شأن نزول سوره کوثر در مقام حضرت زهرا(س)
کد خبر: 3793611
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۵

شأن نزول سوره کوثر در مقام حضرت زهرا(س)

کانون خبرنگاران نبأ_ مدیر حوزه علمیه حجت بن الحسن(عج) تهران گفت: درباره شخصیت حضرت زهرا(س) روایات متعددی نقل شده است که به عنوان نمونه می‌توان به شأن نزول سوره کوثر اشاره کرد، چراکه منتهی به ولادت این بانوی والامقام شد.

به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدعلی مطلبی، امام جماعت مسجد حجت بن الحسن(عج) تهران، ششم اسفندماه در مراسم ولادت شب میلاد حضرت زهرا(س) که با حضور نمازگزاران در این مسجد برگزار شد، گفت: درباره شخصیت حضرت زهرا(س) روایات متعددی نقل شده است که به عنوان نمونه می‌توان به شأن نزول سوره کوثر اشاره کرد، چراکه منتهی به ولادت این بانوی والامقام شد. نقل شده است پیامبر عزیز اسلام در مسجدالحرام مشغول نماز بودند تا اینکه عاصم بن وائل وارد مسجد می‌شود و می‌بیند عده‌ای با حضرت مشغول گفت‌وگو هستند، وقتی با این صحنه مواجه شد گفت با این ابتر(بدون فرزند) صحبتی نکنید در این هنگام حضرت به شدت ناراحت شدند، اما ناراحتی خود را ابراز نکردند تا اینکه سوره کوثر نازل شد که به معنای نزول خیر کثیر است.
مفسر قرآن کریم ادامه داد: عاصم بن وائل که این چنین به محضر پیامبر(ص) جسارت کرد، دارای 15 فرزند پسر بود، اما خداوند به احترام ناراحتی پیامبر(ص) از سخنان گستاخانه او، نسلش را از بین برد و تنها عمروعاص بود که از نسل او بود و البته بعد از مدتی او هم به هلاکت رسید. باید توجه داشت با اینکه درباره سن حضرت زهرا(س) نقل‌هایی از 18 تا 28 سال گفته شده اما به راحتی می‌توان معنای خیر کثیر را در نسل ایشان مشاهده کرد به این جهت که طبق آماری قریب به 250 میلیون نفر در سطح دنیا از شیعه و سنی زندگی می‌کنند. به عنوان نمونه در حدیبیه شهر مکه که نزدیک به خانه خدا است سادات حسنی بسیاری زندگی می‌کنند.
در ادامه مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدرضا بهتاش، استاد فلسفه حوزه حجت بن الحسن(عج) با اشاره به حدیثی از حضرت زهرا(س)، گفت: حضرت در بیانی گوهربار فرمودند که هر انسانی که موفق شود در مقام بندگی، خالص‌ترین عمل خود را به آسمان بفرستد خداوند متعال با فضیلت‌ترین مصلحت‌ها را برای او رقم خواهد زد. در توضیح این روایت شریف باید عرض کنم درباره آثار بسیار اخلاص در روایات اشاره‌های متعددی شده که جاری شدن حکمت به روی زبان، ایمن از وسوسه‌های شیطان، همراه بودن خداوند با او و دوام و بقا در امور از نمونه‌های این نعمت خدادادی است.
وی درباره تعریف اخلاص، اظهار کرد: طبقه فرمایش ملاصدرا در کتاب شواهدالربوبیه هر کاری که انسان با توجه به ملاحظه الهی به انجام برساند نشان از اخلاص‌مندی اوست، البته باید توجه داشت توجه به این اصل در همه کارهای انسان لازم و ضروری است، اما در امور دینی چون به دید عموم مردم شخص دیندار متجلی خواهد شد باید بیشتر اخلاص را سرلوحه کارهایش قرار دهد.
یادآور می‌شود، در ابتدای این مراسم غلامرضا سازگار، شاعر آیینی و صاحب کتاب ارزشمند نخل میثم و دیگر شاعران از جمله امین خمسه در مدح حضرت زهرا(س) به شعرخوانی پرداختند.

محمد ایمانی‌مهر
انتهای پیام

captcha