اعزام برگزیدگان کانون‌های مساجد به عتبات/ عبور مخاطبان از مرز دو میلیون نفر
کد خبر: 3794066
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۷
حجت‌الاسلام ارزانی خبر داد:

اعزام برگزیدگان کانون‌های مساجد به عتبات/ عبور مخاطبان از مرز دو میلیون نفر

گروه مسابقات ــ دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کشور به سفری که به کشور عراق خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: در این سفر تفاهم‌نامه‌ای در رابطه با حضور نفرات برتر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کربلا امضاء خواهد شد و این سفرها از اعزام برگزیدگان استان تهران آغاز خواهد شد.

فوری ///////////// اعزام برگزیدگان کانون های مساجد به عتبات / عبور مخاطبان از مرز دو میلیون نفر

به گزارش ایکنا؛ مراسم اختتامیه مرحله استانی سیزدهمین دوره جشنواره قرآنی مدهامتان استان تهران عصر امروز هشتم اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی در حرم مطهر امام خمینی(ره) برگزار شد.
در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حبیب‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور به بیان سخنانی پرداخت.
وی در ابتدای صحبت‌های خود به سفری که به کشور عراق خواهد داشت، اشاره کرد و گفت: در این سفر تفاهم‌نامه‌ای در رابطه با حضور نفرات برتر کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد در کربلا امضاء خواهد شد و این سفرها از اعزام برگزیدگان استان تهران آغاز خواهد شد. امیدوارم این حوزه به سامان شود و بتوانیم برنامه‌ریزی کنیم که برگزیدگان در حرم مطهر امام حسین(ع) و امیرالمؤمنین(ع) حضور پیدا کنند.
ارزانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیان نکاتی پرداخت و گفت: نکته اول در رابطه با اصل قرآن است. ما در فضایی زیست می‌کنیم که بسیاری از شبهات و پرسش‌ها به سمت ما می‌آید و شاهد ایسم‌ها و ادیان و مکاتب مختلف در این فضا هستیم، دسترسی اطلاعاتی هم بسیار فزاینده است. زمانی بود ما در روستا یا شهری بودیم و اطلاعات به سختی منتقل می‌شد، اما اکنون سرعت به حدی بالاست که شاید اخبار این جلسه قبل از اینکه پایان یابد در رسانه‌ها منتشر شود.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه با طرح این سؤال که در این فضا از چه راهی بدانیم کدام طریق صراط است، به سخنی از علامه طباطبایی اشاره کرد و گفت: علامه طباطبایی فرمود که صراط‌های متعدد نداریم و یکی بیشتر نیست، البته سبیل متعدد است. اینکه از راه‌های مختلف به یک چیزی برسیم نگاه قرآنی نیست، بلکه آن نگاهی قرآنی است که صراط باشد. صراط ما این است که از سوی خدا آمده‌ایم و به سمت او می‌رویم.
ارزانی بیان کرد: انّا لله و إنّا اليه راجعون یعنی اینکه می‌شود در همین دنیا زندگی کنیم و به سوی خدا در حرکت باشیم، آن مسیری که انسان پرهیزگار به سوی خدا حرکت می‌کند، صراط است. علامه طباطبایی می‌فرماید سبیل، همین راه‌هایی است که همه به صراط منتهی می‌شوند. اما در بین این راه‌ها تنها یک راه کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به سوی خداوند است که آن راه صراط است. برای همین است که در نمازهای یومیه حداقل 10 مرتبه «اهدنا صراط المستقیم» را تکرار می‌کنیم.
