حوزه، خطوط قرمز هنر را تعریف کند/ تالیف 30 پایان‌نامه درباره هوش مصنوعی و اجتهاد
کد خبر: 3794191
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰
مدیر حوز‌ه‌های علمیه:

حوزه، خطوط قرمز هنر را تعریف کند/ تالیف 30 پایان‌نامه درباره هوش مصنوعی و اجتهاد

گروه حوزه‌های علمیه ــ مدیر حوزه‌های علمیه با بیان اینکه حوزه باید منطق ارتباط خود با هنر را تعریف کند به مسئله فناوری در تبلیغ اشاره و بیان کرد: حدود 30 پایان‌نامه در دانشگاه علم و صنعت و با همکاری حوزه در زمینه هوش مصنوعی و مقوله اجتهاد در حال انجام است.

حوزه، خطوط قرمز هنر را تعریف کند/ تالیف 30 پایان‌نامه درباره هوش مصنوعی و اجتهادبه گزارش ایکنا، آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه علمیه امروز نهم اسفندماه در مراسم اختتامیه جشنواره تبلیغ نوین جنات در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه گفت: رسالت حوزه تولید فکر و اندیشه و نظریه و محتوا است و از حوزه انتظار می‌رود که در همه قلمروهای مرتبط با شریعت و معیشت مردم نقش خود را در تولید اندیشه و نظریه ایفا کند.

پرهیز از افراط و تفریط در سنجش کار حوزه

وی با بیان این که ما داوری‌های متعددی را در مورد رسالت‌های حوزه شاهد هستیم افزود: برخی از این داوری‌ها با افراط و تفریط همراه است و مع‌الاسف ما نظام سنجش و ارزیابی دقیق در این زمینه نداریم ولی اگر بخواهیم منصفانه ارزیابی کنیم حوزه نه چنان بوده است که تمام نیازهای فکری و معرفتی نظام را پاسخ دهد و نه چنان بوده که هیچ اقدامی مفیدی نکرده باشد.

اعرافی با بیان این که ما خلأهای فراوانی در حوزه داریم بیان کرد: یک نقد غیر منصفانه که حوزه دستاوردها و پیشرفت‌هایی نداشته درست نیست گرچه باید پایه ارزیابی علمی  در حوزه ریخته شود که فعلا ما فاقد دستگاه علم‌سنجی درس ازوضعیت علمی حوزه هستیم.

مدیر حوزه با بیان اینکه رسلت دوم حوزه تربیت نیرویی است که بتواند کار ویژه‌های روحانیت را پوشش دهد اظهار کرد: رسالت سوم ما تبلیغ و ترویج و فرهنگ‌سازی است که مقوله بسیار مهمی است و تمام رسالت‌های دیگر حوزه باید از این طریق اشاعه پیدا کند.

امام جمعه قم ادامه داد: حوزه هویت و ذاتش در فلسفه اجتماعی و اثر بخشی اجتماعی توصیف می‌شود لذا مدل‌سازی و الگوپردازی در حوزه تبلیغ و ترویج و اشاعه و فرهنگسازی باید طراحی درستی داشته باشد.

تبلیغ سنتی حفظ شود

وی با بیان اینکه تبلیغ در دنیای امروز تغییر پیدا کرده است افزود: من از کسانی هستم که متدهای تبلیغی سنتی را مهم می‌دانم و معتقدم که آنها باید تقویت شود وادامه پیدا کند؛ همان شیوه‌های سنتی باید بازسازی شود و شیوه‌های جدید متناسب با شئون حوزه نیز باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی با ببیان این که در عرصه تبلیغ نوین شاهد طلاب متعهد و خوش ذوقی هستیم گفت: شیوه‌های متعددی از تبلیغ نوین باید تدوین شود و در حوزه مطمح نظر قرار بگیرد و باید یک نظام جامع در این عرصه داشته باشیم گرچه باید افراط و تفریط در این زمینه هم پرهیز کنیم و این گونه نباشد که تبلیغ سنتی را کنار بگذاریم و فقط به تبلیغ جدید بپردازیم.

اعرافی تاکید کرد: استفاده از تجربیات غرب در عرصه تبلیغ نوین از دیگر مسائل مهم است زیرا امروز حوزه هنر از بخش‌های مهم در تبلیغ و فرهنگسازی در دنیاست البته ما در این زمینه نیازمند تئوری عملی از سوی حوزه هستیم و این مسئله هم در انواع و هم شیوه‌های هنر باید راهنمای عمل ما باشد.

منطق ارتباط هنر و حوزه تعریف شود

وی با بیان اینکه خطوط قرمز برای هنر را حوزه باید تعریف کند که البته بسته‌های آموزشی نیز برای طلاب تعریف شده است افزود: باید منطق ارتباط حوزه با هنر تعریف شود همچنین حوزه معماری و شهرسازی نیز از عرصه‌های بسیار مهم است زیرا این مقوله در شکل‌دهی به زندگی و سبک زندگی تاثیر فراوانی دارد.

اعرافی بیان کرد: سبک‌های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی نیز از مقولات مهم دیگر در بحث تبلیغ نوین است و می‌تواند در شکل‌دهی شخصیت انسان‌ها موثر باشد و این مسئله از خواب و خوردن و ابعاد دیگر را شامل می‌شود از این رو نیازمند قالب‌هایی هستیم که اندیشه دینی را به صورت نرم و ملایم و با سلیقه منتقل کند.

30 پایان‌نامه در هوش مصنوعی و اجتهاد

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مباحث نرم‌افزاری و فناوری در تبلیغ نوین اظهار کرد:  حدود 30 پایان‌نامه در دانشگاه علم و صنعت و با همکاری حوزه در زمینه هوش مصنوعی و مقوله اجتهاد در حال انجام است و هزینه آن را بنده خارج از بودجه‌های مصوب حوزوی پرداخت می کنیم زیرا آینده دنیا به این سمت در حال حرکت است.

اعرافی با بیان اینکه ورود در عرصه تبلیغ نوین باید با جرئت و جسارت و در عین حال با شاخص‌هایی باشد که در تنافی با شئون حوزه ندارد بیان کرد: گاهی طلاب وارد قلمروهایی می‌شوند که موثر است ولی برخی معتقدند که خلاف شئون حوزه است لذا باید ضمن کاربرد روش‌های نو به شان حوزه هم توجه داشته باشیم و راهنمای عمل و فلسفه و منطقی برای آن تعریف شود.

وی اظهار کرد: بیانیه گام دوم بر این نکته مهم انگشت گذاشته است که از درون این حوزه و ملت بزرگ راهی نو در تمدن بشری گشوده، طراحی و عرضه شد و این جرئت و جسارت در قم و در حوزه بود که از سوی امام و شاگردانش برخاست و اندیشه‌ای در تراز تمدنی به عرصه آمد.

وی تاکید کرد: در تبلیغ هم باید با این نگاه حرکت داشته باشیم و اتصال همه حرکت‌های علمی و تبلیغی و معرفتی و آموزشی باید با اهداف بیانیه گام دوم همسو باشد و در برنامه ریزی‌های حوزه تجلی و بروز داشته باشد.

انتهای پیام 

captcha