نظام مشخصی برای برخورد قانونی با فعالان قرآنی وجود ندارد/ مرجع قرآنی‌ها کیست؟
کد خبر: 3794510
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۶
ایکنا خوزستان گزارش می‌دهد؛

نظام مشخصی برای برخورد قانونی با فعالان قرآنی وجود ندارد/ مرجع قرآنی‌ها کیست؟

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در کشور ما نظام مشخصی برای برخورد و حمایت قانونی از فعالان قرآنی وجود ندارد. در مصر اگر یک قاری قرآن برخلاف اساسنامه قانونی عملی انجام دهد، ممنوع‌القرائت می‌شود، اما در کشورمان اگر قاری قرآن تخلفی کرد، کسی نیست که با او برخورد کند یا اگر مشکلی داشت از او حمایت کند. باید در نظام‏ و دولت سازوکار مشخصی تدوین شود که نمود آن را در جامعه ببینیم.

برگزاری مشترک آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم تجربه موفق همکاری و صرفه‌جویی در هزینه‌هاست. این آزمون با حضور تعداد بسیاری از شرکت‌کنندگان در بخش‌های مختلف برگزار شد. 

حجت‌الاسلام حمید شویع‌نژاد، رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا خوزستان، اظهار کرد: آزمون برای سال دوم با همکاری اداره اوقاف و امور خیریه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و برای اولین بار با همکاری این دو دستگاه و آموزش و پرورش برگزار شد.

آ‎زمون قرآنوی با بیان اینکه اعتبارات این آزمون روی سه دستگاه نام برده شده تقسیم شده است و با استفاده از امکانات موجود با هم این آزمون را برگزار کردند که خیلی باصرفه شده است، افزود: اگر هر سال برای برگزاری آزمون مشکل فضا و مکان داشتیم، الان با چنین مشکلی درگیر نبودیم، چراکه آموزش و پرورش متعهد شد تا فضا را تأمین کنند.

شویع‌نژاد ادامه داد: بسیاری از مواردی هم که ممکن بود هزینه‌بردار باشد، ستاد مرکزی انجام آن را تقبل کرد که برای چاپ پاسخنامه و تصمیم اوراق تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد قلم‌چی امضا کردند و دغدغه‌ای در این زمینه نداریم.

تجربه موفق همکاری بین دستگاه‌ها
رئیس اداره امور قرآنی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خوزستان گفت: برگزاری آزمون دردسرهای خاص خودش را داشت اما راحت‌تر از سال گذشته بود چون کاری مشترک بود و تجربه همکاری با ارشاد هم خوب بوده است؛ جایی بود که ارشاد عقب مانده بود و ما حمایت کردیم و بالعکس. اگر این همکاری‌ها ادامه یابد و جدیت در کار باشد خروجی خوبی خواهد داشت.

مرجع قرآنی‌ها کیست
وی تصریح کرد: امیدوارم سازوکار مشخصی برای متولی امر قرآنی مشخص شود. الان هیچ‌کس نمی‌داند مرجع قرآنی‌ها کیست و کجاست؟ قرآنی‌ها اگر از ارشاد رانده شوند به اوقاف می‌روند، اگر از تبلیغات رانده شدند به آموزش و پرورش می‌روند و یا بالعکس و همین گونه این فرایند ادامه خواهد داشت.

شویع‌نژاد افزود: در کشورمان نظام مشخصی برای برخورد و حمایت قانونی در برابر فعالان قرآنی وجود ندارد. در مصر اگر یک قاری قرآن برخلاف اساسنامه قانونی عملی انجام دهد ممنوع‌القرائت می‌شود، اما در کشورمان اگر قاری قرآن تخلفی کرد کسی نیست که با او برخورد کند یا اگر مشکلی داشت از او حمایت کند. باید در نظام‏ و دولت یک سازوکار مشخصی تدوین شود که نمود آن را در جامعه ببینیم.

صرفه‌جویی در هزینه‌ها و الگوی تعامل بین دستگاهی
سلمان روحی، معاون مدیرکل فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا بیان کرد: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن امسال برای اولین سال با مشارکت ارشاد، اوقاف و آموزش و پرورش برگزار شد.

نبود نظام مشخص برای برخورد و حمایت قانونی در برابر فعالان قرآنی/ تجربه موفق آزمون حفظ و مفاهیم قرآن در صرفه‌جویی هزینه‌ها و هم‌افزایی‏ بین دستگاه‌ها

وی بیان کرد: مشارکت دستگاه‌ها برای برگزاری آ‎زمون‌ها ضمن صرفه‌جویی در هزینه‌ها،‏ ایجاد تعامل و هم‌افزایی‏، یک الگو و اسوه‌ای برای سایر فعالیت‌ها می‌شود. اگر بتوانیم این موضوع را در کشور جا بیندازیم که هم‌افزایی و پرهیز از موازی‌کاری چه برکات و ثمراتی دارد، دستگاه‌های دیگر هم می‌توانند این کار را سرلوحه خود قرار دهند.

روحی افزود: آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم در رشته‌های حفظ و مفاهیم و تدبر برگزار شد. در آزمون کتبی مسئولیت برگزاری با ارشاد و نظارت از سوی اوقاف و در آزمون شفاهی مسئولیت با اوقاف و نظارت با وزارت ارشاد است. همچنین به دلیل اینکه بیش از دو میلیون نفر از دانش‌آموزان در خانواده گسترده آموزش و پرورش حضور دارند، بخش حفظ جزء 30 قرآن (طرح بشارت 1452) از سوی وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود. پس از برگزاری آزمون شفاهی که تا پایان اسفندماه ادامه دارد، می‌توان گفت در مجموع دو آزمون کتبی و شفاهی مشارکت بیش از 2 میلیون و 500 هزار نفر را شاهد بوده‌ایم.

آ‎زمون قرآن

اعتبار جداگانه معاونت قرآن برای آزمون 
محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا درباره بودجه آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن گفت: بودجه فعالیت‌های قرآنی با بودجه آزمون متفاوت است. مثلاً برگزاری نمایشگاه قرآن اعتبار جداگانه‌ای دارد. با توجه به کارهایی که در امور قرآنی انجام می‌شود، معاونت قرآنی بودجه و اعتباری را در نظر گرفته می‌گیرد و ان‌شاءالله در این زمینه مشکلی نداریم.

انتهای پیام 

captcha