وی در ادامه با اشاره به اینکه این راه مستقیم را قرآن و اهل بیت(ع) به ما نشان می‌دهد، بیان کرد: لذا باید خداوند را شاکر باشیم که به حاضران در این جلسه عنایت فرموده تا در محضر قرآن و مأنوس با آن باشید.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در ادامه به بیان خاطره‌ای از «انصاری قمی» و دیدار ایشان با «پاپ ژان پل دوم» رهبر کاتولیک‌های جهان در سال‌های گذشته اشاره و اظهار کرد: در آن دیدار رهبر کاتولیک‌های جهان پس از دریافت انجیل تذهیب‌کاری شده و نفیس، می‌گوید انتظار داشته است تا کتاب مسلمانان به او هدیه داده شود. پس از اهدای قرآن، ایشان می‌گوید تاکنون هفت بار قرآن را با هفت تفسیر مختلف ختم کرده است.
وی افزود: پاپ در آن دیدار بر حق بودن قرآن اقرار کرده و به حقیقت بودن آنچه در مورد حضرت عیسی(ع) و حضرت مریم در قرآن آمده، تأکید کرده بود.
ارزانی با طرح این سؤال که ما چقدر با قرآن مأنوس بوده و چه میزان در زندگی ما جریان دارد، گفت: این بحث بسیار مهمی است که باید مورد توجه بیشتر قرار بگیرد، قطعا قرائت و حفظ مقدمه‌ای برای ورود قرآن به زندگی است. اگر قرآن وارد زندگی شود، تمام زندگی ما بیمه خواهد شد.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تقارن ولادت حضرت زهرا(س) با میلاد حضرت امام خمینی(ره) اشاره و بیان کرد: سال 2001 برای تبلیغ به کشور سریلانکا رفتم، در آنجا در یکی از جلسات که با حضور جمعیت زیادی از خبرنگاران مسلمان بود، یکی از جوانان پشت تریبون قرار گرفت و گفت اگر سریلانکا بخواهد موفق شود، تنها راه آن اقتدا به جمهوری اسلامی ایران است، بعد از جلسه و پایان سخنرانی‌ها طی گفت‌وگویی که با او داشتم، هرگونه اغراق و مبالغه و تعارف را انکار کرد.
ارزانی گفت: آن روزنامه‌نگار دو عامل موفقیت ایران را داشتن رهبری همچون امام خمینی و حضور همه مردم در عرصه‌های انقلاب دانست. همین عوامل است که باعث شده امروز پس از چهل سال، مردم با وجود تمام سختی‌ها همچنان محکم و استوار در کنار انقلاب بمانند و آن را تنها نگذارند. در قرآن آمده است که «ان مع العسر یسرا، فان مع العسر یسرا». اگر سختی هست آسانی و آسایش هم خواهد بود.
وی افزود: همه ما در جمهوری اسلامی مانند یک ماهی هستیم که داخل آب قرار داریم، ماهی تا داخل آب است قدر آب را نمی‌داند، همه می‌دانیم گرانی هست و در این چهل سال از این دست مسائل کم نداشته‌ایم، اما مردم مانند شیر ایستادگی کرده‌اند.
دبیر ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور با تأکید بر اینکه گرانی هست و شاهد گرانی آب و برق و... هستیم، گفت: هرچند همه باید خدمتگزار مردم باشیم، اما مگر مردم ما برای اینها انقلاب کردند که با گران شدن همه چیز، انقلاب را از دست بدهیم. مردم ما با این چیزها انقلاب را رها نخواهند کرد و بارها این را نشان داده‌اند که آخرین بار بیست و دو بهمن امسال بود.
ارزانی در پایان به امضای تفاهم‌نامه‌ای با مسئولان حرم مطهر امام خمینی(ره) اشاره کرد و گفت: بر اساس این تفاهم‌نامه، تلاش خواهیم کرد تا در صورت امکان شب‌های تولد حضرت زهرا(س) و حضرت امام خمینی(ره) در این حرم مقدس برنامه‌های ویژه کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد کشور را برگزار کنیم. باید این بشارت را هم بدهم که روز گذشته آمار افرادی که به سامانه کانون فرهنگی و هنری مساجد مراجعه کرده‌اند، به بیش از دو میلیون نفر در 23 هزار کانون رسیده است. فعالیت‌های ما سیاسی‌ کاری نیست، بلکه در حوزه قرآن و عترت و فرهنگ و هنر و به شکلی بسیار شفاف است.

انتهای پیام

captcha