«غرب‌زدگی و نفوذ استعمار در ایران» بررسی می‌شود
کد خبر: 3794703
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

«غرب‌زدگی و نفوذ استعمار در ایران» بررسی می‌شود

کانون خبرنگاران نبأ ــ نشست علمی «غرب‌زدگی و نفوذ استعمار در ایران»، 14 اسفندماه در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار می‌شود.

به گزارش  کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ همزمان با سالگرد بزرگداشت بیدارگر بصیر، تاریخ‌نگار و پژوهنده معاصر ایران مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ابوالحسنی(منذر)، به همت پژوهشکده تاریخ معاصر ایران و بنیاد فرهنگی شهدای اسلامی(سرچشمه) نشست علمی «غرب‌زدگی و نفوذ استعمار در ایران» برگزار می‌شود.
این مراسم سه‌شنبه، 14 اسفندماه از ساعت 15 تا 18 در سالن همایش‌های مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی سرچشمه واقع در میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای کوچه شهید صیرفی‌پور با سخنرانی موسی فقیه‌حقانی، محمد رجبی و حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین صادق ابوالحسنی برگزار می‌شود.
نگاهی به زندگی‌نامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی ابوالحسنی(منذر)
علی ابوالحسنی، معروف به مُنذِر (۱۳۳۴-۱۳۹۰)، روحانی تاریخ‌نگار معاصر ایران بود. مجموعه هفت جلدی «مشروطیت و شیخ فضل‌الله نوری» از جمله کتاب‌های ماندگار او به‌شمار می‌رود. دو کتاب «پایداری تا پای دار» و «تحلیلی از نقش سه‌گانه شیخ شهید نوری در نهضت تحریم تنباکو» نیز از دیگر آثار وی درباره شیخ فضل‌الله نوری است.
علی ابوالحسنی، فرزند شیخ محمد در ۲۲ آذرماه (13 رجب) سال ۱۳۳۴ شمسی در غرب تهران متولد شد. وی خرداد سال ۵۴ دیپلم فنی گرفت و همان سال در رشته مهندسی صنایع دانشگاه علم و صنعت ایران ثبت نام کرد. دوران دانشجویی وی بیش از سه ماه طول نکشید و با تشویق پدر، از دانشگاه انصراف داد و به حوزه علمیه قم رفت؛ به این ترتیب رخت مهندسی را به اهلش سپرد و ردای روحانیت را برگزید و به تدریج در عرصه تاریخ معاصر ایران به‌طور ویژه درباره نهضت مشروطیت به پژوهش و تحقیق گسترده‌ای پرداخت و به این سبب شهرتی شایان یافت.
این مورخ ژرف کاو و عالم جریان‌ساز که هفت سال پیش روی از جهان برگرفت، به باور بسیاری از صاحب‌نظران، از نمونه‌های بارز تاریخ‌پژوهی در میان روحانیون به‌شمار می‌رفت.
مرحوم استاد ابوالحسنی(منذر) از سلسله جنبانان مواجهه با انحرافات فکری و سیاسی در دوران معاصر بود که در مقابل جریانات انحرافی چون وهابیت، بهائیت، فرقانتیسم، غرب‌گرایی، باستان‌زدگی و تاریخ‌نگاری سکولار ایستاد و مکتب بازنگری و بازنگاری تاریخ معاصر ایران را بنا نهاد.
غیرت دینی، جریان‌شناسی، جامعیت علمی و اجتهاد در تاریخ‌پژوهی، او را به یکی از سرمایه‌های بزرگ تاریخ‌نگاری ایران تبدیل کرد و توانست در طول عمر کوتاه و پربارش، قریب به 50 کتاب و بیش از 300 مقاله را در رشته‌های تاریخ، ادبیات، فرهنگ اسلامی، شعائر دینی و استعمار‌پژوهی سامان دهد.
افشای چهره حقیقی استعمار و عوامل آن در ایران، خشم فرقه‌های ضاله و جریانات انحرافی را برانگیخت و بارها وی را در معرض تهدید، تخریب و ترور قرار دادند اما تا آخرین نفس در این مسیر ثابت قدم ماند.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام

captcha