(س)؛ تنها یاور رسول‌الله در تبلیغ اسلام و فرهنگ قرآنی
کد خبر: 3793478
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۶

فاطمه(س)؛ تنها یاور رسول‌الله در تبلیغ اسلام و فرهنگ قرآنی

گروه اجتماعی ــ به بهانه سالروز ولادت حضرت زهرا(س) می‌توان جایگاه زن را در برخی آیات قرآن مورد مطالعه قرار داد زیرا این بانو نه تنها یاور رسول اکرم(ص) در تبلیغ اسلام و فرهنگ قرآنی بود بلکه یکی از سوره‌های قرآن کریم در شأن فاطمه(س) نازل شد و کوثر چشمه جوشانی برای همه معرفت‌جویان در راه دین است.

بیستم جمادی‌الثانی مصادف با ولادت دختر مکرم نبی اسلام(ص)، شاید بهترین مناسبت برای بزرگداشت مقام زنان و مادران باشد زیرا ‌بین بسیاری از جوامع روزی را به عنوان بزرگداشت جایگاه زن در نظر گرفته‌اند اما آنچه موجب غنای نامگذاری روز ولادت بانوی دو عالم، حضرت زهرا(س) به‌عنوان روز زن باید مورد توجه باشد، سرآمد بودن این بانو در همه جوانب زندگی برای رسیدن به تعالی است.

از جمله القاب مبارک فاطمه(س) می‌توان «صدیقه» زن یک‌دل و یک‌زبان، «مبارکه» زن فرخنده، «طاهره» زن خالص یا بی‌گناه، «زکیه» زن پارسا یا پاک، «راضیه» زن خرسند یا خشنود، «محدثه» زنی که فرشتگان با او گفتار می‌کنند، «بتول» از دنیا بریده و به‌ خدا پیوسته، «زهرا» نورانی و درخشان همچنین «سَیِدَةُ نِساءِ الْعالَمین» سرور زنان جهان را می‌توان نام برد که هر کدام از این اسامی با دریایی از معرفت، الگویی گرانقدر برای هر یک از مادران و زنان مسلمان است.

به بهانه امروز می‌توان جایگاه زن را در برخی آیات قرآن مورد مطالعه قرار داد زیرا این بانو نه تنها یاور رسول اکرم(ص) در تبلیغ اسلام و فرهنگ قرآنی بود بلکه یکی از سوره‌های قرآن کریم در شأن فاطمه زهرا(س) نازل شد و کوثر چشمه جوشانی برای همه معرفت‌جویان در راه دین است.

نزول سوره کوثر در زمانی بود که عده‌ای از داشتن دختر ناراحت و خشمگین می‌شدند به طوری که در آیات ۵۸ و ۵۹ سوره مبارکه تحریم می‌خوانیم: «وَ إِذا بُشِّرَ أَحَدُهُمْ بِالْأُنْثى‌ ظَلَّ وَجْهُهُ مُسْوَدًّا وَ هُوَ كَظِيمٌ»؛ «و هرگاه يكى از آن مشركان به دختر دارشدن بشارت داده شود، صورتش از غصّه سياه مى‌شود، در حالى كه خشم خود را فرو مى‌برد». «يَتَوارى‌ مِنَ الْقَوْمِ مِنْ سُوءِ ما بُشِّرَ بِهِ أَ يُمْسِكُهُ عَلى‌ هُونٍ أَمْ يَدُسُّهُ فِي التُّرابِ أَلا ساءَ ما يَحْكُمُونَ»؛ «بخاطر بشارت تلخى كه به او داده شده، از ميان مردم متوارى مى‌شود(درمانده است كه) آيا اين دختر را همراه با ننگ و خفت نگاه دارد يا او را در خاک پنهان كند. بدانيد كه چه بد قضاوت مى‌كنند».

در آن روزگار زهرای مرضیه علاوه بر «ام ابیها» بودن، همسری مهربان و حامی ولایت بود، توانست حسنین را در دامان پرمهر خود تربیت کرده و سلاله امامت را به خوبی مادری کند، زینبی را تربیت کرد که طلایه‌دار حادثه کربلا و عاشورای حسینی شد.

دین مبین اسلام در تبیین جایگاه ویژه زن اهتمام داشته و تجلی آن را در نام‌گذاری سوره‌ای به عنوان زنان می‌بینیم. سوره «نساء» چهارمین سوره قرآن کریم با ۱۷۶ آیه است. این سوره به دلیل بحث‌های فراوان آن در مورد احکام و حقوق زنان «نساء» نام‌گذاری شده‌ است.

برای همه زنان دین‌مدار پسندیده است که روز ولادت حضرت زهرا(س) را فرصتی برای تبیین جایگاه زن به‌ویژه زن در جامعه اسلامی بدانیم و با تکیه بر الگوی رفتاری این بانو و اخلاق قرآنی، هر روز سال را مادری مسلمان و بانویی قرآنی باشیم.

یادداشت از سعیده مصطفوی/ خبرنگار ایکنای گیلان

انتهای پیام

captcha